معرفي پژوهشکده برنامهريزي درسي و نوآوريهاي
آموزشي تاريخچه پژوهشکده برنامهريزي
درسي و نوآوريهاي آموزشي در سال 1374 و براساس موافقت قطعي شماره 22756/22 مورخ 13/10/1374
تأسيس گردید. اين پژوهشكده به منظور تحقق بخشي از وظايف پژوهشي وزارت آموزش و پرورش
و براساس مجوزهای 6085/22 مورخ 28/12/1378و 22154 مورخ 29/8/1379 شورای گسترش آموزش
عالی تأسيس و امور آن طبق اساسنامه مصوب اداره
ميشود. هدف هدف از تأسيس اين پژوهشكده تولید دانش در حوزه برنامهریزی
درسی و نوآوریهای آموزشی با تأکید بر تحقیقات علمی مبتنی بر مبانی اسلامی و فرهنگ
ملی و ارتقای کیفی برنامههای درسی دورههای مختلف تحصیلی میباشد. وظایف 1- انجام پژوهش در زمينه برنامهريزي
آموزشي و درسي دورههاي تحصيلي مختلف مطابق با نياز كشور و توانايي و خصوصيات
رواني دانشآموزان به منظور بهبود كيفي نظام آموزشي 2- انجام پژوهش و ارائه طرحها
براي ايجاد نوآوري در روشهاي آموزشي 3- تبيين اهداف دورههاي تحصيلي و
ارائه طرحهاي لازم براي نوآوري در روشهاي آموزشي و پژوهشي 4- بررسي تطبيقي برنامههاي درسي
نظامهاي مختلف آموزشي جهان، نظريهها، رويكردها و روشهاي برنامههاي درسي به
منظور تدوين مناسبترين برنامه هماهنگ با نظام فرهنگي اقتصادي و اجتماعي كشور و
پيشنهاد آن به سازمان 5- بررسي و تحقيق در خصوص توليد
انواع رسانههاي آموزشي مرتبط با نظام آموزشي كشور 6- تهيه طرحهاي آزمايشي و ارائه
نتايج آن به سازمان به منظور ارزشيابي كارايي و اثربخشي برنامههاي درسي و روشهاي
ياددهي-يادگيري 7- پژوهش در زمينه ارزشيابي تحصيلي
و ارائه سادهترين روشها 8- ارزشيابي برنامههاي تحصيلي و
ارائه ان به سازمان 9- ارزيابي كارايي و اثربخشي طرحهاي
آزمايشي اجرا شده و ارائه نتايج آن به سازمان 10- انتشار نشريات علمي- پژوهشي و
كتاب مرتبط با وظايف پژوهشكده و سازمان پژوهش در چارچوب قوانين و مقررات مربوطه 11- انتشار مقالات علمي- پژوهشي
مرتبط با وظايف پژوهشكده در چارچوب قوانين و مقررات مربوط 12- بررسي و پيشنهاد تشكيل دورههاي
آموزشي كوتاه مدت، همايشها و كارگاههاي آموزشي در زمينههاي علمي- پژوهشي و
تخصصي براساس نياز پژوهشكده و ارائه به مراجع ذيربط براي تصويب و همكاري در اجرا 13- برنامهريزي درسي در حوزه تخصصي
مربوط شورای
پژوهشی
دکترحیدر
تورانی، دکتر محمد حسنی، دکتر نادر سلسبیلی، دکتر احد نویدی، دکتر شهناز هاشمی،
دکتر عابد بدریان، دکتر محمد جعفر جوادی، دکتر افضل السادات حسینی تشکيلات پژوهشکده پژوهشکده برنامهريزي درسي و نوآورهاي آموزشي داراي چهار گروه پژوهشي به شرح زير است : 1-گروه پژوهشي فني وحرفهاي مدیر گروه: دکتر احد نویدی (عضو هیات علمی- دانشیار) اعضاء گروه: دکتر نعمت اله متین (عضو هیات علمی- استادیار)،
مجید ثقفی (کارشناس پژوهشی) شورای پژوهشی گروه: دکتر علی اصغر خلاقی،
مهندس جعفرآبادی، مهندس عبدالحسین نفیسی، دکتر اقبال قاسمی پویا، مهندس سیدمصطفی
آذرکیش، دکتر حسینی مقدم، دكتر نعمت اله متين، دكتر احد نویدی، دكترمهدی شریعت
زاده، مجيد ثقفي 2-گروه
پژوهشي علوم پایه مدیر
گروه: دکتر
عابد بدریان(عضو هیات علمی- استادیار) عضو
گروه: دکتر
اشرف السادات شکرباغانی (عضو هیات علمی- استادیار)، دکتر سهیلا غلام آزاد (عضو
هیات علمی- استادیار) شورای
پژوهشی: دکتر
عابد بدریان، دکتر اشرف السادات شکرباغانی، دکتر سهیلا
غلام آزاد، دكتر زهرا گویا و دکتر حسن حذرخانی 3-گروه
پژوهشي علوم انسانی مدیر
گروه: دکتر
شهنازهاشمی (عضو هیات علمی- استادیار) اعضاء
گروه: دکتر
ویدا رحیمی نژاد(عضو هیات علمی- استادیار)
شورای
پژوهشی: دکتر
علیرضا عامری، دکتر مجید نعمتی، دکتر شهنازهاشمی و دکترویدا رحیمی نژاد 4-گروه
پژوهشي مبانی برنامهریزی درسی مدیر
گروه: دکتر
نادر سلسبیلی (عضو هیات علمی- دانشیار) اعضاء
گروه: دکتر
حیدر تورانی (عضو هیات علمی-دانشیار)، دکتر محمد حسنی(عضو هیات علمی- استادیار)،
دكتر زهرا مهربان (عضو هیات علمی- استادیار) و سیدمحمدحسین حسینی (کارشناس پژوهشی)
شورای پژوهشی: دكترنادر سلسبيلي، دکترحیدر
تورانی، دکترمحمد حسنی، دكترزهرا مهربان، سیدمحمدحسین حسینی و نصرتاله فاضلی
اعضای هیئت علمی و کارشنان پژوهشکده برنامهريزي درسي و نوآوریهای آموزشی
|