صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
يکشنبه ٠٢ مهر ١٣٩٦
موقعیت : صفحه اصلي > اخبار 
اخبار > "بررسی آسیب شناسی نیاز سنجی و کاربست پژوهشی "


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش نشست تخصصی :

"بررسی آسیب شناسی نیاز سنجی و کاربست پژوهشی "

به نام خدا
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نشست تخصصی برای مدیران مدارس ابتدایی تبریز برگزار کرد.
این نشست تخصصی با بررسی آسیب شناسی نیاز سنجی و کاربست پژوهشی با محوریت نگرش و شوق تغییر در مدیران مدارس، آسیب شناسی ارزشیابی توصیفی و اهمیت فراشناخت در یادگیری دانش آموزان و با سخنرانی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با حضور 750 نفر از مدیران مدارس ابتدایی سطح تبریز در تالار معلم تبریز برگزار گردید؛ دکتر عصاره به اهمیت پرورش دانش آموزان خلاق، پژوهشگر و مهارت جو از دوره ابتدایی اشاره داشتند. ایشان خاطر نشان ساخت: به سرمایه ای بودن آموزش و پرورش باید توجه شود و اگر بخواهیم هزینه بر بودن آن را ملاک کار قرار دهیم نمی توانیم دستاوردهای خوبی ارائه دهیم. رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پرورش مطلوب و موثر برای تربیت شهروند جهانی مورد نظر است، افزود: آشنایی با کامپیوتر جهت روزآمدی با آموزش و پرورش و آشنایی با زبان دوم برای ارتباط موثر در رسیدن به این هدف ملاک می باشد. رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش موج سوم در آموزش و پرورش را تربیت دانش آموزان خلاق، پژوهشگر و مهارت جو عنوان کرد و تاکید نمود: تمام فعالیت ها باید از دوره ابتدایی در همین راستا باشد. دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید رجایی موج سوم در آموزش و پرورش را تربیت دانش آموزان خلاق، پژوهشگر و مهارت جو عنوان کرد و تاکید نمود: تمام فعالیت ها باید از دوره ابتدایی در همین راستا باشد.
در این نشست جناب آقای پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و جناب آقای شاطریان معاونت محترم ابتدایی آموزش و پرورش استان نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.
پاشایی به اشاره به اینکه پژوهشکده دوزبانه و چند پایه و عشایری پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در تبریز قرار دارد، وجود این پژوهشکده را فرصت مغتنمی برای آموزش وپرورش این استان ذکر کردند. ایشان با اشاره به اینکه پوشش صد در صدی پیش دبستانی و دبستان در این استان تحقق یافته، این امر را جزء تعهدات و اولویت آموزش وپروش استان ذکر کردند. ایشان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های اصلی دستگاه تعلیم و تربیت استان توجه به تعالی کیفیت است، کیفیت آموزشی را مقوله چند وجهی بیان کردند که با محتوای برنامه درسی، روش های تدریس و روش های ارزشیابی در ارتباط است. ایشان روش های ارزشیابی را جهت دهنده اصلی اهداف، محتوا و روش های آموزشی عنوان کردند و اظهار امیدواری کردند با استفاده از روش های ارزشیابی کیفی-توصیفی دانش آموزان خلاق و پرسش گری تربیت نماییم.
شاطریان با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی سومین رتبه از لحاظ روستاهای کم جمعیت کشور را داراست افزودند: مدارس ابتدایی911 روستا در این استان با تعداد دانش آموز زیر 15 نفر اداره می شود. 40 مدرسه تک دانش آموز داریم و 134 مدرسه با یک الی چهار نفر دانش آموز تشکیل شده است. ایشان گزارشی از روند آموزش و اجرای ارزشیابی کیفی-توصیفی به معلمان و مدیران ابتدایی ارائه نمودند.
سپس جناب آقای دکتر تورانی رئیس پژوهشکده نوآوری های آموزشی در خصوص نگرش و شوق تغییر در مدیران مدارس به ایراد سخنرانی پرداختند و اظهار داشتند در مدیریت باید دوراندیشی و نگرش به آینده داشت و از تجربیات مدیران آموزشی در حوزه علم و عمل استفاده حداکثری داشته باشیم. ایشان داشتن علم، مهارت و هنر را لازمه مدیریت موثر و موفق دانستند. در حوزه علمِ مدیریت ایشان آشنایی با مبانی نظری، تئوری ها و مدیریت کیفیت را لازمه این کار ذکر کرده و تاکید کردند در این مرحله مدیران مدارس بایستی با مطالعه و استفاده از نتایج تحقیقات جامع با مباحثی مانند مدیریت استراتژیک و راهبردی، مدارس و سازمان های یادگیرنده و پژوهش محور، برنامه ریزی و ارزشیابی آشنا شوند. ایشان تقویت رفتارهای انگیزشی دانش آموزان و معلمان را و هدایت تحصیلی دانش آموزان را بخشی از مهارت مدیران شمردند و هنر مدیریت را تقویت مناسبات انسانی و ارتقای ارتباطات درون و برون مدرسه ای عنوان کردند و مثبت اندیشی، جامع نگری و ایجاد آرامش در محیط های آموزشی را لازمه تبدیل منابع به منافع و ملاک موفقیت شمردند.
در ادامه دکتر کریمی رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت در خصوص تاثیر فراشناخت در بهبود فرایند آموزش به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان با اشاره به اینکه توجه به مهارت های تفکر یکی از محورهای مهم در زمینه کیفیت آموزشی است عنوان کردند تحقق این موضوع آموزش و پرورش را در رسیدن به اهداف خود نزدیک تر می کند. ایشان گفتند: آموزش مهارت فراشناختی به دانش آموزان اجازه می دهد از توانایی ویژه تری برخوردار شوند؛ فراشناخت یعنی شناخت و قدرت کنترل توانایی خود و مهارت تامل بر روند یادگیری است. ایشان دانش و ادبیات مربوط به ذهن را در سه رویکرد اصلی شامل ظهور نظریه های فراشناخت، نظریه ذهن، و باورهای معرفت شناختی عنوان کردند که در ده های گذشته مقالات و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام یافته است. ایشان با اشاره به نتایج تحقیقات در این زمینه گفتند توانایی فراشناختی بیش از 30 درصد تغییرات یادگیری دانش آموزان را پیش بینی و تبیین می کند در حالی که بهره هوشی فقط 20 درصد می تواند این تغییرات را تبیین نماید. کریمی، فراشناختی اندیشیدن مدیران و رهبران آموزشی را اولین قدم در این زمینه عنوان کردند که می تواند دانش آموزان توانمندی را پرورش دهد. ایشان گفتند آموزش مهارت های کلامی، فهمیدن و کنترل تفکر می تواند به بقیه اجزای شخصیتی دانش آموز تعمیم پیدا کند و یادگیری را تسهیل نماید. فراشناخت نه تنها با ابعاد شناختی بلکه با ابعاد عاطفی-انگیزشی نیز ارتباط دارد که باعث می شود یک دانش آموز رهبر و خود تنظیم پرورش یابد؛ یعنی دانش آموز می تواند به خود آموزش دهد. ایشان اشاره ای به موضوع دوزبانگی هم داشتند که انجام تحقیقات در این زمینه از ماموریت های اصلی پژوهشکده تعلیم و تربیت کاربردی تبریز می باشد. ایشان در این خصوص با اشاره به اینکه زبان مادری مورد استفاده در بسیاری از خانواده ها و زبان تحصیل نظام آموزشی کشور یکسان نیست، دوره پیش دبستانی را دوره ای بسیار مهم عنوان کردند که می تواند فاصله و چالش بین نظام آموزشی و خانواده ها را کاهش دهد. در نهایت ایشان پرورش دانش آموزان خود تنظیم را راهکاری برای بهتر زیستن و بهتر اندیشیدن ذکر کردند.
سپس جناب آقاي دكتر حسني معاون پژوهشكده نوآوري هاي آموزشي و از محققان حوزه ارزشيابي كيفي-توصيفي نگرش و فهم صحيح از ارزشيابي كيفي-توصيفي را مهمترين قدم در اجراي اين طرح ذكر كردند. وي با طرح اين سوال كه ماهيت و جوهر ارزشيابي كيفي-توصيفي چيست؟ آيا استفاده از پوشه كار، نبودن نمره و يا چك ليست ملاك ارزشيابي كيفي-توصيفي است؟ سخنراني خود را آغاز كردند و بيان كردند كه ارزشيابي كيفي-توصيفي درمانگر و بهترين راهكار برون رفت از چالش هاي مهم آموزش و پرورش از جمله حافظه گرايي، رقابت ناسالم و نمره گرايي است. ايشان تلفيق فرايند ياددهي- يادگيري و ارزشيابي و پرسش هاي توالي را از ويژگي هاي اصلي ارزشيابي كيفي-توصيفي شمردند و حمايت از يادگيري و ارزشيابي در مسير فرايند آموزش را ماهيت اصلي ارزشيابي كيفي-توصيفي بيان كردند. سپس ياد آور شدند؛ اگر ارزشيابي به آخر فرايند يادگيري موكول شود ماهيت اندازه گيري ميزان يادگيري را خواهد داشت كه نقش موثري در بهبود جريان ياددهي-يادگيري نخواهد داشت. وي بيان داشت؛ استفاده صحيح از داده هاي پوشه كار به راهبران آموزشي كمك مي كند تا با دريافت بازخورد از نحوه يادگيري دانش آموز، مداخلات و تصميمات درست در اين زمينه بگيرند و از اين طريق پازل يادگيري دانش آموز و احتمال بدفهمي¬ها و خطاهاي پر بسامد آنان را شناسايي كنند. در نهايت ايشان استفاده صوري از پوشه كار و برگزاري آزمون هاي رقابتي براي مدارس خاص را آسيب جدي براي اين نوع ارزشيابي دانستند كه باعث مي شود برخي از مديران، معلمان و والدين به ارزشيابي كيفي-توصيفي نگرش خوبي نداشته باشند




















١١:٣٨ - چهارشنبه ١٠ خرداد ١٣٩٦    /    شماره : ١٤٢٤٩    /    تعداد نمایش : ٤٣٢



خروج




صفحه اصلي |نقشه سايت|تماس با ما|پست الكترونيك