صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
سه شنبه ٢٧ آذر ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > " تاملاتي در نتايج مطالعات بين المللي واسناد بالا دستي "


  چاپ        ارسال به دوست

" تاملاتي در نتايج مطالعات بين المللي واسناد بالا دستي "

دكتر فرها د كريمي

1- چندی پیش در کارگاه آموزشی مجریان و هماهنگ کنندگان استانی مطالعه بین المللی علوم و ریاضی (تیمز) 2019 و در جمع همکاران محترم استان‌ها حضور پیدا کردم و نکاتی در خصوص اهمیت و ضرورت مطالعات بین المللی بزرگ مقیاس بیان نمودم. پس از عرایض من همکاران عزیز استانها که بعضاً بیش از 20 سال سابقه در امور اجرایی مطالعات بین المللی در استانها داشتند، دیدگاه‌های مهم و ارزشمندی در خصوص اهمیت مطالعات تیمز، ضرورت تغییرات در نظام آموزشی به استناد نتایج مطالعات تیمز و پرلز، عدم ارائه‌ی گزارش استانی از نتایج تیمز و پرلز، لزوم اجرای موثر برنامه‌های آموزشی کتب جدید‌التالیف برای معلمان و ضعف در آموزش ضمن خدمت معلمان، ورود بی‌رویه معلمان فاقد مهارت‌های آموزشی به مدارس ابتدایی، عدم استفاده موثر از راهکارها و نتایج برگرفته از مطالعات تیمز و پرلز در معاونت‌های آموزشی و ضمن خدمت معلمان، عدم اختصاص برنامه و بودجه برای رفع کاستی و نقاط ضعفی که مطالعات تیمز و پرلز آن را نشان می‌دهدبيان نمودند، نيز اين موضوع مهم مطرح شد كه تدوين برنامه بهبود،به بودجه مناسب نياز دارد.

2- واقعیت این است که مشارکت کشور ما در مطالعات بین المللی فرصت مغتنمی برای بررسی واقعی و منصفانه اتفاقات و فرایندهایی است که در کف مدارس وکلاس‌های درس و بدنه طبیعی نظام آموزشی ما روی می‌دهد. نتایج تیمز 2015 و نیزنتایج مطالعه پرلز2016 به یافته‌های بسیار مهمی در خصوص کارکردها و کیفیت آموزشی در مدارس اشاره می‌کند. این نتایج را چقدر باور داریم و چقدر در ما حساسیت ایجاد می‌کند؟

3-برخی راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در جدول زیر فهرست شده‌اند تکالیف بسیار مهمی در حیطه‌ی استفاده از نتایج مطالعات بین المللی در خود دارندکه باید زمینه اجرایی آنها فراهم شود. این راهکارها در برنامه‌ی زیر نظام پژوهش که به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش رسیده، به شکل مفصل‌تری بیان شده و برنامه عملیاتی برای آنها تدوین شده است.

4-در سال 1388 و پس از چالش‌های جدی در خصوص جایگاه دانش آموزان ایرانی در مطالعات تیمز و پرلز و لزوم کاربست نتایج اين مطالعات ، به پیشنهاد پژوهشگاه، ماده واحده‌ای در شورای‌عالی آموزش و پرورش تصویب شد که وزارت آموزش و پرورش را مکلف می‌کرد نسبت به اجرا و به کارگیری نتایج تیمز و پرلز در برنامه‌ها و روش‌ها جدیت و اهتمام بیشتری مبذول دارد (مصوبه جلسه 785 شورای‌عالی آموزش و پرورش مورخ 23/12/88 با عنوان طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقه‌ای و بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن). این طرح در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و جهت اجرا ابلاغ شد و انتظار می‌رفت با اجرای این مصوبه چشم‌انداز مناسبی از حیث به کارگیری یافته‌های حاصل از مطالعات تيمز و پرلز در برنامه ریزی و اجرا فراهم شود.

5-همکار گرامي آقای دکتر عبدالعظیم کریمی- مدیر ملی مطالعات تيمز نیز به تحلیل و تفسیر نتایج تیمز 2015 پرداخت و نکات بسیار مهمی در خصوص روند عملکرد دانش آموزان ایرانی در مقایسه با سایرکشورهای منطقه و امکان رسیدن به اهداف سند چشم انداز1404 از نظر آموزش ریاضی و علوم بیان نمود.

جدول موارد مرتبط با مطالعات بین المللی- برگرفته از سند تحول و برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی

ردیف

موضوع

ماخذ

رصد مستمر و سنجش کیفیت زمینه‌ها، دروندادها، فرایندها و بروندادهای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در ساحت‌ها و زیرنظام‌ها در سطح ملی و بین المللی

هدف شماره 3، برنامه زیر نظام پژوهش و ارزشیابی، مصوب جلسه 946 شورای‌عالی آموزش و پرورش (2/5/96)

پایش و رصد تحولات نظام آموزش و پرورش در عرصه ملی، منطقه‌ای و جهانی از طریق پژوهشکده مطالعات راهبردی

اقدامات اساسی برنامه زیرنظام پژوهش، بند ب- ردیف 3

طراحی و اجرای مطالعات پیشرفت تحصیلی و تربیتی در سطح ملی، منطقه‌ای و جهان اسلام و بین المللی و کاربست نتایج آن

برنامه‌های اجرایی، ردیف 2 ذیل راهکار 9-11 سند تحول

طراحی سازوکارهای مناسب برای رصد دوسالانه تحولات نظام آموزش و پرورش و تربیت معلم دو سطح ملی، منطقه‌ای، جهان اسلام و بین المللی تا پایان سال اول برنامه ششم توسعه

برنامه‌های اجرایی، ردیف 1ذيل راهکار

9-11 سند تحول


١٥:٠٩ - شنبه ٥ خرداد ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٣٦٩    /    تعداد نمایش : ١٧٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك