صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
دوشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > " تكاليف مهارت‌محور و حذف مشق شب "


  چاپ        ارسال به دوست

گزارشي از نشست رئيس و اعضای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با خانم دكتر حكيم‌زاده، معاون محترم آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش درباره:

" تكاليف مهارت‌محور و حذف مشق شب "

 

 

 

گزارشي از نشست رئيس و اعضای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با خانم دكتر حكيم‌زاده، معاون محترم آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش درباره تكاليف مهارت‌محور

ابلاغ بخشنامه تكاليف مهارت‌محور كه به حذف مشق شب مشهور شد، واكنش‌هاي مختلفي را در سطح جامعه در پي داشت. بسياري موافق آن بودند و از مشقات مشق شب گفتند و بسياري نيز مخالفت كردند و معتقد بودند حذف مشق شب سبب تنبلي و بيسوادي دانش‌آموزان كشور مي‌شود. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از همان ابتداي طرح اين موضوع بر آن بود تا به صورت علمي و كارشناسي و به دوراز حاشيه ها به بررسي اين بخشنامه بپردازد،اما واكنش‌هاي مختلف اجتماعي و ضرورت پاسخگويي معاونت محترم ابتدايي وزارت آموزش و پرورش به شبهات از يك‌طرف و از طرف ديگر، پرهيز از دامن زدن به تنش‌‌هاي اجتماعي، به ويژه در فضاي مجازي، سبب شد جلسه بحث و تبادل‌نظر درباره تكاليف مهارت‌محور به زماني مناسب‌تر كه واكنش‌هاي اجتماعي به موضوع كمتر شده است، موكول شود.

نشست مذكور در روز چهارشنبه 98/4/5 ازساعت 14 الي 16:30 با حضور خانم دكتر حكيم‌زاده، (معاون محترم آموزش ابتدايي وزارت متبوع)، آقاي سيفي (مشاور محترم معاون آموزش ابتدايي)، آقاي دكتر شكوهي (مدیرکل محترم دفتر آموزش دبستانی)، آقاي دكتر رزم‌آرا ( معاون محترم دفتر آموزش ابتدايي)، آقاي دكتر كريمي (رئيس پژوهشگاه)، آقاي دكتر حسني (سرپرست پژوهشكده برنامه‌ريزي درسي)،آقاي دكتر توراني، خانم دكتر احقر (رئيس پژوهشكده خانواده و مدرسه)، آقاي دكتر رمضاني (رئيس پژوهشكده كودكان استثنائي)، آقاي حكمتي (مدير هماهنگي امور پژوهشي پژوهشگاه) آقايان دکتر سلسبیلی، دکتر نویدی، و خانمها دکتر رحیمی‌نژاد و دكتر صمدي،(مديران محترم گروه هاي پژوهشي)وآقايان دکتر حسینی، دکتر مظاهری،صانعي، خانم ها دكتر حسين‌پور و بخشعلي‌زاده ( اعضاء محترم هيات علمي و كارشناسان پژوهشگاه) برگزار شد.

   در ابتداي جلسه آقاي دكتر حسني به عنوان هماهنگ كننده و مدير نشست، ضمن خوش‌آمدگويي به اعضاء جلسه، به ضرورت موضوع و نياز به بحث و تبادل‌نظر درباره تكاليف مهارت‌محور و مناقشات انجام گرفته درباره آن در جامعه پرداختند. سپس آقاي دكتر كريمي ضمن خيرمقدم به خانم دكتر حكيم زاده و هيات همراه و تشكر بابت حضور در جلسه، نقش و جايگاه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ارائه همفكري‌هاي كارشناسانه به وزارت آموزش و پرورش و بررسي و نقد طرح‌هاي نوآورانه نظام آموزشي كشور را تصريح كردند. وي بر ضرورت توسعه تعاملات بين پژوهشگاه و معاونين محترم وزارت آموزش و پرورش تاكيد نمود و جلساتي از اين قبيل را سبب ساز گسترش عمق وكيفيت كارشناسي طرح هاي آموزشي و تربيتي وزارت متبوع دانست.

در ادامه، خانم دكتر حكيم‌زاده به تشريح بنيان‌هاي فلسفي-نظري تكاليف مهارت‌محور پرداختند. بزعم ايشان دانش‌آموزان كشورما به جاي پرداختن به مهارت‌هاي مختلف و كاربرد آموخته‌هاي خود در زندگي، صرفاً به رونويسي و انجام محاسبات رياضي و ساير دروس مي‌پرداختند و مشق شب به يك معضل و مشكل آموزشي براي خود دانش‌آموزان، معلمان و والدين تبديل شده است. علاوه بر آن، بسياري از مؤسسات خصوصي آموزشي از اين فرصت استفاده كرده و كتابهاي كار يا تكاليف مختلفي تهيه و منتشر و با رايزني‌هاي مختلف آن را وارد مدرسه كرده بودند. به نحوي كه براي هر درس يك كتاب كار براي دانش‌آموز وجود داشت كه هر شب بايد چند صفحه از آن را انجام مي‌داد. معاونت آموزش ابتدايي با هدف حل اين مشكل، موضوع را با دست‌اندركاران مختلف آموزشي، به ويژه معلمان، مطرح كرد و از آنها خواست با محوريت استان قم، راه‌حل و راهكارهاي خود را ارائه نمايند. راهكارهاي ارائه شده پس از بحث و بررسي‌هاي متعدد سبب شكل‌گيري تكاليف مهارت‌محور شد.

پس از صحبت‌هاي خانم دكتر حكيم‌زاده، آقاي دكتر رزم‌آرا نيز به طرح مباني نظري، پايه‌هاي فكري و روند شكل‌گيري تكاليف‌ مهارت‌محور پرداختند. ايشان ضمن تعريف تكاليف مهارت‌محور، پژوهش‌هاي مخالف مشق شب و مدافع تكاليف مهارت‌محور، فرايندهاي شكل‌گيري اين بخشنامه و مشاركت دست‌اندركاران مختلف در اين زمينه، يافته‌ها و نتايج قابل توجه در كمتر از يكسال از اجراي اين بخشنامه، راه‌اندازي جشنواره تكاليف مهارت‌محور و غيره را مطرح كردند.

سپس آقاي دكترسيد محمد حسين حسيني، با موضوع «تكاليف مهارت‌محور: ايده خوب، اجراي بد»، به نقد و بررسي اين طرح پرداخت. بزعم ايشان مهمترين مزيت اين تكاليف، چالش‌هاي عمده‌اي هستندكه مشق شب با آن مواجه است و تكاليف مهارت‌محور درصدد رفع آنهاست.مهمترين نكات مطرح شده در ارائه ايشان به اين شرح است:

اولين چالش مشق شب، چالش‌هاي تاريخي موضوع است. مشق شب از زمان طرح آن در قرن نوزدهم تاكنون موردمناقشه بوده و مخالفاني جدي داشته است. علاوه بر آن، يافته‌هاي پژوهش‌هاي متعددي از عدم‌ارتباط يا ارتباط ناچيز مشق شب با پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان حكايت دارند، واكنش‌هاي اجتماعي نيز موافق مشق شب نيست و بيشتر افراد جامعه نگرش مثبتي به آن ندارند. به نظر مي رسد بخشنامه تكاليف مهارت محور سه كاستي دارد. اولين كاستي‌ به رويكرد متمركز، بالا به پايين، دستوري و بخشنامه‌اي آن مربوط مي‌شود. تجربه بيش از نيم‌قرن تغييرات و نوآوري‌هاي آموزشي نشان مي‌دهد نوآوري‌هاي مبتني بر اين رويكرد موفق نخواهند بود. كمااينكه مقاومت‌هاي انجام شده دربرابر اين تكاليف شاهدي بر اين استدلال است. دومين مورد، استفاده از راهبرد انتشار، به صورت ناقص است. براساس راهبرد انتشار، نوآوريها بيرون از سيستم يا در مركز تهيه و براي اجرا به مجريان و معلمان ابلاغ مي‌شوند. اين راهبرد در چارچوب رويكرد متمركز قرار دارد و موفقيت آن مبهم است. در تكاليف مهارت‌محور، رويكرد انتشار به صورت ناقص اجرا شد، به نحوي كه بسياري از افراد، اين بخشنامه را «حذف مشق شب» و نه «تكاليف مهارت‌محور» قلمداد كرده و نسبت به آن واكنش نشان دادند. سومين مورد نيز عدم‌ اجراي آزمايشي بخشنامه بود. به نحوي كه تكاليف مهارت‌محور براي كليه كلاس‌هاي16 الي 26 نفري به اجرا درآمد. تكاليف مهارت‌محور ايده خوبي است كه ممكن است به دليل اجراي بد، فرصت چنداني براي علمياتي شدن پيدا نكند. با اين‌همه با بازانديشي در طرح و بازطراحي و اجراي آن با رويكرد مشاركتي، مبتني بر راهبرد «از مدرسه به مركز» و با رعايت مباني نظري، راهنماها و چارچوب‌هاي پروژه‌هاي آزمايشي مي‌‌توان از اين ايده خوب به نحوي شايسته بهره گرفت.

در ادامه اعضاء نشست نظرات و ديدگاه‌هاي خود را درباره موضوع جلسه به شرح زيرارائه كردند: ضمن تشكر از معاونت محترم آموزش ابتدايي،كه به موضوع مشق شب توجه نموده و در صدد حل يكي از مشكلات نظام آموزشي بر آمده، مهمترين نكات درباره بخشنامه به شرح زير به نظر مي رسد: فراموش شدن گروه هدف، يعني دانش‌آموزان پايه‌هاي اول تا سوم، كه رونويسي، انجام محاسبات رياضياتي و غيره براي آنها مهارت محسوب مي‌شود و نه مشق، كاهش دادن نقش معلمان در برنامه، ارزنده‌سازي نتايج و شواهد نشان دهنده اثربخشي طرح، كم‌توجهي به ابعاد مختلف تكاليف در اين بخشنامه، ضرورت توجه به معلم و دانش، نگرش و مهارت وي، ضرورت توجه به فرصت‌هاي يادگيري، ضرورت ارزشيابي بخشنامه و نتايج و آثار آن، پذيرش پژوهشگاه به عنوان بازوي مشورتي و نظارتي در طرح‌ها و نوآوري‌هاي مختلف نظام آموزشي. بخشي از اين نظرات و نقدها توسط خانم دكتر حكيم‌زاده و همكاران محترم ايشان به خصوص آقاي دكتر شكوهي پاسخ داده شد و درباره آنها بحث و تبادل نظر شد.آقاي دكتر شكوهي، برگزاري اين نشست را گام مهمي در برقراري ارتباط بين معاونت آموزش ابتدايي و پژوهشگاه برشمرد و از نظرات ارائه شده در جلسه تشكر نمود. در پايان پيشنهاد شد اين بخشنامه و اجراي آن با همكاري پژوهشگاه مطالعات بازنگري شود و اعلام شد كه پژوهشگاه آمادگي ارزشيابي شيوه اجراي بخشنامه را دارد.

 

  

 


٠٩:٥٣ - دوشنبه ١٧ تير ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٦٨٩    /    تعداد نمایش : ٩٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك