صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
شنبه ٢٧ آبان ١٣٩٦
موقعیت : صفحه اصلی > پژوهشکده خانواده و مدرسه > تاريخچه و اهداف پژوهشكده 
تاريخچه و اهداف پژوهشكده

 

باسمه تعالي
 
مقدمه
 معرفي پژوهشكده خانواده و مدرسه
 

اهميت خانواده در سرنوشت فرد و اجتماع و کارکردهاي متنوع آن از يک‌سو و تأثير دگرگون کننده تحولات اجتماعي و تکنولوژي

 

 ‌دهه‌هاي اخير بر روي ساختارهاي اجتماع و انديشه و رفتارهاي انسان و خانواده ضرورت مطالعات و پژوهش‌هاي مستمر علمي را در حوزه

 

 مسائل خانواده و آموزش و پرورش را نمايان مي‌سازد. اين دو نهاد از جمله نهادهايي هستند که تحت تأثير يكديگر قرار دارند و در عين 

 

حال متأثر از مسائل جامعه، سياست، اقتصاد و فناوري هستند. نحوه تعامل خانه و مدرسه از ديرباز موضوع مشترک خانواده و نظام آموزش

 

 و پرورش بوده است. تأسيس پژوهشکده خانواده و مدرسه به دنبال پاسخ به اين نياز در سطح آموزش و پرورش و خانواده مي‌باشد.

تاريخچه

به منظور تحکيم پيوند دو نهاد خانواده ‌و ‌آموزش و پرورش و شناسايي راه کارها و الگوهاي تعامل خانواده و آموزش و پرورش از زمان

 

 تأسيس انجمن اوليا و مربيان، واحد پژوهش نيز راه‌اندازي شد و به تدريج به منظور تحقق بهتر اهداف مورد نظر و به‌ويژه ايجاد کانون

 

 تفکر، پژوهشکده خانواده و مدرسه وابسته به سازمان مرکزي انجمن اوليا و مربيان با اخذ موافقت اصولي از وزارت علوم، تحقيقات و

 

 فناوري فعاليت رسمي خود را در سال 1376 آغاز نمود و سرانجام در مورخ 27/1/1384 موافقت قطعي خود را از شوراي گسترش

 

 آموزش عالي با عنوان پژوهشکده اوليا و مربيان (خانواده) وابسته به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش دريافت کرد و فعاليت‌ها و

 

 ماموريت‌هاي خود را تا سال1390 با گروه‌هاي پژوهشي خود (گروه پژوهشي آموزش خانواده، گروه پژوهشي راهنمايي و مشاوره خانواده و

 

 گروه پژوهشي جامعه‌شناسي خانواده) ادامه داد. در اين سال با ادغام پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سازمان پژوهش ‌و

 

 ‌برنامه‌ريزي آموزشي در عنوان پژوهشكده و گروهاي پژوهشي آن تغييراتي حاصل گرديد و عناوين پژوهشكده خانواده و مدرسه، گروه

 

 پژوهشي آموزش خانواده و جامعه‌‌شناسي، گروه پژوهشي راهنمايي و مشاوره و روان‌شناسي خانواده و گروه پژوهشي مشاركت‌‌ها و 

 

ارتباطات به تصويب هيأت امناي اين سازمان رسيد كه هم اكنون اين گروه‌ها فعال و مشغول انجام وظايف هستند.

 

هدف

 انجام پژوهش‌هاي بنيادي، كاربردي و توسعه‌اي پيرامون مسائل خانواده و مدرسه و ارائه راه‌كارهايي در زمينه برقراري ارتباط بين خانواده و مدرسه و نحوه مشاركت اوليا در فعاليت‌هاي تربيتي و آموزشي مي‌باشد.

وظايف

1.  تعیین اولویت‌های پژوهشی ازطریق نیازسنجی در قلمروهای مختلف (آموزش خانواده و جامعه‌شناسی، راهنمايي، مشاوره و روانشناسي و مشارکت‌ها و ارتباطات خانواده و مدرسه)

2.  انجام طرح‌هاي پژوهشي بنيادي، كاربردي و توسعه‌اي (پیرامون خانواده و مسایل آن، ارتباط خانه و مدرسه، انجمن اولیا و مربیان)

3.  تدوين و توليد مقاله، ارایه و چاپ آنها در مجلات معتبر و كنفرانس‌هاي ملي و بين‌المللي براساس یافته‌های پژوهشی

4.  تاليف و ترجمه كتاب (پیرامون خانواده و مسایل آن، ارتباط خانه و مدرسه، انجمن اولیا و مربیان)

5.  برگزاري همايش‌هاي‌علمي، نشست‌ها و ميزگردهای‌علمي- تخصصي، كارگاه‌هاي آموزشي و پژوهشي، كرسي‌هاي علمي و ترويجي

6.   راهنمايي، مشاوره، نظارت و ارزيابي كتاب‌ها، مقاله‌ها، پايان‌نامه‌ها، گزارش‌هاي پژوهشي، پيشنهاده‌های پژوهشی و اقدام پژوهي‌ها مرتبط با وظایف پژوهشکده

7.  شركت در جلسات شوراها، كميته‌ها و كارگروه‌ها با توجه به ماموریتهای پژوهشکده

8.  تنظیم و تدوين گزارش‌های تحلیلی، پيشنهادهاي كاربردي مبتنی بر یافته‌های پژوهش و ارایه آن سازمان‌های ذی‌ربط

9.  تعامل و مشاركت با انجمن‌هاي علمي، دانشگاه‌ها، مراكز علمي و پژوهشي، دستگاه‌هاي اجرايي داخلي و خارجي

10.      حمايت از پايان نامه‌هاي دكتري و ارشد پیرامون مسایل خانواده و مدرسه

11.      انتشار فصلنامه خانواده و پژوهش

12.      تشکیل بانک اطلاعات پيرامون تعامل خانواده و آموزش و پرورش جهت تسهيل در امر دسترسي محققين به منابع مطالعاتي و پژوهشی

شورای پژوهشی

دكتر قدسي احقر، دكتر عبدالحميد رضوي، دكتر عبدالعظيم حكيمي، دكترعبداله شفيع‌آبادي،‌ دكتر ولي‌اله فرزاد، دكتر محمود برجعلي، دكتر قربانعلي سبكتكين‌ريزي، دكتر ليلا فتحي و دكتر خدابخش احمدي

گروه‌هاي پژوهشي

گروه پژوهشي راهنمايي و مشاوره خانواده

اعضاي گروه

مدير گروه: دكتر قدسي احقر(عضو هيأت علمي-دانشيار)

اعضاي گروه: دكتر فرهاد كريمي (عضوي هيأت علمي استاديار)، دكتر عبدالعظيم كريمي (عضو هيأت علمي - استاديار)، محمد مخاطب(كارشناس پژوهشي گروه)

شورای پژوهشی گروه: دکتر قدسی احقر، دکتر فرهاد کریمی، دکتر عبدالعظیم کریمی، دکتر شکوه نوابی نژاد، دكتر عبدالرضا گودرزي و محمد مخاطب

اهداف گروه پژوهشي

1. زمينه سازي براي توسعه و گسترش پژوهش در زمينه‌هاي مرتبط با آموزش و پرورش در قلمرو راهنمايي، مشاوره و روان شناسي خانه و مدرسه

2. آسيب‌شناسي اختلالات رفتاري، رواني، اجتماعي، جسماني، اخلاقي، ديني و دانش آموزان، اوليا و مربيان در خانه و مدرسه

3. زمينه‌سازي مناسب براي ارتقاي فعاليت‌هاي پژوهشي و ارائه خدمات در قلمرو راهنمايي، مشاوره و روان‌شناسي خانه و مدرسه

وظايف گروه پژوهشي

1.    اجراي طرح‌هاي پژوهشي بنيادي، كاربردي، توسعه‌اي به منظور تحقق اهداف پژوهشكده خانواده و مدرسه و ارايه راحل‌ها و الگو‌هاي مناسب

2.    شناسايي نيازهاي پژوهشي در زمينه‌هاي مرتبط با آموزش و پرورش در قلمرو و راهنمايي، مشاوره روان‌شناسي خانواده و مدرسه

3.    تدوين و تنظيم مقاله و چاپ آن در مجلات مورد تاييد وزارت علوم و كنفرانس‌هاي معتبر ملي و بين‌المللي

4.    تاليف و ترجمه كتاب در قلمرو راهنمايي، مشاوره و روانشناسي خانواده و مدرسه

5.    برگزاري همايش‌هاي علمي و ارايه دستاوردهاي پژوهشي در قالب كارگاه‌هاي آموزشي و همكاري در سمينارها و گردهمايي‌هاي مرتبط

6.     مشاركت و تعامل مستمر با مراكز و مجامع علمي ملي و بين المللي در راستاي تبادل علمي و تجارب مشترك

7.    هدايت و پشتيباني از طرح‌هاي پژوهشي و پايان‌نامه‌هاي مرتبط با قلمرو راهنمايي، مشاوره و روانشناسي خانواده و مدرسه

8.    همكاري در نشر كتب و رسانه‌هاي مرتبط با حوزه راهنمايي، مشاوره و روان‌شناسي خانواده و مدرسه

9.    همكاري در تشكيل و به روز رساني بانك اطلاعات علمي و پژوهشي مرتبط با حوزه راهنمايي، مشاوره و روان شناسي خانواده و مدرسه

10.     شركت فعال و مستمر در جلسات شوراي گروه، پژوهشكده، پژوهشگاه و ساير جلسات مرتبط با حوزه مسؤوليت گروه و پي‌گيري و اجراي مصوبات آنها

11.     همكاري مناسب در تهيه و تدوين برنامه‌هاي سالانه، توسعه و راهبردي گروه، پژوهشكده و پژوهشگاه

12.     تهيه و تدوين گزارش‌هاي تحليلي، عملكردي و به صورت منظم و ارايه به مسؤولان مربوطه

13.     برنامه‌ريزي و برگزاري نشست‌هاي علمي، تخصصي، ارايه يافته‌ها و ميزگردها و هم انديشي‌هاي مرتبط با گروه

14.     داوري و ارزيابي گزارش‌هاي پژوهشي، پيشنهاده‌ها، مقاله‌ها، كتب و ساير طرح‌هاي ارجاع شده براساس شاخص‌ها و معيار‌هاي تعيين شده

15.     همكاري و ارتباط مستمر با دستگاه‌هاي بهره بردار و ذي‌نفع در زمينه راهنمايي، مشاوره و روان‌شناسي خانواده و مدرسه در راستاي اشاعه وكاربست يافته‌ها و ارايه مشاوره‌هاي علمي و تخصصي به آنها

16.     فراهم سازي مقدمات ارتقاي سطح علمي و تخصصي اعضاي گروه به طرق گوناگون

گروه پژوهشي آموزش خانواده و جامعه‌شناسي

 اعضاي گروه

مدير گروه: دكتر عبدالعظيم حكيمي (عضو هيأت علمي-استادیار)

اعضاي‌ گروه: دکترمنوچهرفضلي‌خاني(عضوهیات‌علمی-استادیار)، جعفرافقهي(كارشناس پژوهشی گروه)

شورای پژوهشی گروه: دکتر قدسی احقر، دكتر عبدالعظيم حكيمي، دکتر سیمین حسینیان، دكترعبدالرضا گودرزي و جعفرافقهي

اهداف گروه

1.  زمينه‌سازي براي توسعه و گسترش پژوهش در زمينه‌هاي مرتبط با آموزش و پرورش در قلمرو آموزش خانواده و جامعه‌شناسي

2.  هدايت و پشتيباني از طرح‌هاي پژوهشي در زمينه آموزش و مسايل اجتماعي - فرهنگي مرتبط با خانواده و مدرسه

3.    برگزاري و مشاركت در همايش‌هاي علمي و پژوهشي مرتبط با آموزش و پرورش در قلمرو آموزش خانواده و جامعه‌شناسي

4.  برگزاري و مشاركت در اجراي كارگاه‌ها و نشست‌هاي علمي، تخصصي و آموزشي مرتبط با آموزش و پرورش در قلمرو آموزش خانواده و جامعه‌شناسي

وظايف گروه  پژوهشي

1.  انجام طرح‌هاي علمي - پژوهشي بنيادي، كاربردي و توسعه‌اي به منظور تحقق اهداف پژوهشكده خانواده و مدرسه و چگونگي هدايت آموزش خانواده

2.  مطالعه و تحقيق در زمينه راهبردهاي آموزش خانواده و مسايل اجتماعي خانواده و مدرسه

3.  پژوهش با هدف بررسي و تدوين الگويي مناسب براي آموزش خانواده و مدل شناسايي مسايل اجتماعي خانواده و مدرسه

4.  بررسي راه‌هاي تاثيرگذاري بر خانواده‌ها درجهت همياري و همدلي با مدارس

5.  بررسي روش‌هاي دستيابي به سبك‌هاي نوين آموزش خانواده و كمك متقابل به كاهش آسيب‌هاي اجتماعي خانواده و مدرسه

6.   بررسي راه‌هاي متناسب‌سازي فضاي اجتماعي مدارس براي همكاري و مشاركت خانواده در آن

7.  مطالعه روش‌هاي دستيابي به شبكه‌هاي اجتماعي جديد مرتبط با دو نهاد خانواده و مدرسه

8.  مطالعه روش‌هاي تدوين الگوهاي كارآمد تربيتي- فرهنگي متناسب با سبك زندگي اسلامي- ايراني

9.  تهيه گزارش‌هاي علمي- تحليلي در باره موضوعات اجتماعي- فرهنگي مربوط به خانواده و مدرسه

10.  توليد مقاله‌هاي علمي - پژوهشي مرتبط با نهادهاي خانواده و مدرسه

11.  تاليف و ترجمه كتاب در قلمرو آموزش خانواده و جامعه شناسي

12.  برگزاري همايش‌هاي علمي، نشست‌ها، ميزگردها علمي، تخصصي، موضوعي، كارگاه‌هاي آموزشي و پژوهشي ، كرسي‌هاي علمي و ترويجي براي ارايه دستاوردها و نتايج پژوهش‌ها در قلمرو آموزش خانواده و جامعه‌شناسي

13.  راهنمايي، مشاوره، نظارت، داوري و ارزيابي كتاب‌ها، مقالات، پايان‌نامه‌ها، گزارش‌هاي پژوهشي ، پيشنهاده‌ها و اقدام‌پژوهي‌ها در قلمرو آموزش خانواده و جامعه‌شناسي

14.  شركت در جلسات شوراها، گروه‌ها، كميته‌ها و كارگروه‌ها در قلمرو آموزش خانواده و جامعه‌شناسي

15.  تعامل و مشاركت با انجمن‌هاي علمي، دانشگاهها، مراكز علمي و پژوهشي، دستگاههاي اجرايي داخلي و خارجي در قلمرو آموزش خانواده و جامعه شناسي

16.  حمايت از پايان‌نامه‌هاي ارشد و دكتري در قلمرو آموزش خانواده و جامعه شناسي

گروه پژوهشی مشارکت‌ها و ارتباطات

اعضای گروه

 

مدیر گروه: دکتر عبدالحمید رضوی (هیات علمی- استادیار)

 

عضو گروه: دکتر مرتضی سمیعی (هیات علمی- استادیار)

 

شورای پژوهشی گروه: دكترعبدالحميد رضوي، دكتر فريبا سيدان، دكتر حسين دهقان، دكتر عبدالرضا گودرزي و دكتر مرتضي سميعي

 

هدف

 

1.    هدايت و پشتيباني از طرح‌هاي پژوهشي در زمينه مشارکت جامعه و خانواده و تعامل آن با آموزش و پرورش

2.    برگزاري همايش‌هاي علمي و پژوهشي پيرامون موضوعات و مسايل مربوط مشارکت و ارتباطات خانه و مدرسه

3.    مشارکت در برپايي همايش‌هاي علمي و پژوهشي ساير دستگاه‌ها و نهادهاي مشارکت جو در نهاد مدرسه

وظایف

1.    انجام پژوهش‌هاي بنيادي و کاربردي پيرامون مسائل تربيتي مرتبط با مشارکت و ارتباطات

2.    مطالعه و تحقیق در زمینه راهبردهاي ارتباطي و مشاركتي مدرسه و خانواده

3.    پژوهش با هدف بررسی و تدوین الگويي مناسب مهارتي در جامعه با تاكيد بر مسووليت پذيري همه جانبه و مشاركت اجتماعي و داشتن روحيه جمعي دانش‌آموزان

4.    پژوهش با هدف بررسی راه­هاي ايجاد فضاي مشاركت در خصوص ارتباطات و مشاركت­هاي اجتماعي

5.    بررسی راه‌های متناسب سازی فضاي فيزيكي مدرسه به منظور مشاركت خانواده

6.      بررسی روش­های دستيابي به سبك‌هاي نوين مشارکتی و ارتباطی كارآمد براي همگرايي و هم‌افزايي نهادهاي اجتماعي خانواده و مدرسه

7.    مطالعه روش‌های دستیابی به شبکه‌های اجتماعی جدید مرتبط با دو نهاد خانه و مدرسه

8.    مطالعه روش‌های تدوین الگوهاي كارآمد تربيتي- فرهنگي متناسب با سبك زندگي اسلامي- ايراني

فصلنامه خانواده و پژوهش             

نشریه پژوهشکده خانواده و مدرسه دارای درجه علمي- پژوهشی به شماره 3779/11/3 مورخ 1389/3/17 است. این نشریه حاصل فعالیت مشترک پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (پژوهشکده خانواده و مدرسه) و انجمن مددکاری اجتماعی ایران است.

اهداف فصلنامه

1.  نشر و گسترش یافته‌های علمی پژوهشی با تأکید بر رابطه متقابل خانواده و آموزش و پرورش

2.  توسعه مطالعات علمی خانواده از زوایای جامعه شناختی، روان شناختی، تربیتی و فرهنگي، فلسفي، اقتصادي و حقوقي در ارتباط با آموزش و پرورش

3.  گسترش فرهنگ مطالعه خانوادة ایرانی اسلامی از منظر ارتباط با نهاد آموزش و پرورش

صاحب امتياز: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

مديرمسوول: دکتر عليرضا عصاره (عضو هیات علمی- دانشیار)

سردبير: دكترشكوه نوابي نژاد

اعضاء هيأت تحريريه به ترتيب حروف الفبا

 دكترتقي آزاد ارمكي: عضوهيات علمي دانشگاه تهران (استاد)

دكترقدسي احقر: عضوهيات علمي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (دانشيار)

دكترخدابخش احمدي: عضوهيات علمي مركزتحقيقات علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله (دانشيار)

دكترسيمين حسينيان: عضوهيات علمي دانشگاه الزهرا (استاد)

دكترعليرضا قبادي: عضوهيات علمي دانشگاه خوارزمي (استاديار)

دكترمجيد قدمي: عضوهيات علمي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (استاديار)

دكتر شكوه نوابي نژاد:‌ عضوهيات علمي دانشگاه خوارزمي (استاد)

دكتر محسن نيازي: عضوهيات علمي دانشگاه كاشان (دانشيار)

مدير داخلي: مريم كاظمي

كارشناسان: جعفر افقهی، پریسا زندیان

ویراستاری فارسی: شهناز خانلو

مترجم چکیده مقالات: مریم خیریه

نشانی: تهران- خيابان ایرانشهر شمالی- کوچه شهید دهقانی نیا- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش- طبقه دوم- دفتر فصلنامه خانواده و پژوهش

تلفن دفتر فصلنامه: 88323829-021

دورنگار: 88311008-021

نشانی پایگاه اینترنتی: www.rie.ir

پست الکترونیکی: ript@ire.ir

 

صفحه اصلي |نقشه سايت|تماس با ما|پست الكترونيك