صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٢١ آذر ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > "علوم اجتماعی و مطالعات منطقه ای با تأکید بر مناطق روستائی- عشایری و مرزی "


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش دومین نشست تخصصی مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت کاربردی تبریز در سال 1397 با عنوان:

"علوم اجتماعی و مطالعات منطقه ای با تأکید بر مناطق روستائی- عشایری و مرزی "

دومین  نشست تخصصی مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت کاربردی تبریز در سال 1397 با عنوان علوم اجتماعی و مطالعات منطقه ای با تأکید بر مناطق روستائی- عشایری و مرزی  روز سه شنبه 29/8/1397 در سالن جلسات تالار معلم تبریز برگزار شد. در این نشست که بیش از 60 نفر از معلمان، سرگروه های آموزشی، کارشناسان حوزه آموزشی، پژوهشی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش و مناطق روستائی و عشایری استان و همچنین ریاست دانشگاه فرهنگیان استان و معاون پژوهشی آموزش و پرورش استان نیز حضور داشتند، خانم دکتر فاطمه گلابی و خانم دکتر فتانه حاجیلو دانشیاران دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تبریز و دکتر سعید عارف نژاد از مرکز پژوهشی تبریز در خصوص موضوعات تعیین شده سخنرانی نمودند.

در ابتدای جلسه دکتر کلانتری، سرپرست مرکز پژوهشی تبریز ضمن عرض خیر مقدم و تشکر از ریاست محترم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جناب آقای دکتر تورانی و ریاست محترم پژوهشگاه مطالعات جناب آقای دکتر کریمی به دلیل ارائه طریق و حمایت از فعالیت­های این مرکز قدردانی نمودند. ایشان با اشاره به اینکه ما 16 استان مرزی داریم گفتند؛ مرز یعنی تغییرات، یعنی شکل گیری هویت های چندگانه، یعنی سیال بودن و این تغییرات همواره برآموزش و پرورش تاثیر می گذارد. ایشان اظهار امیدواری نمودند، در این نشست ها پیامدهای مثبت و منفی این موضوعات را واکافی نماییم.

اولین سخنران این نشست تخصصی، خانم دکتر فاطمه گلابی، سخنان خود را با عنوان عدالت آموزشی در مناطق روستائی- عشایری و مرزی ارائه نمودند. طبق نظر ایشان، به منظور کاسته شدن از فاصله ها و شکاف ها، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری باید به صورت عادلانه در بین مناطق توزیع شود. ایشان یکی از دغدغه های جامعه­ی آموزش دیده را تلاش برای ایجاد ارتباط با پیرامون و تأثیرگزاری بر محیط دانست. از نگاه ایشان یکی از علل عقب ماندگی و توسعه نیافتگی جوامع، عدم بروز، رشد و تعامل اندیشه هاست، در واقع ریشه عقب ماندگی ها در نوع آموزش و توزیع نامناسب آموزش هاست.

خانم دکتر فتانه حاجیلو دومین سخنران نشست تخصصی در مورد هویت دانش آموزان و تأثیر محیط بر شکل­گیری این هویت به ویژه در مناطق مرزی پرداختند. طبق نظر ایشان هویت فرد در مسیر زندگی اجتماعی شکل می­گیرد. هرچند که مسئله هویت مسئله­ی بازشناسی خود فرد است اما فارغ از شرایط محیطی اتفاق نمی افتد. ایشان به تأثیر دوره­های مختلف تاریخی و شرایط جغرافیایی و بخصوص جغرافیای سیاسی بر هویت افراد اشاره نموده و بر لزوم توجه به فرایند شکل گیری هویت اجتماعی دانش­آموزان مناطق مرزی تأکید نمودند، زیرا به دلیل شرایطی زیستی و محیطی، ممکن است دانش­آموزان این مناطق به دنبال یافتن هویت خود در فرهنگ بیرون از مرزها باشند.

دکتر عارف نژاد از مرکز پژوهشی تبریز مطالب خود را در مورد برنامه درسی چند فرهنگی ارائه نمودند. ایشان ضمن بیان این موضوع که جامعه ایران یک جامعه چند فرهنگی است؛ ضمن تعریف فرهنگ و برنامه درسی، و جامعه چند فرهنگی، برنامه درسی چند فرهنگی را تبیین نموده و پس از بیان چیستی برنامه درسی چندفرهنگی و سوءبرداشت های احتمالی از این نوع برنامه ریزی؛ توجه به برنامه درسی چند فرهنگی را با استناد به اسناد بالادستی و ضرورتهای ملی و فراملی ضروری دانستند.   

در پایان دکتر کلانتری و دکتر محمودزاده از مرکز پژوهشی تبریز و خانم دکتر هما رحمانی عضو شورای گروه های مرکز پژوهشی تبریز به طرح سوال و نقد سخنرانی­های ارائه شده پرداختند.


٠٧:٢٦ - دوشنبه ٥ آذر ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٥١٠    /    تعداد نمایش : ١١٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك