صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
سه شنبه ٢٩ آبان ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > جلسه ارائه يافته هاي رساله دکتری با عنوان : روند تغييرات خودپنداره ي تحصيلي، علاقه و نگرش نسبت به رياضي،علوم، و خواندن


  چاپ        ارسال به دوست

ساعاتی قبل در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد:

جلسه ارائه يافته هاي رساله دکتری با عنوان : روند تغييرات خودپنداره ي تحصيلي، علاقه و نگرش نسبت به رياضي،علوم، و خواندن

جلسه ارائه يافته هاي رساله دکتری با عنوان " روند تغییرات خودپندارۀ تحصیلی، علاقه و نگرش نسبت به ریاضی، علوم و خواندن، و نقش این عوامل بر عملکرد تحصیلی دانش ‏آموزان پایه ‏های چهارم و هشتم از 1380 تا 1395(بر اساس مطالعات بین‎المللی تیمز و پرلز)" عصر امروز با حضورمحقق محترم سرکار خانم مژگان جعفري، آقای دكتر عليرضا كيامنشاستاد راهنما ،دكتر عبدالعظيم كريمي استاد مشاور و تعدادی از اعضای محترم هیئت علمی و کارشناسان محترم پژوهشگاه درسالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد.

در این نشست ابتدا خانم جعفری ضمن تبیین ضرورت انجام این تحقیق خلاصه ای از گزارش رسالۀ دکتری خود را با توجه به ساختار پایان نامه ارائه دادند و در ادامه با اشاره به روشهای آماری و برشمردن ابزارهای مورد استفاده ، مدل پیشنهادی خود را با توجه به روابط بین متغیرها معرفی نمودند.در پایان سخنان خود نتایج حاصل از این تحقیق را تشریح نمودند که به مهمترین آنها بشرح ذیل میتوان اشاره نمود:
•براساس شاخص‎های برازش، داده‏ها از مدل‎های مطالعه شده در دوره‎های مختلف حمایت می‎کنند.
•رابطۀ بین متغیرهای مطالعه در دوره‎های مختلف زمانی و با گروه‎های مختلف دانش‏آموزی قابل مقایسه است.
•الگوی پیشرفت ریاضی و علوم دانش ‏آموزان در پایه‎های چهارم و هشتم مشابه بود.
•باور براین است که با افزایش خودپندارۀ تحصیلی امکان کسب توفیق دانش‎آموزان بیشتر می‎شود. در درس علوم هر دو پایه این رابطه برقرار بود، اما در مورد درس ریاضی، به ویژه پایۀ هشتم، این رابطه در همۀ موارد برقرار نبود.
•در پایۀ چهارم تغییرات خودپنداره با عملکرد هماهنگ بود.
•یکی از هدف‏های اصلی در آموزش، ایجاد علاقه و انگیزه به تحصیل در دانش ‏آموزان پایه‎های ابتدایی است. در درس علوم پایۀ هشتم این رابطه برقرار بود، اما در مورد درس ریاضی در پایۀ هشتم، این رابطه برقرار نبود.
•در پایۀ چهارم تغییرات علاقه با عملکرد تقریباً هماهنگ بود.
•نگرش همانند خودپنداره دارای روابط چندگانه با متغیرهای شخصی، بافت فرهنگی و متغیرهای انگیزشی است. تغییرات نگرش با تغییرات عملکرد ریاضی و علوم در جهت معکوس بود.
•تغییرات علاقه به خواندن با تغییرات پیشرفت خواندن هماهنگ بود. فعالیت‌های خواندن خارج از مدرسه نیز با تغییرات متوسط پیشرفت خواندن هماهنگ و افزایشی است، هر چند میزان این تغییرات جزئی است.
•از بین مقیاس‏های عاطفی مربوط به تحصیل دانش‏ آموزان، مشخص شد خودپندارۀ ریاضی دارای بیشترین قدرت تبیین است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی اثر دارد، سپس به ترتیب علاقه به ریاضی و نگرش به ریاضی قرار دارند.
•خودپندارۀ علوم نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی اثر دارد، و سهم آن در تبیین متوسط پیشرفت علوم بیش از دو متغیر نگرش و علاقه به علوم است.
•نقش واسطه‏ای مقیاس‏ فعالیت نسبت به خواندن بین علاقه به خواندن و متوسط پیشرفت خواندن مورد تأیید قرار گرفت.
•سهم علاقه به خواندن تنها در 2006 بیش از سهم فعالیت‎های خواندن خارج از مدرسه بود.

محدودیت‎ها و پیشنهادهای پژوهشی
•به دلیل حجم مطالعه، متغیرهای خودپنداره، نگرش و علاقه نسبت به ریاضی، علوم و خواندن در رابطه با نمرات احتمالی و به صورت کلّی مورد مطالعه قرار گرفتند.
•برای درک بهتر مطالعه،‎ بهتر است روابط هر یک از متغیرهای مطالعه با نقاط معیار عملکردی (چهار نقطه معیار عملکردی پیشرفته، بالا، متوسط، و پایین)، یا در رابطه با حیطه‎های محتوایی، و شناختی هر یک از درس‎های ریاضی، علوم و خواندن انجام شود.
•بررسی رابطۀ متقابل بین پیشرفت تحصیلی دانش ‏آموزان و خودپندارۀ‎ آنها در بین کشورهای مشابه با فرهنگ ایران توصیه می‎شود.
•انجام مطالعات بیشتر برای پی بردن به دلایل منفی بودن رابطۀ نگرش و علاقه با پیشرفت تحصیلی ضروری است.
•علل کاهش نگرش به ریاضی و علوم، و سهم ناچیز آن در پیش‏بینی پیشرفت تحصیلی دانش ‏آموزان باید شناسایی شود.

پیشنهادهای کاربردی
•به دلیل اثر بالای خودپندارۀ ریاضی در پیش‏بینی عملکرد تحصیلی، توجه به حفظ و توسعۀ‎ خودپندارۀ ریاضی‎ دانش‏ آموزان در کنار بهبود پیشرفت ریاضی دانش ‏آموزان توصیه می‎شود.
•همچنین، با توجه به اینکه سواد خواندن یکی از مهمترین نیازهای یادگیری دانش‎آموزان است و به دلیل تأثیر مثبت علاقه به خواندن در یادگیری خواندن، گسترش راههای افزایش علاقه از طریق ایجاد بازخوردهای مثبت، محتوای جذاب، روش‎های مناسب مطالعه، و دسترسی اسان به منابع خواندن در خانه و مدرسه پیشنهاد می‏شود.

در خاتمه حضار محترم نیز ابهامات و سئوالات خود را در خصوص مباحث ارائه شده مطرح نمودندکه توسط محقق ، استاد راهنما و مشاورمحترم بطور مبسوط پاسخ داده شد.


١٥:٥٣ - سه شنبه ١٢ تير ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٤٠٩    /    تعداد نمایش : ٢٣٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك