صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٢٥ مرداد ١٣٩٦
موقعیت : صفحه اصلي > اخبار 
اخبار > " راهکار های افزایش کار آمدی و تقویت نقش شورای معلمان در مدارس"


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش طرح پژوهشی اتمام یافته با عنوان :

" راهکار های افزایش کار آمدی و تقویت نقش شورای معلمان در مدارس"

راهکار های افزایش کار آمدی و تقویت نقش شورای معلمان در مدارس

دکتر مرتضی سمیعی زفرقندی
دراسناد تحول بنیادین نظام آموزش وپرورش موضوع جلب مشاركت عناصر اصلي مدرسه در فرايند تصميم‌گيري موردتوجه و تاکید قرارگرفته است. دربند 3-6 سياست‌هاي كلي ايجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش كشور ذکرشده است كه:‌توسعه مشاركت معلمان در فرايند بهسازي برنامه‌هاي آموزشي، پژوهشي، تربيتي و فرهنگي. اين سياست‌ها در اجراي بند يك اصل 110 قانون اساسي توسط مقام معظم رهبري ابلاغ‌شده است. علاوه بر آن در هدف‌هاي عملياتي اسناد تحول راهكارهايي به شرح ذيل به اين موضوع اختصاص‌یافته است.
هدف عملياتي:‌ افزايش نقش شوراهاي آموزش‌وپرورش استان، مناطق و مدارس در تقويت فعالیت‌های تربيتي استان، منطقه و مدرسه در چارچوب سياست‌ها و برنامه ملي (5، 2, 4 و 7)‌
راهكار 1-13- اصلاح قوانين و مقررات موجود در راستاي تقويت نقش شوراهاي آموزش‌وپرورش استان‌ها، مناطق و مدارس متناسب با مقتضیات تربيتي
راهكار 2-13- افزايش كارآمدي شوراهاي درون مدرسه (مانند شوراي معلمان و شوراي دانش‌آموزی)
شایان ذکر است که پس از گذشت حدود 15 سال از ابلاغ این آیین نامه اجرایی مدارس که بر اساس آن شورای معلمان در مدارس کشور تشکیل شده است، تا کنون بازنگری و اصلاحی در شرح وظایف و اختیارات این شورا به عمل نیامده است .بر اساس گزارش های پژوهش‌های انجام‌شده باوجود قوانین و آیین‌نامه های موجود که بر اهمیت و نقش مهم شوراهای مدرسه تأکید دارند, لکن در حال حاضر آن‌طور که باید و شاید شوراهای مدارس در فرایند آموزش‌وپرورش نقش خود را ایفا نمی‌نمایند و وضعیت مطلوبی ندارند. با عنایت به اینکه شوراها یکی از ارکان اساسی مدارس معرفی‌شده‌اند. نقش و کارکرد مناسب و در حد انتظار در نظام آموزشی ندارند . مضافاً بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پروش نیز قوانین و مقررات موجود در راستای تقویت نقش شوراها باید اصلاح گردد,
بهترين مركز تصمیم‌گیری در مدرسه شوراهاي مدرسه است.و چنانچه تصميم گرفته شده بعدها با موفقيت روبه‌رو شود همه افراد خود را در آن سهيم می‌دانند. اگر بالعكس تصميم در حين اجرا بنا به دلايلي با شكست مواجه شود افراد مدير را تنها نمي گذارند و شكست را بر گردن او نمي اندازند و همگان خود را در شكست يا عدم موفقيت سهيم می‌دانند. چنين جو و روحيه اي می‌تواند منجر به همكاري عمومي براي رفع مشكل يا پيدا كردن راه‌های جديد موفقيت شود. از طرف دیگرمشاركت در تصمیم‌گیری نوعي حق است و معلمان انتظار دارند در مسائل مدرسه مشاركت داشته باشند. مشاركت در امور مدرسه نوعي صدا داشتن يا دادن حق اظهارنظر است و موجب توزيع قدرت نفوذ، كاهش نابرابری‌ها، افزايش روحيه كنترل فردي و گروهي، افزايش بهره‌وری، افزايش درجه مداخله و تعهد در امور ، افزايش انگيزه، رضايت شغلي، نوآوري و خلاقيت و يافتن راه ها و روش‌های بهتر انجام كار می‌شود. بنابراین وجود شوراها در مدارس ضروري است . لكن كاركرد و نقش شوراها در مدارس بايد تقويت گردد بر اساس نتايج حاصل از تحقيق آسیب‌شناسی فعاليت شوراها ی معلمان ارائه راهكارهايي براي تقويت نقش شورای معلمان به شرح ذیل ارائه می گردد.
1- درمجموع وظایف 17گانه ی شورای معلمان 8 وظیفه منطبق با اهداف شورا بیان‌شده است که این وظایف عبارت‌اند از : انتخاب نماینده معلمان - اتخاذ تدابیری در مورد مسائل آموزشی و پرورشی - مشارکت در تنظیم برنامه‌ها - تقویت اعتقادات مذهبی واخلاقی دانش‌آموزان - ارتقای کیفیت برنامه‌های درسی و بررسی افت تحصیلی- نحوه تشویق وتنبیه - نحوه استفاده از وسایل آموزشی و کمک‌آموزشی- تشکیل کلاس‌های فوق‌برنامه و بودجه‌بندی برنامه درسی . 9 بند باقیمانده انطباق کمتری با اهداف شورای معلمان دارند ؛ ازجمله بند 17 (تعیین پایه تحصیلی دانش‌آموزان ) و بند 10 ( بررسی محتای کتاب‌های درسی ) و بند 15 (انتخاب و معرفی کتب کمک‌آموزشی )با وظایف دیگر ارکان مدرسه و یا بخشنامه‌های وزارتی تداخل دارند .
2 –شورای معلمان ازنظر انجام وظایف مصوب در اجرا ، دربندهای 17 و 15 و 10 و 5 با آسیب روبه‌رو است . این بندها شامل موضوعات : تعیین پایه تحصیلی دانش‌آموز- بررسی منابع آموزشی وکمک‌آموزشی وانتخاب و معرفی کتب کمک‌آموزشی به دانش‌آموزان - بحث در مورد محتوای کتاب‌های درسی - چاره اندیشی برای تأمین مشارکت فعال دانش‌آموزان در فرآیند آموزش‌وپرورش است . همچنین بندهاي مربوط به عدم پیگیری مصوبات شورا ، مشخص نبودن منابع مالی ، مشخص نبودن زمان تشکیل شورا در آیین‌نامه به‌عنوان موارد دیگری از آسیب در اجرای شورا قابل‌بررسی گزارش‌شده‌اند .

3-در آیین‌نامه اجرايي و مقررات تشكيل شوراها در مدارس اشاره‌ای به نحوه تأمین هزینه‌های شورای معلمان نشده است پيشنهاد می‌گردد اعتبارات مالي موردنیاز و منابع تأمین آن براي برگزاري جلسات و فعالیت های شورای معلمان در آیین‌نامه مشخص و ابلاغ گردد.
4-زمان و نحوه برگزاري شورای معلمان مشخص نيست و به سليقه و همراه با برخي محدوديت ها مدارس اين شوراها را برگزار می‌نمایند، پيشنهاد می‌گردد زمان برگزاري جلسات شوراها در خارج وقت برنامه درسي دانش‌آموزان تعيين و حق‌الزحمه يا حق الجلسه براي شركت اعضا در جلسات شوراها منظور شود.
5-در آیین‌نامه اجرايي ابلاغي هیچ‌گونه ساختار و وظايفي براي استان‌ها و مناطق جهت راهبري و هدايت فعاليت شوراهاي مدارس پيش بيني نشده است. جهت بهره‌مندي از نتايج شوراها و نظارت بر عملكرد آن‌ها، ايجاد تشكيلات و وظايف معيني در واحدهاي ذی‌ربط استاني و منطقه‌ای ضروري است.
6-با توجه به مرجعيت علمي و فكري شوراي معلمان استفاده از این امکان براي تعيين دوره‌های آموزشي موردنیاز معلمان و برگزاري دوره ها و كارگاههاي دانش افزايي در توانمندسازي معلمان می تواند انجام گردد. اين موضوع می‌تواند در آیین‌نامه اجرايي و شرح وظايف شوراها درج گردد.
7-با توجه به نتايج تحقيق كه يكي از آسیب‌های شوراها عدم اجراي مصوبات شوراها ذکرشده است، پيشنهاد می‌گردد در آیین‌نامه تمهيدات لازم براي نحوه اجراي تصميمات و مصوبات شورا ذكر گردد.
8-در حال حاضر رياست هر سه شورای معلمان، مدرسه و دانش آموزی بر عهده مدير مدرسه است و اين موضوع به‌عنوان يكي از محدوديتهای فعاليت شوراها تلقي شده است پيشنهاد می‌گردد براي تقويت نقش رییس این شورا توسط اعضاي شورا انتخاب و مدير مدرسه بر امور شوراها نظارت داشته باشد.
9-در آیین‌نامه اجرايي و ضوابط ابلاغي وظايف شوراها درج‌شده است ولي حدود اختيارات مشخص نيست با توجه به اينكه شوراها جزء اركان مدرسه هستند لازم است، شرح اختيارات قانوني شورای معلمان تعيين گردد.
10-ايجاد ارتباط شوراهاي درون مدرسه و بين مدارس و كشوري شامل انجمن اولياء و مربيان، شوراي معلمان، شوراي مدرسه و شوراي دانش‌آموزی جهت بهره‌گیری از نتايج و تكميل اقدامات امري ضروري است كه در آیین‌نامه فعلي وجود ندارد. پيشنهاد می‌شود ارتباط و تعامل ساختارمند شودو بين شوراهاي درون مدرسه، بين مدارس و به‌صورت عمومي نوعي ارتباط با منطقه، استان و وزارت ايجاد گردد.


١٠:٢٤ - چهارشنبه ١٨ مرداد ١٣٩٦    /    شماره : ١٤٢٧٠    /    تعداد نمایش : ٥٦



خروج




صفحه اصلي |نقشه سايت|تماس با ما|پست الكترونيك