صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٣١ مرداد ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > " فرصت‌هاي يادگيري و اصول ايجاد‌آن"


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش نشست تخصصی :

" فرصت‌هاي يادگيري و اصول ايجاد‌آن"


گزارش نشست تخصصي

عنوان نشست : فرصت‌هاي يادگيري و اصول ايجاد‌آن: تأمّلي در حوزه ديدگاه هاي برنامه درسي و تحولات ديدگاهي در راستاي ايجاد فرصت‌هاي يادگيري سازنده و فرايندمدار

بخش اول: سخنراني و ارائه ديدگاه: دكتر نادر سلسبيلي

بخش دوم ميز گرد: اعضاي ميزگرد: دكتر حيدر توراني، دكتر محمد حسني،‌ دكتر نادر سلسبيلي، دكتر علي رضا صادقي

گزارش بخش اول:

نشست فرصت‌هاي يادگيري و اصول ايجاد ‌آن... در تاریخ 14اسفند 1396 ازساعت 15 تا 17:30 در محل سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید. در بخش اول سخنران جلسه به ارائه چيستي فرصت هاي يادگيري پرداخت و آن را به عنوان مجموعه اي از فرصت‌هاي يادگيري در كلاس درس از قبيل فعاليت‌ها، تجربيات، درس‌ها و تعامل‌هاي بين فراگيران و شرايطي كه توسط معلمان ترتيب ايجاد مي شود، تعريف نمود كه بر اساس پنج اصل تمرين مناسب، رضايت خاطر، موفقيت، رويكردهاي چندگانه، پيامدهاي چندگانه معلمان مي توانند در گزينش يا كيفيت بخشي به آنها گام بردارند. .سپس سخنران اصلي نشست پلي بين ديدگاه ها و فراديدگاه‌هاي برنامة درسي و طراحي فرصت‌هاي يادگيري برقرار كرد. ديدگاه هاي برنامه درسي از آنجايي كه به ترسيم ماهيت انسان، ماهيت يادگيري و ماهيت دانش مي پردازند، بالتبع بر اشكال فرصت هاي يادگيري كه طراحي و زمينه اش فراهم و سپس به اجرا گذاشته مي شود و مضامين و پديده هايي كه در مدرسه مبناي كاوش، گفتگو يا خلق ايده قرار مي گيرند، اثرگذار و زمينه‌ساز ايجاد آن‌ها هستند. پنج ديدگاه رفتارگرايي، موضوع مداري، رشد اجتماعي، رشد شناختي، و تحقق انساني هر كدام ايده هاي مختلفي در هدف از چگونگي انجام فرايند ياددهي-يادگيري طرح مي كنند و به عبارتي در هر كدام ممكن است نقشي كه براي دانش آموز و معلم قائل مي شود، مفهوم يادگيري و رسالت تعليم و تربيت تفاوت هاي ماهوي وجود داشته باشد. براي اينكه پديده تعليم و تربيت يادگيرنده جامعيت داشته موضوع فراديدگاهها در ادبيات برنامه درسي ارائه گرديد تا ذينفعان تعليم و تربيت اطمينان پيدا كنند كه ذهن، روح، قلب و بدن يادگيرنده به نحو متوازني تربيت مي شود. جان ميلر و ادموند سي شورت از جمله صاحبنظراني هستند كه تقسيم بندي آنها در اين جلسه مطرح گرديد. براي مثال، شورت طرح‌هاي تعاملي كودك‌مداري، جامعه‌مداري و رشته‌هاي علمي؛ طرح‌هاي مبتني بر هستة مشترك يا مسألة مشترك؛ طرح مبتني بر انديشه عمومي در يادگيري‌ها و پيدا كردن شعور مشترك؛ و الگوي فرايندمداري در طراحي برنامة درسي را مطرح كرده است.

آقاي دكتر سلسبيلي سپس سه فراديدگاه آموزش و پرورش مادام‌العمر و خودراهبري در يادگيري، الگوهاي انسان‌گرايانه و سازنده‌گرايانه و الگوهاي فرآيندمدار كه به طور خاص حاصل مطالعات خويش بود را تشريح كرد. اعتقاد و نقد اصلي ايشان بر طراحي فرصت هاي كنوني يادگيري برنامه هاي درسي در ايران اين بود كه كه ما از مفاهيمي چون يادگيري ماداالعمر در اسناد بالادستي به كار برده ايم ولي به اصول آنها وفادار نبوده ايم و خواستار توجه جدي در كاربست فراديدگاه‌ها ، توجه به بحث فرصت هاي يادگيري و اصول ايجاد آن و ارتباط آن با بحث ديدگاههاي برنامه درسي و تلفيقي هاي همخوان ديدگاهي براي تدوين برنامه هاي درسي شد.

گزارش بخش دوم: ميزگرد

آقاي دكتر صادقي به عنوان متخصص حوزه مطالعات برنامه درسي اذعان كرد كه نتوانست درك درستي از ارتباط ديدگاه هاي و فراديدگاههاي طرح شده با فرصت هاي يادگيري اصيل به دست آورد و خواستار بازانديشي در اين شكل از نگاه به فرصت هاي يادگيري گرديد. به اعتقاد ايشان لازم است كه پيوند و نسبت فرصت هاي يادگيري با نظام آموزشي مورد بررسي قرار گيرد. او از تجربيات زيسته خويش از ارتباط با مدارس زندگي در كانادا سخن گفت و اين كه چگونه يادگيرنده بدون كتاب درسي مشخصي به نحوي واقعي در معرض تجربيات يادگيري معني دار قرار مي گيرند و چگونه حلقه هاي دانشي بين دانش آموزان كلاس هاي بالاتر با كلاس پايين تر ايجاد مي شود. دكتر حسني به عنوان متخصص تعليم و تربيت، فقدان نگام بوم شناختي را بحث مطرح شده را مورد نقد قرار اد و خواستار اين گرديد كه بافت و زمينه اي كه ما در آن زيست مي كنيم و انديشه هايي كه در ذهن ذينفعان تعليم و تربيت در ايران وجود دارد، محور ترسيم انديشه هاي اساسي در برنامه درسي قرار گيرد. در ميان حاضرين در جلسه نيز ناتواني مربيان مهدكودك و آمادگي دوره پيش دبستان در طراحي فرصت هاي يادگيري كنوني كه توسط شوراي عالي آموزش و پرورش واگذار گرديد به عنوان نماد خوبي از اين كه زود است كه نظام آموزشي به سمت غيرمتمركز شدن پيش برود، مطرح گرديد.



دانلود فايل : report.pdf ( 677KB )


١٤:١٠ - چهارشنبه ١٦ اسفند ١٣٩٦    /    شماره : ١٤٣٤٥    /    تعداد نمایش : ٣٥٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك