صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٠٤ مرداد ١٣٩٦
موقعیت : صفحه اصلي > اخبار 
اخبار > " نقد و تحلیل کتب جدید التالیف فارسی هفتم و هشتم"


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش همایش ملی :

" نقد و تحلیل کتب جدید التالیف فارسی هفتم و هشتم"

بسمه تعالی
گزارش همایش ملی " نقد و تحلیل کتب جدید التالیف فارسی هفتم و هشتم"

شهر تبریز است و جان، قربان جانان می کند / سرمه چشم از غبار کفش مهمان می کند- شهریار
تبریز؛ شهر اولین ها محفلی بود بر جمعی از صاحب نظران در حوزه ادبیات و داستان سرایی از استان¬های مختلف کشور تا با نگاه موشکافانه، نقاط ضعف و قوت کتب جدید التالیف فارسی هفتم و هشتم را مورد بررسی قرار دهند. در این همایش دو روزه که اساتید و دبیرانی از شهرهای تهران، گلستان، آذربایجانغربی، کرمانشاه، کردستان، اصفهان و ... شرکت داشتند و در روزهای هفتم و هشتم خرداد برگزار گردید، از 250 مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش، 10 مقاله منتخب در سالن کنفرانس اداره کل استان آذربایجان شرقی به صورت سخنرانی ارائه گردید. در ابتدای این همایش که با حمایت سازمان پژوهش و پژوهشگاه مطالعات و پژوهشکده تعلیم و تربیت تبریز برگزار گردید، معاون آموزش متوسطه استان آقای میرزاده بر نقش معلمان در بازخورد دادن به کارشناسان تالیف کتب درسی و آموزشی تاکید کردند و اظهار امیدواری کردند نتایج این گردهمایی درتصمیم گیری های مربوط به تالیف کتب درسی مورد عنایت و توجه قرار گیرد.
از مقالات پذیرفته شده شش مقاله در حوزه نقد و تحلیل فارسی هفتم و هشتم، دو مقاله در حوزه بررسی داستان های موجود در فارسی هفتم و هشتم و دو مقاله در حوزه داستان نویسی و نقش آن در رشد و تعالی فکری نوجوانان توسط پژوهشگران و اساتید ارائه گردید. عمده¬ی رویکرد مقالات و همچنین نظر قاطبه اساتید بر این اصل استوار بود که کتب جدید التالیف نسبت به کتب قبلی از ساختار و محتوای بهتری برخوردار هستند. اما با نگرش دقیق و انتقادی بر جزء جزء متن ها، کتب مذکور دارای نواقصی هم هستند، که به برخی از موارد در این همایش تاکید شد. البته به رغم نقاط قوت همایش، متاسفانه برخی از مقالات تحلیل سطحی از کتب جدید التالیف ارائه نموده و به شکل تخصصی موضوع خاص را مورد تحلیل قرار نداده بودند، یا به اندازه کافی به مصادیق اشاره نکرده بودند.
در حاشیه همایش، مراسم "شب شعر" نیز برگزار گردید و شاعران جوان اشعار خود را قرائت کردند. همچنین همایش فوق با آواز "عاشیق خوانی" نیز همراه بود که توسط یک دانش آموز نوجوان روشندل اجرا گردید، که مورد استقبال بسیار زیاد حضار قرار گرفت.


از نقاط قوت و ضعف کتب مذکور که در این همایش مورد توجه قرار گرفت، می توان موارد زیر را عنوان کرد:

نقاط قوت
1. تسط جامع مولفان کتب مذکور به ادبیات نظم و نثر گذشته و معاصر و انتخاب گل چینی از ادبیات قابل تحسین در کتب مذکور
2. نوآوری های مولفان در تالیف دو کتاب هفتم و هشتم
3. استفاده مناسب از ادبیات انقلاب و دفاع مقدس
نقاط ضعف
1. با توجه به ادبیات و فرهنگ غنی و پربار اقوام مختلف کشور، اختصاص پنج یا شش درصد از کتب فارسی به ادبیات بومی کشور کافی نیست.
2. برخی از داستان ها به علت ارائه در سایر رسانه¬ها مانند پخش از تلویزیون، تکراری بوده و انگیزه و علاقه دانش آموزان را به اندازه کافی بر نمی انگیزد. و در برخی موارد حتی سطح کتاب را در حد مجله یا روزنامه دچار روزمرگی می¬کند. چرا که کتاب فارسی به مثابه یک مجله نیست و باید همه دروس شاخصه ادبیات شاخص را دارا باشند.
3. با توجه به اینکه برخی دروس ساختار مشکلی دارند، فهم و درک آن¬ها مخصوصا برای دانش آموزان مناطق دوزبانه با مشکلاتی همراه هست.
4. کیفیت حروف نگاری، علائم سجاوندی و مباحثی مانند جدا نویسی دارای اشکالات می باشد.

در ذیل به خلاصه برخی از مقالات ارائه شده در همایش اشاره می شود و اصل مقالات نیز به پیوست ارسال می گردد.

نقد و تحلیل ساختاری و محتوایی کتاب فارسی پایه ی هفتم و هشتم
نگارنده این مقاله با بیان مستنداتی؛ انتخاب محتوای دروس سرآغاز و هفت فصل کتاب را بی تردید بهترین انتخاب تلقی کرده و ابتکارات و نوآوری های مولفان در تالیف کتب مذکور را که شامل آوردن بخشی به نام "رو خوانی به همراه شعرخوانی"، اختصاص یک فصل به ادبیات بومی و آوردن دروس آزاد را در پیشرفت تحصیلی و یادگیری عمیق و با سواد آمدن فراگیران بسیار موثر می داند. از نظر نگارنده انتخاب بسیار مناسب ادبیات نظم یا نثر که گل چینی جذاب از ادبیات گذشته و معاصر می باشد، نشانگر تسلط جامع مولفان کتاب بر ادوار مختلف متون فارسی است. اما از نظر نگارنده این مقاله شیوه ی تدوین دروس و ارائه نکات آموزشی در کتاب هفتم و هشتم همان شیوه ناکارآمد قدیمی است که مطالب علمی و نکات آموزشی به نحوی ناقص و ناکارآمد ارئه می دهد. در پایان پیشنهاداتی را جهت حل موضوع ارائه داده است.
نقدی بر کتب تازه تالیف مهارت های نوشتاری هفتم و هشتم
در این مقاله نگارنده با تحلیل مشکلات نوشتن فعال انشا، اجزای انشا و مهارت های نوشتاری ابتدا سعی کرده است ضعف های انشا نویسی دانش آموزان این دوره را بررسی نماید و به تبع آن نقش کتاب های حاضر را در برطرف کردن آن¬ها بیان نماید. بعدا به نقد و بررسی ساختاری دروس با عنوان دیاگرام ظاهری این کتاب ها پرداخته است.
نقد و بررسی کتاب هشتم بر مبنای تحلیل محتوایی-ساختاری
از نظر نگارنده این مقاله که دانشجوی دانشگاه فرهنگیان است، استفاده از روش سیر امروز به فردا با انتخاب ظریف ادبیات گذشته از محاسن شیوه های تدوین کتب مذکور می باشد. نگارنده که با استفاده از روش پرسش نامه دیدگاه های دبیران ادبیات فارسی را مورد بررسی قرار داده است، کتب مذکور را دارای نقاط ضعفی می داند که از جمله می توان به ضعف محتوایی برخی از دروس، دشوار بودن برخی مباحث ادبی، عدم انسجام در محور طولی و سیر منطقی کتاب اشاره کرد.


دانلود فايل : tabriz1.jpg ( 166KB )


١٤:٥٣ - چهارشنبه ٣١ تير ١٣٩٤    /    شماره : ١٤١١٨    /    تعداد نمایش : ٢٣٩٢



خروج




صفحه اصلي |نقشه سايت|تماس با ما|پست الكترونيك