صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٢١ آذر ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > "الگوی زبان آموزی در دوره پیش دبستانی: با تاکید بر مناطق دوزبانه"


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش پنل دانشگاه مازندران با عنوان :

"الگوی زبان آموزی در دوره پیش دبستانی: با تاکید بر مناطق دوزبانه"

     اعضای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش آقایان:دکتر رضا کلانتری، دکتر سعید عارف نژاد،  دکتر محمد عظیمی پنلی را با عنوان "الگوی زبان آموزی در دوره پیش دبستانی: با تاکید بر مناطق دوزبانه"  در همایش برنامه درسی آموزش پیش از دبستان، فرصت ها و چالش ها(۲۳و ۲۴ آبان ۱۳۹۷-بابلسر- دانشگاه مازندران) برگزار کردند:

این پنل در اولین روز شانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران با عنوان: برنامه درسی آموزش پیش از دبستان، فرصت ها و چالش هاکه با حضور اساتید برجسته تعلیم و تربیت کشور (23و ۲۴ آبان ۱۳۹۷) در دانشگاه مازندران برگزار گردید، ارائه شد. در ابتدای این پنل دکتر کلانتری، سرپرست مرکز پژوهشی تبریز به نمونه ای از پژوهش های انجام گرفته در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حوزه پیش دبستانی، آموزش ابتدایی و سواد آموزی گزارشی ارائه نمودند.

موضوعاتی که در این پنل ارائه گردید عبارت بودند از:

-تعلیم و تربیت در مناطق دوزبانه

- نظریه های یادگیری زبان اول و دوم

- ارائه یافته های پژوهشی در مناطق دوزبانه

-برنامه درسی پیش دبستانی با تاکید بر یادگیری زبان و برقراری ارتباط

- چالش های پیش روی  دوره پیش دبستانی با تاکید بر مناطق دوزبانه

- پیشنهادات  و راه کارها

گزارش تفصیلی این پنل در خبرهای تکمیلی ارائه خواهد گردید. اما به عنوان نمونه، چالش های پیش دبستانی که در این پنل با آنها اشاره گردید عبارت بودند از:

چالش های معلمان دوره پیش دبستانی در مناطق دوزبانه

  • تسلط بر دانش مسائل زبان آموزی در مناطق دو یا چند زبانه:  با توجه به اهميتِ تدریس در مناطق چند زبانه، به نظر می رسد به موضوع تعلیم و تربیت در مناطق دو یا چند زبانه باید توجه ویژه ای گردد تا معلمان با مسائل زبان آموزی در مناطق دوزبانه آشنا شوند. تخصصي كردن آموزش در مناطق چند زبانه در سطح تربيت معلم خود حركتي به سمت افزايش مهارتهاي معلمان در اين حوزه  است. قطعاً با درکِ درست از چالش های تعلیم و تربیت در مناطق چند زبانه، مي توان شيوه هاي بهتري  جهت تدریس طراحي و عملیاتی نمود.
  • تسلط بر درک کامل از دانش راهبردهای مختلف تدریس در حوزه زبان آموزی: نتایج تحقیقات  نشان می دهد دانش آموزان دوزبانه نسبت به دانش آموزان تک زبانه مخصوصا در دوره ابتدایی بالاخص در مناطق روستایی از عملکرد تحصیلی نسبتا پایین تری برخوردار هستند. یکی از دلایل مربوطه عدم آشنایی معلمان با نحوه زبان آموزی فارسی است. لذا پیشنهاد می گردد حداقل دو واحد از سر فصل دروس دانشگاه فر هنگیان در رشته آموزش ابتدایی به نحوه زبان آموزی و تدریس در مناطق دو یا چند زبانه اختصاص یابد.
  • نحوه استفاده از زبان مادری در تدریس: سومین چالش معلمان در مناطق دوزبانه نحوه مواجهه با زبان مادری کودکان این مناطق است. نظریات یادگیری زبان، دیدگاه های مختلفی در خصوص استفاده از زبان مادری کودکان دارند. لازم است معلمان پیش دبستانی با نحوه مواجهه با زبان مادری کودکان در مدرسه آشنا شوند.

چالش های پیش روی دوره پیش دبستانی

1- مهم‌ترین مسئله کودکان حوزه پیش از دبستان، «فقدان متولی ملی و یکپارچه نبودن مدیریت» است. (نبود هماهنگی و یکپارچگی میان دستگاه ها از جمله وزارت ارشاد، شهرداری، بهزیستی و آموزش و پرورش در امر آموزش پیش دبستانی)

2- یکی از دلایل فاصله افتادن بین اهداف تدوین‌شده و وضعیت موجود آموزش‌های پیش از دبستان، «درآمدزا بودن» این حوزه است. این موضوع حداقل برای مناطق دوزبانه باید رایگان باشد.

3- هویت و شخصیت یکپارچه کودک به‌ درستی شکل نمی‌گیرد( عدم توجه به کنش های آزاد و فطرت الهی در کودک و تربیت تحمیلی و صنعتی ، غفلت از اصل تخیل در ادبیات کودکان و عدم توجه به نیازهای و رغبت های او ....) این در حالی است که کار ما نه مراقبت است و نه آموزش؛ کار ما تربیت و شکل دادن هویت کودکان است

4- در حال حاضر در کشور، نظام جامع تربیت مربی پیش‌دبستانی نداریم (بخش بسیار کمی از آنها نیروهای رسمی آموزش‌و پرورش‌اند و مابقی از نیروهای آزاد در بخش غیر دولتی به کار گرفته می‌شوند، برنامه برای این‌ها هم متفاوت است).

5- عدم باور  آموزش صحیح کودکان  در خانواده‌های ایرانی( به طوری که بیشتر در دوره پیش از دانشگاه و برای کنکور هزینه می‌کنند و کمتر به سرمایه‌گذاری در سنین صفر تا شش سال اهمیت می‌دهند).

6- عدم شایستگی کافی مربی از نظر علمی ، اعتقادی ، انگیزشی  وتحصیلی (میانگین مدرک تحصیلی مربیان پیش از دبستان دیپلم و حداکثر فوق دیپلم است)

7- عدم دریافت حقوق مکفی توسط مربیان پیش دبستانی

8- نبود  فضا و تجهیزات مناسب وکافی ویژه کودکان. در پیش دبستانی ها که فضا کاملا مدرسه ای است و میز و نیمکت مدلی دانشگاهی چیده می شود و نمیتوان انتظار تعامل و تحرک داشت و بچه باید بنشینند و منتظر تکلیف و کتاب و خوردن زنگ باشند.

9- نبود یک چارچوب و سرفصل مشخص، کمبود امکانات آموزشی و عدم همکاری والدین با مراکز از جمله مشکلات مدیران در مدارس پیش دبستانی هست


٠٧:٣٠ - دوشنبه ٥ آذر ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٥١١    /    تعداد نمایش : ١٢٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك