صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٣١ مرداد ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > « تحلیل شكاف نظريه و عمل تربيتي و تبيين نقش پژوهش های کاربردی تربیتی در مواجهه با آن »


  چاپ        ارسال به دوست

گزارشی از دومين نشست تخصصي گروه پژوهشي تعليم و تربيت اسلامي پژوهشکده تعلیم و تربیت با عنوان :

« تحلیل شكاف نظريه و عمل تربيتي و تبيين نقش پژوهش های کاربردی تربیتی در مواجهه با آن »

گزارشی از دومين نشست تخصصي گروه پژوهشي تعليم و تربيت اسلامي پژوهشکده تعلیم و تربیت با عنوان :

« تحلیل شكاف نظريه و عمل تربيتي و تبيين نقش پژوهش های کاربردی تربیتی در مواجهه با آن »

دومين نشست تخصصي با عنوان تحلیل شكاف نظريه و عمل تربيتي و تبيين نقش پژوهش های کاربردی تربیتی در مواجهه با آن در روز سه شنبه مورخ 96/11/10 با حضور جمعي از كارشناسان و اعضاء هيات علمي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و حوزه ستادي در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد. در آغاز این جلسه که با استقبال گرم و مشارکت همکاران مواجه شد، ابتدا آقاي دكتر فرهاد كريمي سرپرست محترم پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ضمن خير مقدم به اعضاي حاضر در جلسه و تشكر از دكتر صادق زاده و گروه پژوهشي تعليم و تربيت اسلامي در برگزاري مناسب اين جلسه به ذكرنكاتي پيرامون اهميت پرداختن به"شكاف بين نظر و عمل در حوزه تعليم و تربيت اسلامي" و گام برداشتن جهت حل اين شكاف پرداختند. در ادامه آقای دكتر صادق زاده به ارائه اجمالي ديدگاه شان پيرامون موضوع مورد بحث يعني"شكاف بين نظر و عمل در حوزه پژوهش هاي كاربردي" پرداختند.

دكتر صادق زاده ابتدا خلاصه ای از مباحث جلسه اول خود را پيرامون "پژوهش هاي نظري" ،"پژوهش هاي كاربردي"، "شباهت ها و تفاوت پژوهش هاي نظري و كاربردي" ،"عمل تربيت" ، "شكاف بين نظر و عمل تربيت" و نهايتا راه حل پيشنهادي خودجهت كاهش شكاف يعني "انجام پژوهش هاي كاربستي در حوزه تعليم و تربيتي" مطرح نمودند. ايشان بر اين موضوع تاكيد ويژه داشتند كه در "پژوهش نظري" سوالات پژوهشي از نوعي است كه "پاسخ هاي آنان فرا زماني ، فرا مكاني ،كلي و انتزاعي اند و با شرايط ، مقتضيات و نيازهاي بومي كشور همراه نيستند و قصد اين هم ندارند كه اين همراهي را داشته باشند ". به عبارتي هدف اين نوع از پژوهش (نظري) "درنورديدن مرزهاي دانش تربيتي موجود" است. اما پژوهش هاي كاربستي پژوهش هايي هستند كه "براي شناخت و حل مساله تربيتي معين، ناظر به مشكلات و نيازهاي تربيتي مربوط به زمان و مكان و موقعيت تربيتي خاص" انجام مي شوند. البته اين موضوع را نيز ياد آور شدند كه اين نوع از پژوهش ها يعني پژوهش هاي كاربستي مي توانند از هر سه نوع فلسفي ، تجربي و عملي باشند به شرط اين كه ناظر به شناخت و حل مسائل تربيتي "اين جا و اكنون" قرار گيرند .

در ادامه اعضاء جلسه به تحليل و نقد ديدگاه هاي دكتر صادق زاده پيرامون مساله يعني موضع "نظر" "عمل " و "شكاف بين نظر و عمل" و راه حل پيشنهادي ايشان جهت كاهش شكاف بين نظر و عمل يعني انجام "پژوهش هاي كاربستي" پرداختند و ياد آور شدند كه اين تلقي از روش كاهش شكاف با استفاده از پژوهش هاي كاربستي و اين تلقي از مفهوم پژوهش هاي كاربستي يعني به زمان و مكان معطوف كردن ، به تاملات بيشتري نيازمند است كه لازم است مورد توجه قرار گيرد.


٠٩:٤٦ - سه شنبه ٢٤ بهمن ١٣٩٦    /    شماره : ١٤٣٢٨    /    تعداد نمایش : ٢٥٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك