صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
شنبه ٣١ شهريور ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > "روند پیشرفت و موانع موجود و ارايه ي راهکارهای اصلاح و جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی برای گسترش مدارس غیر دولتی در ایران"


  چاپ        ارسال به دوست

خلاصه مقاله آقای دکتر کیومرث فلاحی با عنوان :

"روند پیشرفت و موانع موجود و ارايه ي راهکارهای اصلاح و جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی برای گسترش مدارس غیر دولتی در ایران"

روند پیشرفت و موانع موجود و ارايه ي راهکارهای اصلاح و جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی برای گسترش مدارس غیر دولتی در ایران

دكترکیومرث فلاحی[1]

دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

 چکیده:

پژوهش پيش رو، به منظور بررسی موانع پیش رو برای مشارکت و گسترش فعالیت های بخش خصوصی در امر آموزش و پرورش و با هدف« چگونگی وضعیت موجود مدارس غیردولتی در ایران»، « تعیین موانع موجود برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در مدارس غیر دولتی در کشور» و «اولویت بندی راهکارهای مناسب برای جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مدارس»، به انجام رسیده است كه اين نوشتار خلاضه ي يافته هاي آن است. جامعه آماری این تحقیق، همه ی موسسان و مدیران مدارس غیردولتی، دانش آموزان مدارس غیردولتی، والدین آن ها و همچنین کلیه ی کارشناسان و صاحب نظران این حوزه و نمونه ی آماری پژوهش، مدارس 6 استان بوده که بر پایه ی میزان برخورداری تصادفی انتخاب شده اند. بنابر یافته هاي اين بررسي، نیروی انسانی، وضعیت موجود فضا و تجهیزات مدارس غیر دولتی در نمونه ی مورد نظر، مطلوب ارزیابی شده و مدارس غیر دولتی بیش از 9 درصد دانش آموزان کشور را پوشش داده اند، موانع موجود برای گشترس این مداریس، چهار عامل قانونی، فرهنگی، اقتصادی و ساختاری –اداری می باشند که در این میان نقش عوامل قانونی و اداری ساختاری پررنگ ترند.

 کلید واژه ها: مدارس غیردولتی، وضعیت موجود، موانع موجود، جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی، راهبرد

 مقدمه:

 یکی از رویکردهای مهم سند چشم انداز بیست ساله،کاهش سهم تصدی گری دولت در امور جاری مملکت و  واگذاری آنها به بخش خصوصی است. به دلیل اهمیت موضوع این مطلب نیز در برنامه های میان مدت پنج ساله توسعه کشور و در بودجه سالانه که در راستای هدفهای چشم انداز است  لحاظ شده است. بر این اساس به منظور ایجاد تحرک بیشتر و  بالارفتن نرخ رشد اقتصادی مقرر شده است که سهم بیشتری از امور بخش دولتی به بخش خصوصی منتقل شود. یکی از زمینه های کاهش بار تصدی گری دولت ، واگذاری بخش عمده ای از امورآموزش و پرورش به بخش خصوصی است که پیشتر نیز در برنامه های توسعه مورد توجه واقع شده و تحت عنوان تاسیس مدارس غیردولتی شکل گرفته است.  در حال حاضر حدود 8 درصد از امور آموزشی کشور سهم این مدارس است(نظری، 1393). در حالیکه در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده بود این سهم به 10درصد افزایش یابد، اما رشد مدارس غیر دولتی بدون فراهم کردن شرایط مناسب و شناخت موانع موجود ورفع آنها امکان پذیر نمی باشد. لذا این تحقیق درصدد آن است این موانع را شناسایی و در جهت برطرف کردن آنها راهکارهای مناسب ارایه نماید.

*****علاقمندان متن کامل مقاله را می توانند در فایل ضمیمه مشاهده و مطالعه نمایند.*****


*Email: kewmarsf@yahoo.com



دانلود فايل : mavane.pdf ( 1309KB )


١٧:٠١ - يکشنبه ١١ شهريور ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٤٦١    /    تعداد نمایش : ١٠٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك