صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
دوشنبه ٠٦ خرداد ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > " کارگاه آموزشی هماهنگ کنندگان و مجریان استانی مرحله اصلی تیمز 2019 "


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش تکمیلی :

" کارگاه آموزشی هماهنگ کنندگان و مجریان استانی مرحله اصلی تیمز 2019 "

بسمه تعالي

گزارشي از  كارگاه آموزشي توجيهي هماهنگ كنندگان و مجريان استاني تيمزTIMSS2019

يازدهم اسفند 97 –شهر مقدس قم

پانزدهين كارگاه آموزشي توجيهي هماهنگ كنندگان و مجريان استاني تيمز 2019 با حضور بيش از 110 نفر از ساعت هشت صبح لغايت هفده بعدازظهر روز شنبه 11 اسفندماه 1397 در محل  مرکز اموزشی- رفاهی فرهنگیان شهر مقدس قم  برگزار گرديد.

در ابتدای این جلسه پس از تلاوتي از آيات قرآن كريم و پخش سرود جهموري اسلامي ،  جناب آقای شیخ الاسلام، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با خیر مقدم به مدعوین و معرفي اجمالي آموزش و پرورش قم به نقش و  اهمیت پژوهش و استفاده از نتایج آنها در اصلاح و بهبود نظام آموزشي پرداختند .

 سپس جناب آقای دكتر فرهاد کریمی ریاست محترم پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش  ضمن خير مقدم به مدعوين و تشكر از همكاران اداره كل آموزش و پرورش شهرستان قم براي مساعدت و همكاري در برگزاري اين كارگاه در مركز فرهنگي آموزش و پرورش قم،  به تشريح سياست هاي پژوهشي و لزوم ارتباط يافته هاي پژوهشي ملي و بين المللي  با فرآيند تصميم سازي و تصميم گيري در نظام آموزشي پرداختند و تاكيد كردند كه از نتايج مطالعات تيمز و پرلز طي بيست سال گذشته مي توان در راستاي سياست ها و اهداف اسناد بالا دستي بويژه سند تحول بنيادين به شكل هدفمند بهره برداري نمود .

ايشان با تقدير از همكاران مركز ملي مطالعات تيمز و پرلز ، از هماهنگ كنندگان و مجريان استاني تيمز 2019 درخواست نمودند كه همه سعي و تلاش خود را براي اجراي هر چه بهتر و دقيق تر تيمز 2019 بكار گيرند تا براساس ملاكها و استانداردهاي IEAهمه مراحل فني و علمي اين پروژه جهاني بخوبي طي شود.

پس از آن عبدالعظيم كريميمدير مركز ملي مطالعات تيمز و پرلز با تشكر از همه مدعوين و همكاران آموزش و پرورش قم ،حضور جناب آقاي دكتر فرهاد كريمي كه با همه مشغله ها در مراسم افتتاحيه ، همكاران را دلگرم كردند غنيمت شمردند .سپس  ايشان گزارشي از روند فعاليت هاي انجام شده و در دست اقدام مركز ملي مطالعات تيمز و پرلز براساس محورهاي زير ارائه كردند :

-معرفي مختصري از مطالعات  تيمز TIMSSو پرلز PIRLSبه همراه پيشينه و گستره مشاركت ايران در اين مطالعات از نظر تنوع رشته و پايه تحصيلي و توالي مشاركت

 -اشاره به قابليت ها و كاركردهاي تيمز در نظام آموزشي و ارائهمهم ترين دستاوردها و ظرفيت هاي تيمز و پرلز

-فلسفه و چرايي مشاركت در اين مطالعات ؟ چه بهر ه و استفاده ايي از نتايج تيمز و پرلز شده است؟

-چگونگي بهره گيري  از نتايج پژوهش هاي تكميلي و تحليلي

-مهم ترين توصيه هاي برخاسته از يافته هاي ملي و منطقه ايي و بين المللي  تيمز و پرلز براي اصلاح و بهبود نظام آموزشي.

-كشورهاي ديگر چه كرده اند و ما چه كرده ايم؟

-چرا عملكرد ايران در تيمز 2015 و پرلز 2016 به طور قابل ملاحظه ايي كاهش يافت؟

-مهم ترين تغييرات نظام آموزشي كه ناشي از نتايج تيمز و پرلز بوده است چيست؟

-معرفي مختصر تيمز 2019 و تحولات جديد آن- گزارشي از اقدامات انجام شده تيمز 2019

-برنامه هاي آينده تيمز 2019 تا 2021 و ديجيتالي و الكترونيكي شدن اين مطالعات به تدريج براي همه كشورها عضو و مختصري از ويژگي هاي پرلز 2021 و آمادگي هاي اوليهبراي اجراي الكترونيكي پرلز ePIRLS

دكتر عبدالعظيم كريمي در ادامه گزارش خود به گستره و تنوع  تاثیرات مطالعات تيمز و پرلز  برکيفيت آموزش در طول روند ها و دوره هابه شرح زير اشاره كردند:

1-تاثیر  نتايج تيمز و پرلز بر برنامه درسي قصد شدهIntended Curriculum و اجرا شده"implemented" curriculum  و کسب شدهAttained Curriculum

2-تاثیر بر ساختار نظام آموزشي،3-تاثیر بر آموزش معلمان،4-تاثیر بر فرآيندها و فرآورده ها،5-تاثیر بر بافت و زمینه مطالعات تيمز و پرلز در بدنه نظام آموزشي ،6-تاثیر بر كاركرد نظام  آموزشي در طول روند ها و دوره ها

محور عمده اين گزارش چگونگي تاثير اين مطالعات براساس سند تحول ( بند 19-4 و 19-1) بود كه اظهار دشتند:

تیمز و پرلز به مثابه  یک  آزمایشگاه  و دیده بانمي تواند نظام آموزشي ايران  را در سه درس اساسي علوم و رياضيات و سواد خواندن مورد پايش قراردهد.يعني ارزشیابی و نظارت و پايش نظام‌مند درون‌دادها، فرآیندها و برون‌دادهای نظام آموزشی ایران در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی.

به عبارتي ديگر تيمز و پرلز روند عملکرد تحصیلی در دروس ریاضیات و علوم و سوادخواند با توجه به عوامل پیشینه ایی خانه و مدرسه و دانش آموز و معلم و منابع آموزشی و برنامه درسی و...  را در یک روند طولی (هر کشور با خودش)  و مقایسه آن با سایر کشورهای شرکت کننده ( تطبيقي) مشاهده می کند.

اين تبيين بر اساس سه مولفه مهم برنامه ريزي درسي در نظام آموزشي كشور شامل:

1-آنچه در برنامه ها از جانب ساستگزاران و مسولان "قصد" شده است

2-آنچه در ميدان عمل از جانب مديران و معلمان اجرا شده است

3-آنچه در بازده نهايي  از جانب دانش آموزان "كسب " شده  است  قابل مشاهده و مقايسه مي باشد.

با بررسي شكاف آموزشي بين برنامه و اجرا مي توان نقاط ضعف و قوت برنامه ها و اقدامات انجام شده

به همراه مشكلات ياددهي- يادگيري در فضاي كلاس شناسايي نمود.

افزون برآن عوامل موثر بر روند تغييرات مثبت و منفي از طريق تحليل ثانوي دادهاي ملي در سطوح مختلف درون و برون آموزشگاهي از طريق شناسايي بد فهمي ها در حيطه هاي مختلف ياددهي يادگيري صورت مي گيرد.

پس از شناخت اين عوامل مي توان به ارائه راهكارهاي برخاسته از يافته هاي تيمز و پرلز در انجام اصلاحات و تغییرات هدفمند و معنی دار مبتنی بر شواهد پژوهشی و علمیEvidence- basedوبهره گیری از تجارب کشورهای موفق برای بهبود عملکرد نظام آموزشی مبادرت ورزيد.

در پايان ،  آقاي عبدالعظيم كريمي ضمن اشاره به آخرين تحولات فني و اجرايي در مطالعات تيمز و پرلز تاكيد كردند كه در دورهاي بعدي ، اجراي كاغذي تيمزPaper TIMSSو پرلزPaper PIRLSجاي خود را به اجراي ديجيتالي و الكترونيكي و آن لاين با عنوان eTIMSSوePIRLS     خواهد داد و از استانها خواستند كه از هم اكنون تمهيدات فني و توجيهي ورود به اين عرصه را با مساعدت مديران كل استانها و مقامات ذيربط داشته باشند و ما هم در سطح ستادي تلاش خواهيم كرد كه مقدمات اين كار فراهم شود .

 ايشان متذكر شدند كه شايد مرحله مقدماتي پرلز 2021 كه در اسفند ماه 98 به اجرا در خواهد آمد بخشي از آن ( اجراي پرسشنامه معلم ومدرسه ) الكترونيكي باشد تا در مرحله اصلي با فراگير شدن شبكه هاي اينترنتي و مجهز شدن دانش آموزان به تپلت شخصي بتوانيم همه موارد را آن لاين اجرا كنيم كه از نظر اقتصادي و زمان بري و هزينه چاپ بسيار  به صرفه خواهد بود.

در جلسه بعد  كه از ساعت ده و نيم آغاز گرديد آقاي دكتر مسعود كبيري مدير فني و داده پردازي مركز ملي تيمز و پرلز صحبت خود را با عنوان :كنترل كيفيت داده ها در تكميل پرسشنامه هاي پيشينه كاويآغاز كردند و گفتند هدف مطالعات تيمز و پرلز "تولید و فراهم‌ نمودن معتبرترین و کامل‌ترین داده ها برای تحلیل هاي علمي براي اصلاح و بهبود عملكرد نظام آموزشي مي باشد

ايشان به معرفي انواع رويه هاي نظارت بر كيفيت اجرا اشاره داشتند و گفتند فرایند گردآوری داده‌ها مرحله‌ای «انسانی‌» و احتمالاَ همراه با خطا خواهد بود كه لزوم پیش‌بینی و چک‌های متعددِ به‌موقع به کنترل کیفیت گردآوری داده‌ها  كمك مي كند.

از جمله هردوره از اجراي تيمز و پرلز اقدامات  سازمان یافته توسطIEA و مرکز بین‌المللی مطالعات تیمز و پرلز(ISC)  براي نظارت اقدام به تعیین ناظران‌ بین‌المللی انجام مي گيرد  كه با ساخت نرم‌افزارهای کنترل کننده کیفیت داده‌ها در مراکز ملی مطالعات از طريق  پالایش (کلین) داده‌ها از جمله مرکزDPCمي پردازند و ما نيز با اعزام ناظران ملي به 10 تا 15 درصد مدارس نمونه اين نظارت را به شرح ذيل انجام مي دهيم:

پالايش داده ها براي كنترل كيفيت و دقت و صحت عبارتند از

پالایش شناسه(ID Cleaning):

چک کردن مشکلات سلسله‌مراتبی شناسه‌ها

چک کردن مشکلات مرتبط با در دسترس بودن و شاخص مشارکت در داده‌ها

پالایش ارتباطات(Linkage Cleaning):

چک کردن مشکلات ارتباطی بین فایل‌ها

پالایش پرسشنامه‌های پیشینه‌ای(Background Cleaning):

چک کردن خودکار کدها برای برخی از شکل‌های سوال مثل:

فهرست‌های بله/ خیر

سوالات «بررسی امکان‌پذیری پاسخ‌ها»

سوالات فیلتری

چک کردن ناهمخوانی‌های منطقی در داده‌های پرسشنامه‌های پیشینه‌ای

سپس ايشان در بخش ديگر سخنان خود به برخي خطاهاي رايج در اجراي تيمز و پرلز بويژه در تكميل پرسشنامه ها در قالب انواع ناهمخوانی‌های منطقی در داده‌های پرسشنامه‌های پیشینه‌ایاشاره داشتند .اين سوالات شامل :

 سوالات فیلتری،سوالات مرتبط،غیر منطقی بودن پاسخ‌ها،اشتبا‌ه‌های محاسباتی،بدون پاسخ‌ها

برخي از ناهمخواني ها عبارتند از :

ناهمخوانی شکل اجرای پرسشنامه با وضعیت حضور

ناهمخوانی وضعیت بازگشت پرسشنامه‌ها (معلم، مدرسه، دانش‌آموز و والدین) با داده‌ها

ناهمخوانی وضعیت بازگشت دفترچه‌ها با داده‌ها

هماهنگ نبودن کد درس دبیر با داده‌ها

ناهمخوانی وضعیت بازگشت پرسشنامه‌ها و دفترچه‌ها با داده‌ها مربوط به کاراکترهایA

ناهمخوانی بین شماره دفترچه در فرم ردیابی و فایل داده

وجود داده مربوط به پایایی

اما مركز داده پردازي تيمز و پرلز براي رفع خطاها اقدام به چک‌های مربوط به چک‌های همخوانی مجموعه فایل‌ها به عنوان مثال:ارتباط بین فایل دفترچه اصلی و پایایی ،همخوانی شماره دفترچه‌های اصلی و پایایی

عدم یکسان بودن کدهای مصححان اصلی و پایایی،عدم وجود بیش از 3 کد معتبر،همخوانی داده‌ها با شماره دفترچه مي نمايد.

ايشان مراحل كنترل كيفيت را به شرح زير با توجه به مستندات و شواهد عيني و نمونه ايي از مراحل اجرا شده و پرسشنامه هاي تكميل شده توضيح دادند از جمله:

كنترل اوليه در هنگام ورود داده‌ها:چک مربوط به شناسه‌های یکتا،چک مربوط به قابل قبول بودن داده‌ها

چک مربوط به ستون‌های خالی،پس از ورود داده‌ها:،چک مربوط به شناسه‌های یکتا

چک مربوط به روا بودن داده‌ها،چک مربوط به ورود دوباره داده‌ها،چک ثبت همخوانی

وجود یک کد شناسایی(ID) یکتا برای افراد در هر یک از مجموعه داده‌های متناظر (مدرسه، معلم، دانش‌آموز و خانه) مجموعه داده‌های مدرسه: IDSCHOOL  مجموعه داده‌های معلم: IDTEALIN مجموعه داده‌های دانش‌آموز: IDSTUD مجموعه داده‌های خانه: IDSTUDلزوماَ در هر مجموعه باید یک بار هر کد وجود داشته باشد

ايشان در پايان برنامه پالایش (کلین) داده‌ها در تیمز 2019 را با محورهاي زير براي حاضران تشريح نمودند:

  • چگونگي بررسي عدم وجود پاسخ در پرسشنامه‌های پیشینه‌ای (مخصوصاَ پرسشنامه‌های مدیر و معلم)
  • پاسخ‌های منطقی درون پرسشنامه‌ها
  • تطبیق پرسشنامه‌های مدیر و معلم
  • تطبیق پرسشنامه‌های والدین و دانش‌آموز
  • تطبیق پرسشنامه‌های مدیر و دانش‌آموز
  • تطبیق پرسشنامه‌های معلم و دانش‌آموز
  • عدم ناهمخوانی وضعیت بازگشت پرسشنامه‌ها و دفترچه‌ها با فرم‌ها (تکمیل دقیق فرم‌های ردیابی و دقت در درج حاضران و غایبان (اضافه کردن دقیق نام افراد در فرم ردیابی دانش‌آموز در مورد دفترچه‌های اضافی سطرهایA))
  • چک کردن شماره دفترچه در فرم ردیابی و لیبل ‌دفترچه،
  • چک کردن و تشویق دانش‌آموزان به پاسخ‌گویی به کلیه سوالات.
  • عدم وجود بدون پاسخ در پرسشنامه‌های پیشینه‌ای،
  • سرسری پاسخ ندادن به مجموعه سوالات
  • توجه به عدم ناهماهنگی در مورد سوالات فیلتری

بخش دوم نشست كارگاه در بعد از ظهر همان روز از ساعت 14 تا 17 ادامه داشت كه افراد شركت كننده به دوبخش تقسيم شدند : افرادي كه براي اولين بار در كارگاه حضور مي يابند و بايد با دستورالعمل هاي اجراي آزمون تيمز آشنا شوند( اين بخش با ارائه سركارخانم  معصومه كاشفي اجرا كرديد ) و  گروه دوم  كه غالبا هماهنگ كنندكان استاني بودند به كارگاه ديگر با عنوان آشنایی با شیوه ها وتکنیک های تیمز 2019( ارائه آقاي دكتر كبيري) اختصاص يافت.

 در بخش شيوه هاي اجرا ، سركارخانم كاشفي محورهاي زيرا به همراه نمونه هاي عملي و اجرايي براي مخاطبان تشريح كردند :

-معرفي مواد آزمون تيمز2019 شامل : دفترچه های آزمون براي هر پايه تحصيلي،   پرسشنامه هاي تيمز پاية چهارمو پرسشنامه تيمز پاية هشتم، فرم هاي رديابي، اجرا و...راهنما هاي هماهنگ‌كنندة استاني و  مجري تيمز.

ايشان يادآور شدند كه آزمون تيمز در دو پايه چهارم ابتدايي و هشتم اجرا مي شود.

براي هر پايه 14 دفترچه وجود دارد هر دفترچه داراي دو بخش است در يك بخش سئوالات رياضي و در بخش ديگر سئوالات علوم مطرح مي شود.

در پايه چهارم ابتدايي، 4 پرسشنامه وجود دارد: پرسشنامه هاي مدرسه، معلم، والدين و دانش آموز كه به ترتيب توسط مدير مدرسه، معلم كلاس، والدين و دانش آموزان كلاس تكميل مي شود.

در پايه هشتم نيز، 4 پرسشنامه وجود دارد: پرسشنامه هاي مدرسه، دبير رياضي، دبير علوم و دانش آموز كه به ترتيب توسط مدير مدرسه، معلم رياضي كلاس، معلم علوم كلاس و دانش آموزان كلاس تکميل می شود.

سپس ايشان به توضيح فرم هاي رديابي پرداختند  كهيكي از آنها  شامل فرم رديابي دانش‌آموز (نام تمامي دانش‌آموزان

فرم رديابي معلم (نام معلمان كلاس نمونه در آن به درستي قيد شده باشد

دفترچه‌هاي تيمز (به تعداد دانش‌آموزان + 3 دفترچه اضافي)- دفترچه هر دانش‌آموز با شماره آن در فرم رديابي دانش‌آموز چك شود.

پرسشنامه دانش‌آموز (به تعداد دانش‌آموزان + 3 پرسشنامه اضافي)

پرسشنامه معلم (هر كلاس يك پرسشنامه) پرسشنامه مدير (هر مدرسه يك پرسشنامه)پرسشنامه يادگيري خواندن (والدين) (به تعداد دانش‌آموزان + 3 پرسشنامه اضافي)

در پايان ايشان به تشريح دستورالعمل هاي هماهنگ كننده و مجري استانها به تفكيك وظايف و انواع مسوئليت ها پرداختند كه در اين بخش با پرسش و پاسخ اعضاي اين گروه به پايان رسيد.

 در كارگاه دوم كه آقاي دكتر مسعودكبيري مسوليت ارائه آن را به عهده داشتند موارد زير با عنوان :طراحی نظام‌های سنجش کیفیت یادگیری در سطوح استانی و ایالتی  مطرح گرديد:

-اهمیت و کارکردهای سنجش ملی و استانی

-گستره سنجش‌های یادگیری استانی و ایالتی

-پیاده‌سازی سنجش استانی در آموزش و پرورش ایران: استلزامات

-معرفی نمونه موردی: برکات

سپس ايشان به آسيب شناسي و مشكلات فعلي آموزش و پرورش و مساله آزمون و كنكور با محوريت مطالب زير اشاره كردند:

کمبود اطلاعات منظم درباره اکتسابات یادگیری دانش‌آموزان در کشور

تمرکز بیشتر آمارها بر ورودی‌های نظام (مثل تعداد دانش‌آموز، معلم) به‌جای خروجی‌های مرتبط با دانش و مهارت

ناآگاهی از برابری کیفیت آموزش در زمینه‌های جنسیتی، جغرافیایی، قومیتی و...

عدم امکان تصریح اهداف سنجش‌پذیر در انتصابات و دشواری در دفاع از فعالیت‌های مدیریتی

توجه به ملاک‌های غیرمرتبط به عنوان موفقیت مدیریتی همچون پروژه‌های عمرانی یا درآمدزایی و عدم امکان صحیح ارزشیابی عملکرد مدیران زیردست

عدم امکان دفاع از عملکرد موثر آموزشی در برابر مدیران بالادست

استفاده از ابزارهای نادقیق و ناکارامد برای بررسی کیفیت آموزشی همچون امتحانات هماهنگ و نتایج کنکور

در بخش ديگر ايشان به ناکارامدی امتحانات هماهنگ (نهایی) برای پایش کیفیت یادگیری اشاره كردن  كه شامل موارد :محدودیت پوشش محتوا (عدم امکان پوشش محتوای برنامه درسی) ماهیت عملکرد بیشینه‌ای به جای عملکرد معمولی،اجرای درتفاوت شیوه طراحی (تأکید بر کارکرد ارتقا، تمرکز بر نقطۀ برش، اهمیت عدالت آزمون) برخی از پایه‌ها،عدم وجود کنترل کیفیت داده‌ها و بی توجه به متغیرهای بافتی،

آقاي دكتر كبيري ضمن اشاره به ضرورت تاسيس و راه اندازي سنجش ملي هدف‌های اجرای سنجش‌های ملی را به شرح زير توضيح دادند:

شناسایی عوامل موثر بر عملکرد دانش‌آموزان

درک پراکندگی توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان

فراهم کردن توصیه‌هایی برای بهبود توسعه برنامه‌درسی

پشتیبانی از توسعه سیاست‌های آموزشی

نظارت بر پیشرفت اجرای سیاست‌های مرتبط با خروجی دانش‌آموزان و کیفیت آموزشی

ارائه توصیه‌‌هایی برای بهبود محیط تدریس و یادگیری

در بخش پاياني ، آقاي دكتر كبيري لزوم ویژگی مطلوب در طراحی سنجش‌ استانی را  با توجه به برخي طرح نمونه گيري تيمز و پرلز كه در برخي استانها از تعداد كافي براي مقاسيه برخورداند از جمله استانها تهران و شهرستانهاي تهران و اصفهان و خراسان و فارس و .. اين ويژگي ها شامل :سنجش کیفیت یادگیری دانش‌آموزان در درس و پایه‌های مختلف

پایش رشد و تغییرات کیفیت یادگیری دانش‌آموزان به منظور مداخله مؤثر و به‌هنگام در جهت بهبود

شناسایی دقیق نابرابرهای موجود در کیفیت آموزشی برای تجدیدنظر در تخصیص منابع

مقایسۀ کیفیت یادگیری در زیرمناطق آموزشی (استان) و رصد تغییرات هر یک نسبت به قبل

فراهم کردن داده‌های باکیفیت برای ارتقای درک سیاست‌گذاران از عوامل کلیدی مدرسه‌ای و غیرمدرسه‌ایِ تأثیرگذار بر تدریس و یادگیری

 ايشان با توضيح موارد فوق و طرح نمونه ايي از ساير كشورها( از جمله دوبي و كانادا و استراليا و ..) فايده اين نوع مقايسه را به شرح زير بحث كردند:

آگاهی از وضعیت موجود،امکان مداخله موثر و به هنگام،تجدید نظر در تخصیص منابع،نهادیه کردن عنصر پاسخگویی،بهبود سیاست‌گذاری آموزشی،وجود معیار برای سنجش سیاست‌ها،ارزشیابی از زیرحوزه‌ها

اما لازمه اين كار الحاق به برنامه های بین‌المللی همچون تیمز و پیزا براي مطالعه بيشتر و بهره گيري از الگوهاي جهاني در اين ارتباط مي باشد  كه بايد به تفكيك .طراحی استانی، طراحی سنجش ملی همکاری‌های (کنوانسیون) بین استانی اقدام شود كه البته ايشان به معابي و مزاياي هر كدام اشاره مختصري نمودند .

