صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
يکشنبه ٠٤ اسفند ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > "رسالت مرکز ملی مطالعات بین‌المللی تیمز و پرلز "


  چاپ        ارسال به دوست

یادداشت تحلیلی با موضوع :

"رسالت مرکز ملی مطالعات بین‌المللی تیمز و پرلز "

 

 

 

 

رسالت مرکز ملی مطالعات بین‌المللی تیمز و پرلز

دكتر زهرا مهربان ،دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

همه ما با مرکز آمار ایران و مسئولیت آن مرکز آشنا هستیم. این مرکز با داشتن سه معاونت اقتصادي و محاسبات ملي،  طرحهای آماری و آمارهاي ثبتي و توسعه منابع، پشتيباني و امور استان‌ها، ماموریت مدیریت ­تهیه­ و انتشار آمارهای رسمی کشور و استقرار نظام آمارهای ثبتی‌مبنا با رعایت اصول بنیادین آمارهای رسمی را عهده‌دار است. با توجه به نتایج حاصل از سرشماری 1395 مشخص شده است که در کل ایران از مجموع زنان و مردان دارای تحصیلات عالی ،1185294 بیکار هستند[1]. در حقیقت مرکز آمار ایران با ارائه این آمار یکی از آسیب‌هایی که متوجه جامعه ملی ایران است، یعنی بیکاری قشر تحصیلکرده را به نمایش گذاشته است. ولی انتظار کم کردن میزان بیکاران تحصلیکرده در سرشماری بعدی توسط مرکز آمار انتظاری غیر واقعی می‌باشد. کم کردن میزان بیکاران تحصیلکرده وظیفه‌ای است که نیازمند برنامه‌ریزی پیچیده‌ای با مشارکت بخش‌های عظیمی از متولیان از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت کار و امور اجتماعی، بخش صنعت و....... می‌باشد. تا زمانی که برنامه‌ریزی جهت رفع این آسیب توسط متولیان مربوطه  صورت نگيرد نمی توان انتظار داشت در سرشماری بعدی مرکز آمار، نتایج قابل قبول تری ارائه شود.

 چنین پنداشت و انتظار غیر معقولی نیز از مرکز مطالعات بین‌المللی تیمز و پرلز پژوهشگاه مطالعات وجود دارد. مرکز مطالعات بین المللی تیمز و پرلز با مشارکت دادن جمهوری اسلامی ایران در ارزیابی‌های بین‌المللی در حوزه‌های علوم ، ریاضی وسواد خواندن ، نه تنها ترسیم کننده جایگاه ایران در میان کشورهای شرکت کننده در این ارزیابی جهانی است، بلکه تامین کننده مخزن عظیمی از داده‌ها در حوزه‌ی آموزش و پرورشو ترسيم كننده روند تغییرات نظام آموزشی ایران است.هدف از شرکت در مطالعات مذكور ، نشان دادن وضعیت آموزش و پرورش ایران در مقایسه با روند موجود جهانی است و آشکار سازی آسیب‌های نظام آموزشی ایران است.کسب جایگاه و رتبه بالای ایران در جهان از اهداف این مطالعات نيست ، اگر چه بهبود جایگاه ایران می‌تواند موید بهبود وضعیت نظام آموزشی ایران باشد.

لذا نقش مرکز مطالعات بین‌المللی تیمز و پرلز، رصد وضعیت آموزشی ایران و گزارش وضعیت ایران در مقایسه با سایركشورهاي شرکت کننده با ارائه داده‌های آماری می‌باشد. در حقیقت تحلیل داده‌های به دست آمده از این مطالعات  بین المللی می‌تواند آسیب‌های موجود در نظام آموزشی پیش از دانشگاه را آشکار و ترسیم سازد. به کمک مخزن عظیم داده‌های فراهم شده از طریق این مطالعات ، امکان  شناسایی اشکالات و آسیب‌های نظام آموزشی و برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها امکان پذیر می‌گردد.بدیهی است که شناسایی و رفع اشکالات نظام آموزشی فرآیندی پیچیده و نیازمند برنامه‌ریزی کلان نگر می‌باشد که بسیار فراتر از وظایف این مرکز بوده و نیازمند مشارکت، تعامل، برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف آموزش پرورش از جمله، سیاستگذاران آموزش و پرورش، شوراي عالي آموزش و پرورش ، معاونت هاي آموزشي،سازمان پژوهش ، دفتر آموزش ضمن خدمت معلمان (مركز برنامه ريزي نيروي انساني) ،دانشگاه هاي فرهنگيان و شهيد رجايي،مركز سنجش آموزش و پرورش، بازبینی و اصلاح نظام ارزشیابی از دانش‌آموزان، و ... می‌باشد.

 

 



[1]https://www.amar.org.ir/


١٥:١٦ - سه شنبه ١٥ بهمن ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٨٣٦    /    تعداد نمایش : ٦٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك