صفحه اصلينقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ٢٤ مرداد ١٣٩٩
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > "گزارش اقدامات و دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه کرونا، مستندسازی و تدوین خواهد شد"


  چاپ        ارسال به دوست

در جلسه هماهنگی برای تدوین گزارش فعالیت ها و دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش تصویب شد :

"گزارش اقدامات و دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه کرونا، مستندسازی و تدوین خواهد شد"

 

 

 

 

 

" گزارش اقدامات و دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه کرونا، مستندسازی و تدوین خواهد شد "

 روز دوشنبه  مورخ  99/4/9   از ساعت   10 تا   12  جلسه ای به منظور هماهنگی اقدامات برای تدوین گزارش فعالیت ها و دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش  در دوران شیوع بیماری کووید 19 به منظور ارائه به سازمان های جهانی در سالن جلسات پژوهشگاه  برگزار شد.

در این جلسه آقایان دکتر کریمی، دکتر عباس صدری، دکتر تورانی، دکتر بهراد، دکتر حکمتی، آقای صانعی  و سرکار خانم دکتر حسین پور شرکت داشتند.

در آغاز جلسه آقای دکتر کریمی، ضمن خوش آمدگویی به اعضای جلسه و همچنین آقای دکتر عباس صدری(رئیس محترم کمیته ملی آیسسکو در ایران) با اشاره به مذاکرات جلسه اخیر کمیته هماهنگی و برنامه ریزی تربیت معلم که با حضور وزیر محترم تشکیل شد، به این موضوع اشاره کرد که وزیر محترم ضرورت تدوین گزارش ملی از اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای مواجهه موثر با بحران شیوع ویروس کرونا و فعالیت های صورت گرفته در این راستا را یادآور شده و از پژوهشگاه خواسته اند با همکاری آقای دکتر صدری نسبت به این مهم اقدام کند. این جلسه که متعاقب جلسه دیروز( مورخ 99/4/8) شورای مدیران و مشاوران پژوهشگاه در همین خصوص تشکیل شده است در جستجوی چارچوبی برای تدوین گزارش ملی است. آقای دکتر کریمی به این موضوع اشاره کرد که یکی از رسالت های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان مرکز پژوهشی ملی، تدوین و مستندسازی تجارب و دستاوردها و مدیریت دانش و اطلاعات و یادگیری سازمانی و اشاعه فرهنگ سازمانی به منظور بهره­ گیری موثرتر از نتایج این تجارب است و از این منظر تدوین این گزارش ضرورت دارد. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که تدوین  گزارش هایی از این دست، مسبوق به سابقه می باشد و در سال 1382 و همزمان با برگزاری اجلاس وزیران آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت با همکاری دفتر همکاری­ های بین ­المللی وزارت متبوع اقدام به تدوین گزارش سه زبانه آشنایی با آموزش و پرورش ایران و دستاورهای آن نمود که تاثیرات خوبی در زمینه معرفی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و اقدامات آن داشته است.

در ادامه آقای دکتر صدری در خصوص اهمیت تدوین و مستندسازی علمی تجارب ایران در مواجهه با بحران شیوع کرونا بیاناتی ایراد داشت و به سابقه این اقدام و فعالیت های سایر کشورها در این زمینه اشاره  نمود و بیان داشت: تدوین چارچوب توسط پژوهشگاه صورت گیرد و گزارش های ادواری و مرحله ای که هر مرحله(فصل) مکمل مرحله (فصل) قبلی باشد تهیه گردد. سپس سرفصل­ های مورد نظر برای تهیه و تدوین گزارش را به شرح ذیل ارائه نمود که در خصوص هر محور اعضای جلسه دیدگاه هایی را مطرح کردند:

  • زمینه نهادی و ساختار مدیریتی برای مواجهه با کرونا در آموزش و پرورش
  • تحقق مسئولیت اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در مواجهه با پیامدهای شیوع بیماری کووید 19
  • مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی  آموزش و پرورش
  • سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش
  •  همراستائی با حفظ استانداردهای آموزشی ( آموزش­های از راه دور  انتقال از آموزش سنتی به فیزیکی و حضوری، آموزش دیجیتال، ظرفیت سازی[1] شبکه شاد
  • نوآوری های آموزشی
  •  فعالیت ها و تمرین های ورزشی
  •  ارزیابی و مستند سازی
  •  مکانیسم کشف اشتباهات و دروندادهای اصلاح شده ( مرکز مستندسازی علمی اقدامات آموزشی در دوران شیوع کووید 19 در پژوهشگاه راه اندازی شود)
  •  محدودیت ها

همچنین  پیشنهاد شد گزارش مذکور در 10 فصل و در چند سطح ارائه شود:

  • مرحله اول گزارش وزارتی در قالب 20 صفحه شکیل به سه زبان
  •  مرحله دوم گزارش درون کشوری خاص مقامات حدود 50 صفحه
  • گزارش تفصیلی در مرحله نهایی

در این جلسه آقایان دکتر تورانی، دکتر بهراد، حکمتی، صانعی و سرکار خانم دکتر حسین پور بیاناتی در خصوص موضوعات مورد بحث در جلسه به شرح زیر ایراد نمودند:

  • تدوین این گزارش که معرف یادگیری سازمانی است، مهم و الهام بخش است
  • تربیت در فضای مدرسه شکل می گیرد، اقدامات ما به سمت احیای نقش مدرسه هدایت شود، پیوستگی اقدامات دوران کرونا با احیای نقش مدرسه مهم است
  • از نمودار و چارت در گزارش استفاده شود
  • اعتماد سازمانی به پژوهشگاه تقویت شده است و به این سبب پژوهشگاه می­تواند چنین گزارش ­هایی تولید کند
  • یادگیری اجتماعی هیجانی در این گزارش مورد توجه قرار گیرد
  • استانداردسازی فرآیندهای آموزشی و تدوین طرح درس های آموزشی در فضای جدید خیلی مهم است، باید بخشی از ظرفیت گزارش به این محور اختصاص یابد
  • در این گزارش کیفیت آموزش ها و تدریس معلمان در فرآیند آموزش مجازی و از راه دور تبیین و ارزیابی شود
  • پژوهشگاه در زمینه اقدامات آتی نظام آموزشی کشور، یک برنامه عمل برای آینده ارائه کند-future Plane-، چند سناریو برای اول مهر- بازگشایی مدارس- باید تولید شود، احتمالاً بخشی از محتوای درسی در هر پایه باید حذف شود- روزهای حضور در مدرسه زوج و فرد شود و ساعت آموزشی کم شود
  • بحث کارکرد حمایت اجتماعی مدرسه و آموزش و پرورش از دانش ­آموزان بی­ بضاعت و مناطق محروم که جزء کارکردهای پنهان آموزش و پرورش است به نحوی در گزارش برجسته شود و به حمایت سایر ارگان ها اشاره کرد
  • به وزارت اطلاع داده شود که ایستگاه­ های تهیه گزارش مرحله بندی چیست؟ اولین گزارش 5 مرداد، دومین گزارش 15 مرداد ارائه شود
  • نقش پژوهشگاه در تدوین برنامه عمل آینده وزارت آموزش و پرورش بسیارمهم است

مقرر شد مدیریت تدوین گزارش توسط جناب آقای دکتر بهنام بهراد و با نظارت جناب آقای دکتر صدری صورت گیرد

 

 


[1]- ظرفیت سازی از توانمندسازی جدا شود


١٥:١٨ - دوشنبه ٣٠ تير ١٣٩٩    /    شماره : ١٤٩٣٨    /    تعداد نمایش : ١٣٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي|تماس با ما|پست الكترونيك