صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
يکشنبه ١١ خرداد ١٣٩٩
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > «بررسی و نقد تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش ايران»


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش نشست تخصصی با عنوان :

«بررسی و نقد تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش ايران»

 

 

 

 

نشست تخصصی «بررسی و نقد تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش ايران»

نشست تخصصی «بررسی و نقد تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش ايران» به همت پژوهشكده مطالعات برنامه درسي و نوآوري‌هاي آموزشي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در تاريخ 26 آذرماه 1398 برگزار شد.

در اين نشست كه با حضور آقايان دكتر حمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، دكتر نظري، عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي، مهندس زرافشان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران، دكتر نويدي، عضو هيأت علمي پژوهشكده برنامه‌ريزي درسي و نوآوري‌هاي آموزشي و دكتر حسني، سرپرست پژوهشكده برنامه‌ريزي درسي و نوآوري‌هاي آموزشي و صاحبنظران و كارشناسان حوزه‌هاي مختلف وزارت آموزش و پرورش و متخصصان دانشگاهي برگزار شد، در ابتداي نشست آقاي دكتر حسني به معرفي موضوع و برنامه نشست و اعضاء حاضر در پنل پرداخت.

در ادامه، آقاي دكتر نظري به ارائه يافته‌هاي پژوهش خود در زمينه كاركردهاي آشكار و پنهان چندگونگي مدارس پرداخت. بزعم ايشان در نظام آموزش و پرورش كشور 13 نوع مدرسه وجود دارد كه برخي از آنها براي پاسخگويي به نياز خاص راه‌اندازي شده‌اند. مدارس مختلف، كاركردهاي مختلفي دارند، اما در كل، تنوع مدارس سبب توسعه بي‌رويه اين مدارس و تقويت نگاه اقتصادي به آموزش و پرورش و درآمدزايي از آن، پايين آمدن شأن و جايگاه معلمان و غيره شده است. براساس يافته‌هاي اين پژوهش پيشنهاد شد كه مدارس براساس اساسنامه اوليه آنها موردبازنگري قرار گيرند و مدارس بزرگسال غيردولتي حذف و با مدارس راه دور ادغام شود.

سخنران بعدي اين نشست آقاي مهندس زرافشان بود. ايشان در پاسخ به اين سؤال كه آيا تنوع مدارس خوب است يا بد؟، معتقد بودند تنوع مدارس خوب است و ما در آموزش و پرورش به تنوع مدارس نياز داريم، اما حدود و دامنه آن بايد تعريف شود. بنابراين معيارهايي مانند عدالت آموزشي، دسترسي به آموزش و پرورش، رويكرد فراگير در نظام تعليم و تربيت، خاستگاه و علت تأسيس مدارس براي اين امر معرفي و براساس آن درباره مدارس نمونه دولتي اظهارنظر كردند. بزعم ايشان مدارس نمونه دولتي در دو دوره تاريخي مدنظر قرار گرفته‌اند. نسل اول اين مدارس در سال 1365 مطرح شده و هدف آن محروميت‌زدايي از مناطق محروم و فراهم كردن آموزش و پرورش براي دانش‌آموزان اين مناطق است. اما نسل دوم اين مدارس در سال 1390 مصوب شد و در مناطق شهري راه‌اندازي گرديد. اگر قرار است درباره مدارس نمونه دولتي تصميم‌گيري شود، بايد مشخص كنيم كه كدام نسل آن مدنظر است. درباره مدارس نمونه دولتي نسل اول، تا زمان رفع محروميت، اين مدارس را مي‌توانيم در مناطق محروم ادامه دهيم. اما درباره مدارس نمونه دولتي نسل دوم يا شهري با توجه به معيارهاي مطرح شده، حتماً اين مدارس بايد منحل شوند.

سپس آقاي دكتر نويدي درباره مدارس استعدادهاي درخشان ايراد سخن كردند. بزعم ايشان تنوع مدارس عليه تنوع قرار دارد. زيرا سبب مي‌شود دانش‌آموزان در مدارس مختلف دسته‌بندي شوند و در نتيجه درون كلاس‌هاي درس از تنوع دانش‌آموزان و استعدادهاي مختلف خالي است. مدارس تيزهوشان موضوع جذابي است و بسياري از مدارس و كلاس‌هاي خصوصي، مركزي براي آمادگي براي مدارس تيزهوشان است. بنابراين بايد تعيين كنيم كه آيا اين مدارس به نفع منافع ملي يا منافع حاكميتي است و چقدر مخرب است؟ ايشان با تشريح تاريخچه مدارس تيزهوشان و تأكيد بر افزايش بي‌رويه اين مدارس بعد از سال 1390، تصميم حذف آنها در سال 1396 و درنهايت كنار گذاشتن اين تصميم توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي و باقي ماندن اين مدارس، و مزايا و معايب اين مدارس، استدلال كردند سياست مفهومي اعتباري است و براي ارزشيابي آن بايد نتايج و پيامدهاي آن سنجيده شود. سياست مدارس تيزهوشان نيز بايد براساس پيامدها و نتايج آن سنجيده شود. با اين معيار، سياست مدارس تيزهوشان يا برنامه ويژه آموزش و پرورش براي دانش‌آموزان مستعد با چالش‌هاي فلسفي و علمي مواجه است و دولت تعهد خود به برابري را تضعيف كرده و بي‌طرفي خود را در چرخه فلاكت نقض كرده است. تداوم اين وضعيت فقط براي كساني كه فرزندان آنها در اين مدارس هستند، منفعت دارد، اما وجود مدارس تيزهوشان سيستم آموزش عمومي و وجود مدارس دولتي را تخريب كرده است و مدارس دولتي و عادي روز به روز ضعيف‌تر مي‌شوند.

سخنران بعدي جلسه آقاي دكتر حسني بود. ايشان اظهار كردند كه مسئله اصلي تنوع نيست، بلكه پيامدهاي آن است. ايشان با معيار قرار دادن مفهوم عدالت، استدلال كردند كه حكمراني ما در طول 4 دهه گذشته با نگاهي ناموزون، بهم‌ريخته، آشفته و نابسامان نسبت به عدالت انجام شده است. عدالت دو نوع كمي و كيفي دارد. در عدالت كمي يا دسترسي به آموزش و پرورش ما موفقيت‌هاي زيادي بدست آورديم، اما در عدالت كيفي آموزش و پرورش یعنی دسترسی به یک سطح مقبول ملی  شكاف بزرگي بين مدارس دولتي و غيردولتي وجود دارد و مدارس غيردولتي با اصل عدالت سازگار نيست. در واقع مدارس غیر دولتی از منظر پیامد نشان داده است که به عدالت توزیعی اجتماعی منجر نشده است و شکاف بین طبقات فقیر و غنی را از منظر آموز ش و پرورش افزایش داده است. در حالی که بر اساس منطق این مدارس بنابر این بود که با کاهش هزینه های دولت در ارائه خدمات به این دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس غیر دولتی، کیفیت مدارس دولتی بهبود پیدا کند. شواهد موجود نشان از  محقق نشدن این منظور بوده است. یافته های تیمز و پرلز، و نتایج کنکور 98 حاکی از افزایش شکاف در کیفیت آموزش بین طبقات بالا و پایین جامعه است. این یعنی تشدید بی عدالتی در جامعه و باز تولید آن.

در ادامه آقاي دكتر ميرزاده نيز مطالب را درباره تصويب طرح حذف تنوع مدارس اظهار كردند. ايشان اظهار كردند كه اين طرح در ابتدا طرح تنظيم برخي از مقررات مالي، اداري و پشتيباني آموزش و پرورش بود كه در جلسه آخر، دو دغدغه مربوط به آموزش و پرورش به عنوان تبصره به آن اضافه و مصوب شد. تبصره اول، اعمال مدرك تحصيلي فرهنگيان و تبصره دوم، محدود كردن تنوع مدارس به دولتي و غيردولتي بود. منظور ما هم از اين امر، طراحتاً حذف مدارس استعدادهاي درخشان، مدارس نمونه دولتي، مدارس هيأت امنايي و مدارس شاهد بود. البته اين مصوبه كلي بوده و به دولت وظيفه داده شد تا آيين‌نامه اجرايي آن را بنويسدو اين يعني اينكه دولت تصميم بگيرد چه مدارس بمانند و چه مدارسي تعطيل شوند.   

در پايان جلسه نيز شركت‌كنندگان در نشست نظرات، ديدگاه‌ها و سؤالات خود را مطرح كردند و بخشي از اين سؤالات و نظرات توسط آقاي دكتر ميرزاده پاسخ داده شد، اما به دليل وجود ديدگاه‌ها و نظرات مختلف مقرر شد اين موضوع در نشست‌هاي بعدی مرود واکاوی قرار گیرد.


٠٧:٢٨ - يکشنبه ٢٢ دی ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٨٢٠    /    تعداد نمایش : ١٩٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك