صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٠٢ مرداد ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش:سیستم آموزشی ، آزمون محور است


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش: سیستم آموزشی ، آزمون محور است

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش:سیستم آموزشی ، آزمون محور است

 

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: سیستم آموزشی کشور آزمون محور است و در نتیجه، سطح علمی، قدرت نگارش، استدلال و خلاقیت دانش آموزان سنجیده نمی شود.

فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه آموزش و پرورش ایرنا ، یکی از مهم ترین چالش های نظام آموزش و پرورش را آزمون کنکور عنوان کرد و افزود: این آزمون سبب تحلیل برون دادهای متعالی و تمدن ساز نظام آموزشی کشور می شود. 

وی تصریح کرد : در رقابت کنکور امکان مدیریت احساسات و عواطف، ابراز به موقع هیجانات، تفکر انتقادی، قدرت تصمیم گیری و حل مسئله وجود ندارد.
کریمی افزود: رشد و ترقی دانش آموزان در عرصه این رقابت فراهم نمی شود و در نتیجه این روند حجم عظیمی از سرمایه های ملی و مردمی به هدر می رود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات بابیان این که هریک از داوطلبان کنکور خواستار موفقیت در این رقابت هستند، اظهار کرد: با وجود خیل عظیم داوطلبان بی تردید امکان کسب رتبه های برتر برای همگان وجود ندارد؛ این مسئله سبب بروز تنش های عاطفی در خانواده ها، آسیب های روحی و روانی، پرخاشگری و تحلیل عزت نفس دانش آموزان می شود.
وی افزود: آزمون کنکور تنها توان تست زنی دانش آموزان را در یک بازه زمانی معین مشخص می کند و موفقیت در آن لزوما به مفهوم توانمندی علمی و موفقیت در زندگی نیست.
این تحلیل گر یادآور شد: تجارب کشورهای مختلف نیز حاکی از آن است که ظرفیت های ارزشمند تمدن ساز در رقابت کنکور از بین می رود. این روش باید اصلاح شود و معیار سنجش دانش دانش آموزان یک رقابت صحیح باشد؛ در غیر این صورت آینده جامعه نگران کننده خواهد بود.

**سند تحول راهبردی 
وی همچنین با بیان این مسئله که وزارت آموزش و پرورش با 13 میلیون دانش آموز، 1 میلیون آموزگار و 600 هزار کارمند بازنشسته با سایر وزارتخانه های کشور متفاوت است، تصریح کرد: برخی بخش های جامعه گستردگی وزارت آموزش و پرورش را به مثابه قوه های مجریه، مققنه و... عنوان می کنند.
کریمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سند تحول راهبردی وزارت آموزش و پرورش که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است، باید اجرا شود و این مهم نیازمند تامین اعتبار، طرح و برنامه ریزی است. 
وی تاکید کرد: این سند محدود به وزارت آموزش و پرورش نیست و هریک از بخش های جامعه باید در زمینه اجرای آن عملکرد موثری داشته باشند.

**معلم؛ نماینده فرهنگ یک جامعه 
وی در ادامه با اشاره به جایگاه معلم در جامعه عنوان کرد: معلم در حقیقت ایده پرداز، طراح و مهندس طرح های تحولی است. به عبارت دیگر تغییر و تحولات عرصه نظام آموزش و پرورش در کنار نقش کارآمد معلم مثمرثمر خواهد بود. 
وی تصریح کرد: آموزگار به عنوان یک نهاد انسان ساز و جامعه ساز نقش مهمی در آینده نظام آموزش و پرورش ایفا می کند؛ چرا که وی اجرا کننده طرح های تحولی است.
این کارشناس ادامه داد: آموزگار رابط دنیای گذشته و آینده است و با استفاده از زبان، ادبیات و تعامل با دانش آموزان ضمن آشناسازی آن ها با فرهنگ و تمدن کشور، زمینه های تحول را نیز فراهم می کند.
وی با بیان این مطلب که معلم را نباید به مثابه یک کارمند در نظر گرفت، افزود: آموزگار به عنوان یک شخصیت علمی، تربیتی و فرهنگی نقش موثری در انتقال دهی مفاهیم فرهنگی و تمدنی به دانش آموزان ایفا می کند.
کریمی خاطرنشان کرد: جامعه باید ارتقای شان و منزلت قشر فرهنگیان را مورد تاکید و توجه قرار دهد؛ چرا که این قشر در حقیقت کانون جوشان خلاقیت و امید به آینده در نوجوانان به شمار می رود.

 

 

 


١٩:٠٤ - دوشنبه ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٦٤٧    /    تعداد نمایش : ٣٠٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك