صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
سه شنبه ٢٧ آذر ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > جلسه اي "جهت بحث و بررسي در مورد مهمترين مسائل حوزه برنامه درسي علوم اجتماعي"


  چاپ        ارسال به دوست

كارگروه آموزش علوم اجتماعي گروه آموزش علوم انساني پژوهشكده برنامه درسي برگزار نمود:

جلسه اي "جهت بحث و بررسي در مورد مهمترين مسائل حوزه برنامه درسي علوم اجتماعي"

  كارگروه آموزش علوم اجتماعي گروه آموزش علوم انساني جلسه اي "جهت بحث و بررسي در مورد مهمترين مسائل حوزه برنامه درسي علوم اجتماعي"  با حضورآقاي دكتر اوطميشي، رئيس پژوهشكده برنامه درسي، مدير گروه علوم انساني، مسئول گروه هاي آموزشي شهر تهران از ساعت 10 تا 12 روز چهارشنبه به تاريخ 14/6/97 در محل پژوهشكده برنامه درسي برگزار كرد. اين جلسه دومين جلسه اين كارگروه مي باشد و سوالات و نكات زير مطرح گرديد كه توجه به آن ها مي توانند در بالابردن كيفيت اين حوزه يادگيري موثر واقع شود:

  1. آيا آموزش هاي مطالعات علوم اجتماعي بايستي منجر به تربيت اجتماعي دانش آموزان شود و اگر چنين است به چه دليل  اين آموز شها در اين امر موفق نبوده اند؟
  2.  نگاه گروه تاليف آموزش علوم اجتماعي درتاليف كتاب هاي درسي چه بوده است؟
  3. بحث آموزش علوم اجتماعي يك چيز است و وقايع اجتماعي  در زندگي دانش آموزان يك چيز ديگراست. در واقع تطابق محتواي درس علوم اجتماعي با واقعيت زندگي اجتماعي(Realities of Social life)از اهميت زيادي برخوردار است. كه البته لازم به ذكر است كه محتواي موجود در كتاب هاي علوم اجتماعي به قدرت وقايع و تجربيات واقعي اجتماعي دانش آموزان نيستند.
  4. كودكان نه در مدرسه به تنهايي تربيت مي شوند و نه در كلاس، بلكه كودكان در بافت جامعه تربيت مي شوند. بنابراين چگونه قصد داريم واقعيت هاي اجتماعي را فقط از طريق كتاب هاي درسي به دانش آموزان آموزش دهيم؟
  5.  به دانش آموزان بايستي اجازه داد كه مصاديق مسائل اجتماعي را در جامعه واقعي پيدا كنند به عنوان مثال براي آموزش مطالعات علوم اجتماعي دانش آموزان را بايد به ميدان مولوي يا ميدان تجريش برد.
  6. توانايي تببين مسائل اجتماعي را به دانش آموزان بايد آموخت.
  7. برنامه درسي بايستي انعطاف داشته باشد چرا كه مسائل اجتماعي دائما تغيير مي كند.
  8. به معلمان مجوز لازم براي استفاده از منابع منطبق با تغييرات سريع اجتماعي و همچنين امكانات محلي جهت آموزش علوم اجتماعي را داد.
  9. به اين نكته بايد توجه داشت كه علوم به دو دسته نرم (soft)و سخت (hard)  تقسيم مي شوند، مطالعات علوم اجتماعي در دسته علوم سخت قرار دارند. مادام كه اين علم مشكل در كتاب درسي به صورت نصيحت ارائه داده مي شود. اتفاقي نمي افتد. بنابراين آموزش علوم اجتماعي بايستي به صورت عملي صورت بگيرد. با صرف آموزش مباني نظري نمي توان علوم اجتماعي را آموزش داد. آموزش علوم اجتماعي در مناسبات گوناگون و سازو كارها (مراسم  شادي،عزا داري، مساجد و بازار و ميدان هاي  ورزشي و هنري) ظهور پيدا مي كند.

     10. برنامه درسي و محتواي آموزشي بايد قبل از اعمال در جلسات كارگروهي و پژوهشي مورد بررسي قرار گيرد. بنابر اين چنانچه منطق برنامه درسي و راهنماي برنامه درسي آموزش مطالعات علوم اجتماعي تدوين شده است، مورد بررسي قرار گيرد.

11.برگزاري جلسات با مديران گروه درس مطالعات اجتماعي و جمع آوري نكات مورد نظر و پيشنهادات دبيران در پيشبرد اهداف اين كار گروه بسيار موثر است. در آينده بايستي اين قبيل جلسات را مورد توجه قرار داد.

12. به اهميت نقش معلم و صلاحيت هاي او در آموزش مطالعات اجتماعي بايد توجه ويژه داشت.

13..بايد اين نكته مورد توجه قرار گيرد كه نمرات قبولي دانش آموزان نشانگر يادگيري دانش آموزان نمي باشد. اينكه در المپياد دانش آموزان رتبه بياورند بيانگر موفقيت در امر آموزش دانش آموزان نيست.


١٤:٤٦ - يکشنبه ٨ مهر ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٤٨٥    /    تعداد نمایش : ٣١٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك