صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ٣١ فروردين ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "مهمترين فعاليتها و اقدامات پژوهشكده برنامه ريزي درسي در دي ماه96 "


  چاپ        ارسال به دوست

از سوی دکتر تورانی رئیس پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی اعلام شد :

"مهمترين فعاليتها و اقدامات پژوهشكده برنامه ريزي درسي در دي ماه96 "

بنا به گزارش آقای دکتر تورانی ، رئیس محترم پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی مهمترین فعالیت ها و اقدامات این پژوهشکده در دی ماه 1396 به شرح زیراعلام گردید:

1-گزارش كارگروه آموزش زبان خارجي (گروه پژوهشی علوم انسانی)

روز يكشنبه به تاريخ 17/10/96 جلسه كارگروه آموزش زبان خارجي گروه علوم انساني در پژوهشكده برنامه ریزی درسي و نوآوري هاي آموزشي جهت بررسي مشكلات و مسائل آموزش زبان انگليسي، تعيين عناوين اولويت هاي پژوهشي و همچنين انتخاب موضوع نشست تخصصي با توجه به مشكلات مطرح شده برگزار گرديد. در اين جلسه اساتيد آموزش زبان انگليسي از دانشگاه هاي مختلف كه شامل دانشگاه تهران، دانشگاه شهيد بهشتي، امام علي (ع) و دانشگاه تهران جنوب، مولفين بسته هاي آموزشي درس زبان انگليسي و همچنين نماينده دبيرخانه راهبري آموزش زبان انگليسي در دوره اول متوسطه حضور داشتند.


مشكلات آموزش زبان انگليسي با توجه به نظرات جمع آوري شده از سراسر كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت و اين مشكلات به 6 گروه تقسيم گرديد:

نداشتن انگيزه كافي دانش آموزان نسبت به برنامه درسي زبان انگليسي

كافي نبودن آشنايي دبيران زبان انگليسي با برنامه درسي زبان انگليسي

لزوم بررسي مشكلات محتواي بسته آموزشي:

الف: عدم ارتباط محتواي دوره اول با دوره دوم متوسطه

ب: عدم توجه لازم به مهارت هاي سوادآموزي (خوانداري و نوشتاري)

ج: نامناسب بودن محتوا با زمان رسمي آموزش

د: نداشتن نظام جامع ارزشيابي دانش آموزان كلاس

متغيرها و ساز كارهاي اجرايي برنامه درسي

بررسي صلاحيت هاي حرفه اي دبيران زبان انگليسي

بررسي فاصله بين آموزش در نظام آموزش رسمي درمدارس، آموزش عالي و آموزشگاه هاي آزاد

در بخش دوم جلسه بر روي عنوان نشست تخصصي بحث گرديد و چالش بين آزمون كنكور و رويكرد ارتباطي در درس زبان انگليسي مورد بحث قرار گرفت. به اين صورت كه در كنكور از دو مهارت شنيدن، صحبت كردن آزموني به عمل نمي آيد در حالي كه در دوره اول و دوم متوسطه دانش آموزان اين دو مهارت را نيز آموخته اند. اين امر باعث بي توجهي دانش آموزان به اين دو مهارت مي گردد.از طرفي پيشنهاد شد كه آزمون هاي آموزش و پرورش استانداردسازي شوند ، تا نتيجه اين آزمون ها داراي اعتبار كافي بوده و امكان تصميم گيري براي پذيرش دانش آموزان به دانشگاه ها از طريق اين آزمون ها فراهم خواهد آمد


برگزاری نشست تخصصي با عنوان زير تصويب گرديد:

آسيب ها و چالش هاي پيش روي اجراي برنامه درسي زبان انگليسي در راستاي برنامه درسي ملي

در اين نشست از متخصصان سازمان سنجش ، شوراي عالي آموزش و پرورش، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مركز پژوهش هاي مجلسه دعوت به عمل مي آيد.

2- برگزاری جلسه باشگاه کتابخوانی:

سلسله مباحث واكاوي جايگاه اخلاق در پژوهش

دومين جلسه از باشگاه كتاب خواني به مدت 45 دقيقه در تاريخ 18/10/ 96 با حضور اعضاي هيئت علمي و كارشناسان پژوهش در پژوهشكده برنامه ریزی درسی برگزار گرديد. محور گفتگو در اين جلسه بر ابعاد مختلف اخلاق پژوهش متمركز بود. پژوهش تلاشي است براي كشف حقيقت. امًا كشف حقيقت احتياج به رعايت اصولي دارد و در اينجاست كه جايگاه اخلاق براي نظارت بر آنچه ممكن است خوب يا بد باشد، پديدار مي شود. موضوع اخلاق پژوهش بعد از انتخاب مسئله پژوهش به صورت جدي ذهن پژوهشگر را با چالش روبرو خواهد كرد: چگونه بايد مسئله را بيان كرد؟ چگونه بايد با آگاهي دهندگان برخورد كرد؟ چگونه بايد ابزارهاي دقيق را شناسايي و به كار گرفت؟ آيا براي حل يك مسئله متوسل شدن به هر چيزي مطلوبيت دارد؟ آيا يافته هاي پژوهش حتي اگر آسيب زا باشد را بايد گزارش كرد؟ چگونه بايد از تجربيات و انديشه هاي گذشتگان استفاده كرد؟

در اين جلسه قلمرو اخلاق در پژوهش به هر آنچه پژوهشگر بعد از انتخاب مسئله انجام مي دهد، در نظر گرفته شد. اخلاق پژوهش بر اساس رويكرد سودگروي، وظيفه گرا و فضليت گرا مي تواند در اشكال مختلف تفسير گردد و نقشه راه اخلاقي كه هر كدام از اين سه رويكرد پيش پاي پژوهشگر قرار مي­دهند، متفاوت است. پنج ويژگي اجتماع گرايي، اصالت، شكاكيت، عام گرايي، و بي تعلقي به عنوان ويژگي هاي اخلاقي در پژوهش از ديدگاه مرتن (Mertens, Donna M.) مورد بررسي قرار گرفت. در نهايت، مسائل اخلاقي پژوهش شامل خودفريبي پژوهشگر، دستكاري داده ها و نتيجه ها، سوء استفاده از سوژه هاي انساني، و سرقت ادبي مطرح گرديد.

3- برگزاری كارگاه آموزشي توسط گروه علوم پايه:




دانلود فايل : amalkard_pbd_new_96.pdf ( 704KB )


١١:٠٩ - يکشنبه ٢٤ دی ١٣٩٦    /    شماره : ١٤٣١٠    /    تعداد نمایش : ٣٢٢



خروج




صفحه اصلي |نقشه سايت|تماس با ما|پست الكترونيك