صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ٠٤ خرداد ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > " تدوین 9 برنامه ملی برای حمایت و هدایت اقدام پژوهی معلمان "


  چاپ        ارسال به دوست

سرپرست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش درشیراز خبر داد:

" تدوین 9 برنامه ملی برای حمایت و هدایت اقدام پژوهی معلمان "

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، دکتر فرهاد کریمی در اولین همایش ملی فرصت ها و چالش های اقدام پژوهشی در آموزش و پرورش، در باشگاه فرهنگیان شیراز گفت: اساس کار معلمی بر پژوهشگری و تامل و اندیشه حرفه ای است و هدف اساسی برنامه اقدام پژوهی و معلم پژو هند این است که معلمان ما بتوانند در فعالیت آموزشی خود با تامل و ارزیابی فعالیت های خود ،برنامه ای برای توسعه تدریس و فعالیت های کلاسی خود داشته باشند.

سرپرست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر تاریخپه غنی فعالیت های معلم پژوهنده در کشور گفت: امسال بیست و یکمین سالی است که این برنامه در حال اجرا می باشد و ازافتخارات ما در جمهوری اسلامی این است که بتوانیم در مقیاس کشوری برنامه ای ملی برای مشارکت معلمین در امر پژوهش طراحی نماییم.

وی گفت: معلمین در قالب فعالیت های اقدام پژوهی ، تجارب مطلوب خود را در راستای بهبود امر آموزش و پروش مستند سازی می کنند و این مستندات نیز در قالب بخشنامه و آیین نامه در اختیار مراکز مرتبط با آموزش و پرور در سطح کشور قرار داده می شود تا ضمن ارزیابی ، مورد بحث و بررسی نیزقرار گیرد.

کریمی با بیان اینکه"هیچ تشکیلات رسمی و سازمانی برای برنامه معلم پژوهنده در کشور وجود ندارد "گفت: با این وجود بیش از 8 درصد معلمان سراسر کشور در مقاطع مختلف تحصیلی ، بویژه در دوره ابتدای به صورت داوطلبانه در این فعالیت مهم مشارکت دارند.

وی همچنین گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیر نظام پژوهش و ارزشیابی ، سه راهکار از سند تحلول بنیادین به پژوهش ها و اقدام پژوهی معلمان اختصاص یافته که در چاچوب این راهکارها 9 برنامه ملی برای حمایت و هدایت اقدام پژوهی معلمان تدارک دیده شده است.

سرپرست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش از تاکید وزیر متبوع بر امر تحقیق و پژوهش خبر داد و گفت: با این دیدگاه مسئولین به امر پژوهش، آینده اقدام پژوهی معلمان بسیار روشن خواهد بود و امید است تا در آینده نزدیک شاهد رویداد های خوبی در این زمینه باشیم.

کریمی با اشاره به تغییراتی که در برنامه معلم پژوهنده انجام خواهد شد ،گفت:تلاش این است تا این فعالیت به عنوان یک فعالیت رسمی و ملی ثبت شده و بدور از توجه بیش از حد اداری و امتیازی به آن ،بیش از گذشته تقویت شود.

وی با اشاره به برگزاری دوره های مختلف اقدام پژوهی در سراسر کشور گفت: به منظور تقویت معلمین فعال در این حوزه، لازم است تا فرهنگیان با مشارکت هر چه بیشتر در این دوره ها ،زمینه تقویت فعالیت های اقدام پژوهی و گزارشات خود در این زمینه را فراهم کنند.

کریمی گفت: در چارچوب اقدام پژوهی معلم به عنوان کانون تفکر و اندیشه در مدرسه مطرح می باشد و معلمین برای ببهود عمل خود باید حرفه ای بیندیشد و این مسیر می تواند به بهبود عمل حرفه ای آنها کمک کند.

وی فلسفه اقدام پژوهی را کمک به بهبود عمل حرفه ای معلمین در مدرسه و کلاس درس عنوان کرد و افزود:فعالیت های اقدام پژوهی تنها شامل معلمین نمی شود و مدیران و سایر همکاران شاغل در پست های اداری نیز می توانند در قالب این برنامه ، تجربیات ارزشمند خود را در اختیار سیار همکاران قرار دهند.

گفتنی است در اولین همایش ملی فرصت ها و چالش های اقدام پژوهشی در آموزش و پرورش، 600 چکیده مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش در شیراز ارسال شده که 220 مقاله از مجموع چکیده مقالات دریافتی، به عنوان مقالات برتر معرفی و از این تعداد نیز بیش از 90 مقاله به صورت سخنرانی ، پوستر و چاپ در ویژه نامه ارائه خواهد شد.


١٨:٣٦ - شنبه ١٩ اسفند ١٣٩٦    /    شماره : ١٤٣٤٦    /    تعداد نمایش : ١٦٦



خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك