صفحه اصلينقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ٢٤ مرداد ١٣٩٩
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > " کارگروه اجرای ماده واحده 785 مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تشکیل شد"


  چاپ        ارسال به دوست

با ابلاغ وزیر محترم آموزش و پرورش :

" کارگروه اجرای ماده واحده 785 مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تشکیل شد"

 

 

 

کارگروه اجرای ماده واحده 785 مصوب شورای عالی آموزش و پرورش (طراحی و مشارکت در مطالعات ملی- منطقه ای و بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و کاربست نتایج آن) با ابلاغ وزیر محترم آموزش و پرورش در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تشکیل شد.

این کارگروه به منظور عملیاتی کردن مفاد ماده واحده ای که در جلسه 785 شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده بود تشکیل گردید. متن ماده واحده مذکور به شرح زیر است (تصویر متن ماده واحده به ضمیمه است).

به منظور ارتقای جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان در راستای دستیابی به اهداف سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و سیاست های کلی ابلاغی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقای کیفی آن بر اساس نیازها و اولویت های کشور در سه حوزه دانش، مهارت و تربیت و نیز افزایش سلامت روحی و جسمی دانش آموزان» وزارت آموزش و پرورش نسبت به انجام موارد زیر اقدام می نماید:

  • با عنایت به ضرورت تبادل تجربیات علمی، فرهنگی و تربیتی با استفاده از توانمندی و ظرفیت مراکز علمی نسبت به طراحی مطالعات ملی، منطقه ای و بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرای آن در داخل و خارج از کشور، با رعایت ارزش های ایرانی- اسلامی اقدام نماید.

تبصره:با توجه به عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران و به استناد قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) (موضوع مصوبه مورخ 1/3/81 مجلس شورای اسلامی) وزارت آموزش و پرورش با جلب مشارکت دستگاه های اجرایی ذیربط، زمینه شرکت دانش آموزان ایرانی در مطالعات تیمز و پرلز را فراهم آورد.

  • از یافته های مطالعات موضوع این ماده واحده، برای ارتقای کیفیت و توسعه متوازن نظام آموزشی، با فراهم آوردن امکانات و تسهیلات لازم و انجام تغییرات ضروری در برنامه ها، مواد آموزشی و درسی، افزایش صلاحیت های حرفه ای معلمان و تقویت آموزش خانواده و سایر مولفه های مربوط، استفاده نماید.
  • پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با انجام مطالعات و پژوهش های تحلیلی و تکمیلی در زمینه های مربوط، گزارش های ادواری سالانه از روند اجرا و پیشرفت برنامه ها و فعالیت ها را تهیه و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نماید.
  • آیین نامه تشکیل کمیته تعیین اهداف، معیارها و شاخص ها و دستورالعمل اجرایی این مصوبه ظرف مدت سه ماه تهیه و به تأیید وزیر آموزش و پرورش خواهد رسید.

 موضوع:طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقه ای و بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن در هفتصدو هشتاد و پنجمین جلسه شورای   عالی آموزش و پرورش مورخ 13/12/1387 به تصویب رسید.

 

هدف از تشکیل این کارگروه با عنایت به آیین نامه تشکیل کمیته بند4 مصوبه 785 (کمیته تعیین اهداف، معیارها، شاخص ها و دستورالعمل اجرایی مصوبه) که به تصویب وزارت آموزش و پرورش رسیده است (ابلاغیه 103614-12/6/98) به شرح زیر می باشد(تصویر متن مصوبه به ضمیمه است).

 به منظور طراحی، برنامه ریزی، ساماندهی، نظارت و ارزیابی مجموعه مطالعات، فعالیت ها و یافته های پژوهشی ملی، منطقه ای و بین المللی در حوزه ی «   ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی» و بکارگیری آن در جهت تحول و ارتقای نظام آموزش و پرورش کشور، کمیته ای براساس اهداف، وظایف و ضوابط زیر   تشکیل می شود:

 ماده یک- اهداف کمیته:

  • تعيين اهداف،سیاستگذاری و طراحی مطالعات ملی، منطقه ای و بین المللی ارزشیابی آموزشی و تربیتی در راستای افزایش دانش، مهارت تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش آموزان.
  • اتخاذ تدابیر و سازوکار لازم برای بهره گیری از نتایج مطالعات در اجرای بند 2 ماده واحده785

3-دست یابی به معیارها و شاخص های تعیین شده ارزیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی در هر یک از مطالعات.

 ماده دو- شرح وظایف:

  • بررسی و تصویب دستورالعمل های مربوط به اجرای ماده واحده
  • تعیین وظایف هر یک از معاونت ها، سازمان ها، دفاتر و واحدها برای تحقق اهداف ماده واحده
  • تعیین معیارها و شاخص های ملی و منطقه ای( با اولویت کشورهای اسلامی) به تفکیک مواد آموزشی و درسی، دوره و پایه تحصیلی
  • تشکیل کار گروه های تخصصی با توجه به اقتضا و ماهیت برنامه ها و فعالیت ها.
  • بررسی و تصویب طرح های پژوهشی مرتبط با اهداف ماده واحده
  • زمینه سازی برای اشاعه و کاربست یافته های مطالعات ملی،منطقه ای و بین المللی از طریق برگزاری همایش، کارگاه آموزشی، تولید منابع مکتوب، نرم افزارها و سایر روش های مناسب.
  • بررسی و پیش بینی منابع، امکانات و اعتبارات مورد نیاز و اعلام آن به مراجع و واحدهای ذیربط برای تأمین
  • نظارت بر حسن اجرای برنامه ها و فعالیت ها و تهیه گزارش های ادواری
  • تهیه و تصویب آیین نامه داخلی کمیته

 ماده سه- اعضا

 بر اساس مفاد آیین نامه اعضای کارگروه عبارتند از:

  1. معاون آموزش ابتدایی وزارت متبوع
  2. معاون آموزش متوسطه وزارت متبوع
  3. معاون برنامه ريزي و توسعه منابع وزارت متبوع
  4. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت متبوع
  5. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت متبوع
  6. دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش  
  7. معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت متبوع
  8. قائم مقام وزیر در امور بین الملل ورئیس مرکز مدارس خارج از کشور
  9. رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی
  10. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (رئيس کمیته)
  11. رئیس مرکز ملی مطالعات بین المللی تیمز و پرلز پژوهشگاه
  12. سه نفر از اعضای هیأت علمی خبره و آشنا با مطالعات بین المللی و مرتبط به حوزه های فعالیت این کمیته

 ماده چهار- ضوابط و مقررات

  1. دبیرخانه کمیته در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مستقر است و دبیر آن توسط رئیس کمیته تعیین می شود.
  2. حکم رئیس کمیته و سایر اعضا توسط وزیر آموزش و پرورش صادر خواهد شد.
  3. جلسات کمیته با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیت می باید و مصوبات آن با امضاء رئیس کمیته ابلاغ می شود.
  4. کمیته می تواند برای دستیابی به اهداف مورد نظر، کار گروه هایی متناسب با موضوعات مربوط تشکیل دهد.

 ماده پنج- تصویب نامه

این آیین نامه در پنج ماده بند درتاریخ  ......................... به تأیید وزیر آموزش و پرورش رسید و مفاد آن لازم الاجراست.

 

لازم به ذکر است ابلاغ اعضای کارگروه توسط وزیر محترم آموزش و پرورش صادر گردید و در نخستین جلسه که در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در تاریخ 99/4/10 برگزار شد، به اعضا کارگروه اعطا گردید. انتظار می رود با تشکیل این کارگروه ظرفیت های عملیاتی قابل توجهی برای استفاده بهتر وزارت آموزش و پرورش از نتایج مطالعات بین المللی تیمز و پرلز و بهره گیری مناسب تر از یافته ها در طراحی برنامه های درسی دوره های تربیت معلم و آموزش ضمن خدمت معلمان، طراحی آموزشی معلمان در امر تدریس، طراحی برنامه های درسی و کتب درسی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و تدارک امکانات و شرایط مناسب برای آموزش و یادگیری دانش آموزان فراهم گردد.



دانلود فايل : 785_Document.pdf ( 939KB )


٠٨:٢٤ - يکشنبه ٢٢ تير ١٣٩٩    /    شماره : ١٤٩٣٣    /    تعداد نمایش : ١٢١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي|تماس با ما|پست الكترونيك