صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
يکشنبه ٠٢ مهر ١٣٩٦
موقعیت : صفحه اصلي > اخبار 
اخبار > «نیازسنجی و کاربست یافته های پژوهشی در حوزه مطالعات کودکان استثنایی»


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش نشست تخصصی :

«نیازسنجی و کاربست یافته های پژوهشی در حوزه مطالعات کودکان استثنایی»

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نشست تخصصی برای مدیران، کارشناسان و معلمان مراکز آموزشی استثنایی تبریز برگزار کرد.
نشست تخصصی «نیازسنجی و کاربست یافته های پژوهشی در حوزه مطالعات کودکان استثنایی» با حضور 100 نفر از مدیران و کارشناسان ستادی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان آذربایجان شرقی، مدیران مراکز آموزشی، معلمان و پژوهشگران منتخب اقدام پژوهی در حوزه کودکان استثنایی در مجتمع آموزشی رشد تبریز برگزار گردید. در این نشست خانم دکتر قدسی احقر رئیس پژوهشکده خانواده و مدرسه و دکتر احمد رمضانی رئیس پژوهشکده کودکان استثنایی و خانم مریم خوشبخت رئیس اداره استثنایی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با همکاران گفت و گو و تبادل نظر کردند.


در ابتدا مریم خوشبخت رئیس اداره استثنایی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی کم بودن انگیزه معلمان، نبود نیروی متخصص در حوزه آموزش و پرورش استثنایی و عدم استفاده از پژوهش های انجام یافته را از جمله کاستی هایی ذکر کرد که در حوزه فعالیت کار با کودکان با نیازهای وِیژه احساس می شود.
در ادامه خانم دکتر قدسی احقر گزارشی از تحقیقات انجام یافته در حوزه پژوهشکده خانواده و مدرسه ارائه دادند، سپس یافته های پژوهشی طرح انجام یافته نقش عوامل خانوادگی در سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان را با بیان پیشنهادهای کاربردی ارائه نمودند. ایشان با اشاره به اینکه ساخت خانواده، اشتغال مادران، وضعیت اقتصادی خانواده ها و اشتغال والدین در سطح سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی دانش ¬آموزان موثر هستند، پیشنهاد دادند این عوامل بیشتر مورد توجه مسئولین آموزش و پرورش قرار گیرد.

در ادامه این نشست دکتر احمد رمضانی کشور اظهار داشت: پژوهش در آموزش و پرورش تنها زماني به اهداف و ماموريتهاي خود نايل خواهد شد كه نتايج آن در مدرسه و كلاس درس و در مسير بهبود فعاليت هاي آموزشي- پرورشي و يادگيري بكارگرفته شود. رییس پژوهشکده کودکان استثنایی معلمان، مربیان، مشاوران، همکاران توانبخشی، والدین و سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشی را ذی نفعان پژوهش در حوزه استثنایی عنوان کرد و گفت: پژوهش در آموزش و پرورش در صدد مطالعه و حل مسائل آموزشي است، بنابراين پژوهش در آموزش و پرورش يك فعاليت كاربردي و ماموريت گراست. از اين رو نتايج آن بايد بطور مشخص در سطح مدرسه تاثير گذار باشند. وی ادامه داد: پژوهش در آموزش و پرورش باید منجر به معلم اثربخش، تدریس اثربخش، مدرسه اثربخش و در نهایت آموزش و پرورش اثربخش شود. عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تنها راه کمبود منابع نیروی انسانی و مالی، داشتن انگیزه وافر و تلاش و کار بیشتر برای هم افزایی نیروها و جهت دهی به حرکت¬های دسته¬جمعی است. در این نشست ایشان چکیده ای از کاربست یافته های پژوهشی گروه های معلولیت های حسی- حرکتی، كم توان ذهني و چند معلوليتي و اختلالات رفتاري و مشکلات يادگيري این پژوهشکده را تشریح نمودند. رمضانی اضافه کرد: همه ساله پژوهشکده از سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اولویت های مورد نیاز برای پژوهش را درخواست می کند و پس از جلسات مستمر در نهایت عناوین اولویت هاي پژوهشی مشخص می شود. وی گفت: کار پژوهشی سخت است و نیاز به تحمل برخی ناملایمات و کاستی ها دارد لذا کسی که در این حوزه وارد می شود باید انگیزه بالایی داشته باشد و زود خسته نشود. در این جلسه در خصوص مسایل و مشکلات و نیاز های حوزه کودکان استثنایی بحث و تبادل نظر شد.



دانلود فايل : photo_2017-05-20_14-56-48.jpg ( 40KB )


١١:٣٤ - چهارشنبه ١٠ خرداد ١٣٩٦    /    شماره : ١٤٢٤٨    /    تعداد نمایش : ٤١٧



خروج




صفحه اصلي |نقشه سايت|تماس با ما|پست الكترونيك