محاسن:

دقت در اندازه‌گیری و جنبه‌های فنی

امکان مقایسه بین‌المللی

معایب:

هزینه‌های ارزی قابل توجه

عدم انعطاف در درس و پایه‌های سنجش

سپس ايشان بهشیوه‌های تحقق نظام کیفیت آموزشی استانی: طراحی سنجش ملی پرداختند كه بيساري از استانها از اين طرح استقبال نموده و خواهان اجراي آن در استان خود به كمك پژوهشگاه بودند.

اين موارد شامل:

طراحی سنجش ملی و بیش‌برآورد نمونه‌های استانی

محاسن:

هزینه‌های بسیار کم در قیاس با شیوه‌های دیگر

امکان مقایسه با وضعیت کل کشور و سایر استان‌ها

معایب:

دقت کمتر نتایج در مقایسه با طراحی استانی

لزوم تبعیت از دروس، پایه‌ها و طراحی سنجش ملی

عدم امکان مقایسه‌های بین مناطق

طراحی خاص و ویژه سنجش استانی کیفیت آموزشی با توجه به مقتضیات بومی استان

محاسن:

سنجش ویژه شده استانی با توجه به نیازهای درون استان

امکان برخی مقایسه‌های استانی همچون مقایسه مناطق

توانمندسازی نیروهای انسانی بومی در طراحی، اجرا و تحلیل مطالعات

معایب:

هزینه بالاتر نسبت به رویکرد سنجش ملی

همکاری بین چند استان با شرایط یا دغدغه‌های مشترک

محاسن:

کاهش هزینه‌ها به خصوص هزینه‌های طراحی

امکان همگونی بیشتر با شرایط و نیازهای داخلی

توانمندسازی نیروهای انسانی بومی در طراحی، اجرا و تحلیل مطالعات

معایب:

احتمال بالای عدم استمرار همکاری به خصوص در سال‌های آتی

در بخش پاياني ، به سوالات و ابهامات و پيشنهادات استانها اختصاص داشت كه  با توجه به اشتياق مخاطبان قرار شد در فرصت هاي بعدي اين بخش از پژوهش هاي استاني مورد توجه بيشتري قرار گيرد و هريك از استانها طرح ها و برنامه هاي خود را تهيه و ارائه نمايند.

در آخرين جلسه كه در ساعت 16 آغاز شد با عنوان  هم انديشي، آزمون و اختتاميه با مشاركت اعضاي مزكر ملي مطالعات تيمز وپرلز به گفت و گو و  پرسش و پاسخ و آزمون و نظر سنجي اختصاص يافت كه در بخش آخر با وصل كردن همه اعضاي كارگاه به شبكه اينترنت و اجراي نرم افزار آن لاين Mentimeter: Interactive presentation software   نظرات و پاسخ هاي افراد  مستقيما و به صورت زنده در نمودار آماري گزارش گرديد .

در خاتمه ضمن جمع بندي و تذكرات و توصيه هاي اجرايي آزمون ،از همه همكاران درخواست گرديد كه بسته هاي آزمون را از مركز ملي تيمز دريافت و با حفظ نكات  ايمني و حراستي  نگهداري و بازبيني و سپس طبق زمان بندي ارائه شده  اجرا نمايند.  زمان اجراي تيمز اصلي در بازه زماني بيست وپنجم فروردين تا هفدهم ارديبهشت 1398 خواهد بود كه هريك از استانها  بايد برنامه زمان بندي اجراي مدارس منتخب را تا بيستم اسفند 97به مركز تيمز  ارائه دهند تا اقدامات لازم براي اعزام ناظران ملي و بين المللي جهت كنترل كيفيت اجرا و ثبت مشاهدات  انجام گيرد.

و السلام



دانلود فايل : webtimss-2019.jpg ( 189KB )


١٣:٣٥ - چهارشنبه ٢٢ اسفند ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٥٨٨    /    تعداد نمایش : ١٣٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك