صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٣٠ آبان ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " تحليلي بر انگيزه ضعيف دانش آموزان براي شركت در نماز جماعت در مدرسه "


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش تحلیلی با عنوان :

" تحليلي بر انگيزه ضعيف دانش آموزان براي شركت در نماز جماعت در مدرسه "

سركارخانم آتيه عبدمولايي

كارشناس گروه پژوهشي تعليم و تربيت اسلامي

تربيت ديني دانش آموزان در مدارس يكي از مهم ترين و حساس ترين اهداف نظام آموزشي كشور اسلامي ايران است كه در قالب كتابهاي درسي، فعاليت هاي فوق برنامه، مراسم‌هاي مذهبي داخل و خارج از مدرسه و فعاليتهاي اردويي انجام مي گيرد. نمود عيني تربيت ديني و اسلامي دانش آموزان در رفتار آنها تجلي مي يابد و مشاركت در تكاليف مذهبي و در راس آن نماز است . در حال حاضر ترغيب دانش آموزان براي شركت در اقامه نماز از اصلي ترين دغدغه هاي مدارس به شمار مي رود طوري كه معمولاً مربيان مدارس در زمان برپايي نماز، با تعداد زيادي از دانش آموزاني كه به دلايل گوناگون نسبت به شركت در نماز بي انگيزه و بي رغبت هستند روبه رو مي شوند كه اين مسئله در نتيجه‌ي تبيين نكردن يا عدم تحقق روش ها و برنامه هاي تعليمي، تعميقي، تمهيدي، و عدم فراگيري اشتياق نظري و عملي به اقامه نماز در نظام تعليم و تربيت رسمي و عمومي است. بنابراين با وجود همه تلاش ها انجام شده و دغدغه هاي متوليان اين حوزه، مشاهده وضعيت موجود اقامه نماز در بسياري از مدارس در نظر متوليان امر با وضع مطلوب فاصله دارد.

يكي از آسيب هاي جدي ، عدم سياست گذاري مناسب اموزشگاهي جهت فراهم كردن تمهيدات لازم براي نهادينه كردن فرهنگ نماز در ميان دانش آموزان است. از جمله اين عدم سياست گذاري پربودن اوقات مديران جهت برنامه ريزي فعاليت هاي آموزشي است اين امر باعث مي شود كه بعضي از مديران فرصت كمتري براي پرداختن به اين امور داشته باشند. به گونه‌اي كه عدم شركت مديران، معلمان و ساير كاركنان در نماز باعث مي شود كه انجام اين مراسم در مدرسه آن چنان كه بايد جدي گرفته نشود و تعميق و تقويت فرهنگ نماز در مراكز آموزشي آن گونه كه بايد حاصل نشود.

ديگر مانع يا آسيب در اين زمينه ، تعارض بين خانه ومدرسه و همسو نبودن اين دو نهاد تربيتي است. كه ناشي از عدم توجه به شيوه‌هاي زمينه‌اي - عملكردي است زيرا اين شيوه آماده سازي رواني، شناختي، عاطفي و رفتاري است که به صورت غير مستقيم، موجب مي‌شود كه متربي به طور ويژه به خدا توجه كند و به خواندن و بهتر به جا آوردن اين فريضه كشيده شود. در اين شيوه مربيان در برگزاري امور ديني بايد پيشرو باشند و به اين وسيله در نوجوانان زمينه‌هاي ترغيب و تشويق به اين امور را فراهم نمايند. متآسفانه اين گونه موارد كمتر اتفاق مي افتد، زيرا افراد متعهد و با ايمان گاهي فكر ميكنند كه اگر در حضور دانش‌آموزان و معلمان ديگر اقدام به خواندن نماز اول وقت كنند مرتكب عمل زشت ريا شده اند در صورتي كه اگر مسائل عبادي در حضو نوجوانان به صورت زيبا اقامه شود، شوق و رغبت به نماز خواندن را در آنها ايجاد ميكند.

ديگر تهديد كننده هاي موثر در اين زمينه ،حضور نامنظم امام جماعت جهت برگزاری نماز جماعت مدرسه؛ نداشتن امام جماعت روحانی ثابت و خوش بیان و نيزکم بودن جاذبه کلامی امام جماعت هنگام اقامه نماز جماعت در مدرسه است. كه اين مسئله مؤيد توجه كردن به الگو و ويژگي‌ها ست، زيرا كه یادگیری یک فرایند دائمی است اما، هر چیز زمانی آموخته می شود که مورد توجه واقع شود.

ديگر تهديد كننده هاي موثر در اين زمينه، كمبود امكانات، فضا و زمان برگزاري نماز در مدارس مي باشد. منظور از کمبود وقت و زمان برای برگزاری نماز در مدارس، مناسب نبودن وقت و زمان جهت شركت معلمان و دانش‌آموزان در نماز ، مناسب نبودن فضاي نماز خانه، ناکافی بودن وضوخانه و غیر مجهزبودن آن ، جذاب نبودن فضای نمازخانه مدرسه، متناسب نبودن ظرفیت نمازخانه با تعداد دانش‌آموزان است. زيرا كه كمبود امكانات مي‌تواند در تكامل يا سقوط يك برنامه نقش مهم و تعيين كننده اي ايفا نمايد. مكان‌هاي معنوي و روحاني حس مذهبي و ايماني را، به طور ناخودآگاه، در انسان زنده ميكنند، زیرا قرار گرفتن در محيط مساجد و اماكن متبرك و مقدس فكر و ذكر انسان را متوجه مقدسات ميكند و زمينه‌ي پذيرش هدايت‌هاي مذهبي عبادي را افزايش مي دهد.

جمع بندي تهديد كننده هاي احصاء شده در اين زمينه حاكي از بي توجهي به حوزه شناختي و انگيزشي مي باشد كه اين بي توجهي خروجي يا محصولي را به نظام اجتماعي عرضه مي كنند كه نسبت به انجام اين فريضه واجب بي علاقه است , و از دانش كافي در دو حوزه نظري و عملي در اين حوزه (فرهنگ اقامه نماز) برخوردار نيست و فلسفه و اسرار نماز را نمي داند. از اين رو بر سياستگذاران حوزه نماز است كه درسياستگذاري هاي كلان خود در اين زمينه، همواره به تهديد كننده ها توجه جدي داشته باشند و در فراهم نمودن بسترهاي لازم جهت مقابله با تهديد كننده ها بكوشند.


٢٣:٥٦ - شنبه ٢٣ تير ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٤١٨    /    تعداد نمایش : ٣٩٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك