توصيه نامه سياستي شماره 6 کارگروه مطالعات فوري پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با موضوع " توصیههای راهبردی ناظر بر مواجهه با پدیده ترك تحصيل دانشآموزان در زمان همه گیری كوويد 19 " منتشر گردید.
مقدمه:
تركتحصيل پديدهاي است كه بسياري از نظامهاي آموزشي كم يا بيش با آن روبهرو هستند. توقف آموزش حضوري ناشي از همهگيري كوويد 19 و كاهش مشاركت دانشآموزان در فرايند آموزش و يادگيري، در كنار عوامل مختلف ديگر، خطر بالقوة ترك تحصيل را افزايش داده است. عوامل تأثيرگذار بر ترک تحصیل دانشآموزان صرفاً به شرايط دانشآموز و يا خانواده محدود نميشوند، بلكه نقش محيط آموزش و سياستهاي كلان نظام تعليم و تربيت در پيشگيري از ترك تحصيل بسيار پررنگ است. شناسايي عوامل دخيل در بروز اين پديده به تبيين راهكارهاي مقابله با آن كمك ميكند.برخي از عوامل فردي، خانوادگي، و سيستمي ناشي از شيوع همهگیری كوويد 19، که ميتوانند خطر ترك تحصيل را افزايش دهند، عبارتند از:
-
مشكلات اقتصادي و هزينههاي مرتبط با آموزشهاي مجازي و يا از راه دور (از قبيل تهيه ابزار مورد نياز براي آموزشهاي مجازي مانند تلفن همراه، رايانه، دسترسي به اينترنت، پرينت از تكاليف ارائه شده از طريق مجازي و غيره)؛
-
فراهم نبودن شرايط عاطفي و محيطي امن و آرام براي برخي از دانشآموزان در خانه تا بتوانند در سكوت و با آرامش در فرايند آموزش و يادگيري مشاركت داشته باشند؛
-
مواجهه برخي از دانشآموزان با مشكلات آموزشي در دروس مختلف (ناشي از كاستيهاي يادگيري در چهار ماه آخر سال تحصيلي گذشته) و كاهش انگيزه براي ادامة تحصيل؛
-
عدم ارائة آموزشهاي لازم به معلمان و ديگر مجريان مدرسه براي چگونگي برخورد با دانشآموزان به منظور حفظ سلامت رواني و ارائة حمايتهاي عاطفي مورد نياز دانشآموزان، چگونگي برخورد با دانشآموزاني كه آداب حضور در جلسات مجازي را رعايت نميكنند، چگونگي برخورد با دانشآموزاني كه تكاليف خود را انجام نميدهند و غيره؛
-
كاهش تعاملات رو در رو بین معلم ـ دانشآموز و دانشآموز ـ دانشآموز، والدين و متوليان آموزشي در مدرسه ؛
-
ضعف نظارت بر حضور فعالانة دانشآموزان در جلسات آموزش و نظارت بردريافت مواد آموزشي (مجازي يا بستههاي آموزشي)؛
-
ضعف و كاستي در زيرساختها و مهارتهاي فناورانة معلمان در استفاده از فناوري براي آموزش؛
-
عدم دسترسي دانشآموزان با نيازهاي ويژه به امكانات آموزشي از قبيل ابزار (در آموزشهاي از راه دور يا مجازي) و يا عدم دسترسي حضوري به مربي كارآزموده و عدم آشنايي والدين با آموزشهاي لازم؛
ازدواج زود هنگام دختران (به عنوان دليل ترك تحصيل و پيامد ترك تحصيل: تحت تأثير افزايش مشكلات اقتصادي ناشي از همهگیری كوويد 19 )، انتظار والدين از دختران در خانه براي مشاركت در امور خانه و كار كودكان (به خصوص پسران) براي كمك به معاش خانوادهها كه در هر دو وضعيت (دختران و پسران) به كاهش حضور در جلسات آموزشي منجر ميشود؛
9. ناتواني والدین برای همراهی با جريان آموزش در اثر ضعف مهارت در زبان فارسی (به طور خاص در مناطق دوزبانه)؛
........
علاقمندان برای مطالعه متن کامل توصیه نامه فایل ضمیمه را دریافت نمایند.