صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
شنبه ٢٧ آبان ١٣٩٦
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در نظام جديد آموزش متوسطه: تغييرات و پيامدهاي مورد انتظار"


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش نشست تخصصی :

" آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در نظام جديد آموزش متوسطه: تغييرات و پيامدهاي مورد انتظار"

نشست علمی- تخصصی«آموزش های فنی و حرفه ای در نظام جدید، تغییرات و پیامدهای مورد انتظار» صبح امروز با حضور مهندس علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ، دکتر تورانی رئیس پژوهشکده برنامه ریزی و نوآوریهای آموزشی، مهندس احمد رضا دوراندیش مدیرکل دفتر تالیف کتب فنی- حرفه ای و کاردانش، دکتر محسن حسینی مقدم مدیرکل فنی- حرفه ای، دکتر شکوهی مدیرکل مشاوره، دکتر محمد حسین حسینی و دکتر احد نویدی رئیس گروه فنی، حرفه ای و کاردانش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و جمعی از کارشناسان دفاتر مختلف تابع وزارت آموزش و پرورش، در سالن اجتماعات سازمان پژوهش برگزار شد. در این نشست ابتدا دکتر تورانی ضمن خوشآمد گویی به حضار، خلاصه ای از برنامه ها وفعالیتهای پژوهشکده در سال 96 را تبیین نمود و در ادامه آقای دکتر نویدی اهداف برگزاری این نشست را تشریح کردند. مهندس علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آخرین آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان، اظهار داشت: تا حال حاضر اطلاعات 12 میلیون و 294 هزار و 356 دانش‌آموز در سامانه سناد ثبت شده است. وی با اشاره به آمار تفکیکی دانش‌آموزان، افزود: از این تعداد،7 میلیون و 489 هزار و 254 دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، 2 میلیون 882 هزار و 950 دانش‌آموز در دوره متوسطه اول، یک میلیون 866 هزار و 918 دانش‌آموز در متوسطه دوم و 679 هزار و 155 دانش‌آموز در پایه دهم ثبت‌نام کرده‌اند. زرافشان خاطر نشان کرد: از این تعداد 12.2 درصد در رشته ریاضی، 30.4 درصد در رشته تجربی، 27.1 درصد در رشته علوم انسانی ثبت‌نام کرده‌اند که جای تامل دارد. وی از ثبت‌نام 15 درصدی دانش‌آموزان در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و 14.7 درصدی در شاخه کاردانش خبر داد. ایشان با اشاره به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، اظهار داشت: در دستورالعمل این موضوع گفته شده که انتخاب رشته دانش‌آموزان باید آزادانه و آگاهانه باشد. وی ادامه داد: تا پایان برنامه ششم توسعه، باید پوشش در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش به میزان 50 درصد دانش‌آموزان برسد. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عوامل مؤثر در گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های تحصیلی، تصریح کرد: هدایت تحصیلی تابع انتخاب خانواده و جو حاکم بر جامعه است و مشکلی که وجود دارد، این است که ما با مشکلاتی مانند 560 هزار داوطلب رشته علوم تجربی روبه‌رو هستیم. زرافشان با اشاره به عوامل دخیل در فرآیند هدایت تحصیلی، خاطرنشان کرد: هدایت تحصیلی به سیاست‌های توسعه‌ای کشور، تکالیف اسناد بالادستی، جو حاکم بر جامعه و انتخاب اولیا در رشته تحصیلی فرزندانشان بستگی دارد؛ حال باید ببینیم چطور می‌توانیم بین این عوامل توازن ایجاد کنیم. وی عنوان کرد: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که عامل اصلی انتخاب رشته دانش‌آموزان اولیا هستند و در برخی رشته‌ها جو حاکم جامعه بر آن تأثیر دارد؛ در نتیجه عوامل بیرونی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از عوامل درونی تأثیرگذارتر است. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تمایل دانش‌آموزان به رشته‌های خاص در مدارس استعدادهای درخشان، متذکر شد: در گذشته در مدارس استعدادهای درخشان علاقه‌مندی دانش‌آموزان به تحصیل در رشته ریاضی بود، اما این علاقه به رشته تجربی تغییر یافته است و از 60 دانش‌آموز ورودی یکی از این مدارس، 54 دانش‌آموز می‌خواهند در رشته علوم تجربی تحصیل کنند؛ ضمن اینکه از 560 هزار داوطلب کنکور 15 هزار داوطلب در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی قبول می‌شوند. در ادامه هریک از مدیران کل و کارشناسان سئوالات خود را مطرح نموده و معاون آموزش متوسطه به آنها پاسخ داد. مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش،دیگر سخنران این نشست با اشاره به فرایند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: امسال بر اساس ثبت‌نام‌هایی که شده است، در هدایت تحصیلی حدود 30 درصد در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستند و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان به نزدیک 40 درصد برسد. وی ادامه داد: تلاش کرده‌ایم این نگاه که از گذشته وجود دارد و مبتنی بر این موضوع است که دانش‌آموزانی که استعداد ندارند به هنرستان‌ها بروند را تغییر دهیم؛ ضمن اینکه قرار دادن کف نمره نیز می‌تواند یک آسیب جدی باشد. مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: این نگرانی وجود دارد که دانش‌آموزانی را که حد نصاب هیچ رشته‌ای را نیاورده‌اند، به شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت می‌کنیم که این می‌تواند آسیب جدی به دنبال داشته باشد. محمد مصطفوی معاون برنامه‌ریزی اداره کل امور تربیتی و مشاور وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: بین 24 تا 42 درصد انتخاب رشته در دنیا برعهده اولیاست؛ حال این پرسش مطرح است که چقدر اولیای دانش‌آموزان در کشور نسبت به توانایی، رغبت و دانش دانش‌آموزان، آگاهی دارند. وی با بیان اینکه اولیای دانش‌آموزان به نیاز شغلی کشور نگاه می‌کنند و آینده‌نگری در این خصوص وجود ندارد، تصریح کرد: البته ما نیز مقصر هستیم؛ به این دلیل که فنی و حرفه‌ای و کار دانش را مختص دانش‌آموزان ضعیف قلمداد کرده‌ایم. معاون برنامه‌ریزی اداره کل امور تربیتی و مشاور وزارت آموزش و پرورش افزود: مشکل دیگر، کتاب‌های درسی است و باید شایستگی شغلی و تحصیلی، در کتاب درسی وجود داشته باشد و کتاب‌ها متناسب با نیازهای دانش‌آموزان نیستند. مصطفوی با اشاره به اهمیت وجود مشاور در مقاطع مختلف تحصیلی، خاطرنشان کرد: مشاور در دوره ابتدایی و متوسطه دوم نداریم و نمی‌توانیم دانش‌آموز را به شایستگی‌های لازم برسانیم. وی با بیان اینکه برای فرآیند هدایت تحصیلی 10 ساله برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت:‌ سه سال از زمان آن گذشت؛ سال گذشته دانش‌آموز را با خودش سنجیدیم و امسال نیز اطلاعات خوبی دریافت کرده‌ایم، اما برای نمونه این پرسش نیز مطرح است که چرا از 980 هزار دانش‌آموز پایه نهمی، 570 هزار دانش‌آموز در داخل برگه امتحان از درس ریاضی نمره زیر 14 می‌گیرند. در ادامه سید محسن حسینی مقدم مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به تجهیز هنرستان‌های کشور، اظهار داشت: به هزار میلیارد تومان بودجه برای به‌روزرسانی هنرستان‌های کشور نیازمندیم. وی ادامه داد: در سال گذشته 34 میلیارد تومان برای هنرستان‌ها پیش‌بینی شد و امسال نیز 54 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته شده است؛ ضمن اینکه در بودجه سال جاری مبلغ 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به هنرستان‌های کشور اعطا می‌شود. حسینی مقدم با اشاره به افزایش دوره تحصیلی در شاخه فنی و حرفه‌ای، یادآور شد: برای سال 98 که هنرستان‌ها سه ساله می‌شوند، از نظر نیروی انسانی و فضا دارای مشکلات جدی خواهیم بود. مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: سال گذشته در پایه دهم 34 درصد دانش‌آموزان در فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کردند که این میزان باید در سال تحصیلی جدید به 38 درصد برسد؛ در حالی‌که اگر بخواهیم به میزان پوشش 50 درصدی پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم توسعه برسیم، باید نیروی انسانی و فضا و امکانات فراهم شود. در پایان هریک از حضار و کارشناسان سئوالات و مشکلات موجود در حوزه کاری ذیربط خود را مطرح نموده و با اعضای میزگرد به بحث و تبادل نظر پرداحتند.

دانلود فايل : web-15_6_4.jpg ( 21KB )


١٤:٣٣ - سه شنبه ١٤ شهريور ١٣٩٦    /    شماره : ١٤٢٧٩    /    تعداد نمایش : ٢٣٨



خروج




صفحه اصلي |نقشه سايت|تماس با ما|پست الكترونيك