صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٣٠ آبان ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "زبان آموزي كودكان پیش دبستانی (با تأکید بر زبان دوم و مناطق دوزبانه)"


  چاپ        ارسال به دوست

نقد و بررسی کتاب:

"زبان آموزي كودكان پیش دبستانی (با تأکید بر زبان دوم و مناطق دوزبانه)"

نقد و بررسی کتاب:

زبان آموزي كودكان پیش دبستانی (با تأکید بر زبان دوم و مناطق دوزبانه)

مولفین : فریده عصاره و مونا بافته

ناقد اثر: دکتر رضا کلانتری

تعلیم و تربیت دوزبانه و تدریس در مناطق دوزبانه از موضوعاتی است، که در دهه های اخیر مورد توجه جدی آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است. نگاه اجمالی به سیستم آموزشی این کشورها، نشان می دهد که در این حوزه، تحقیقات جامعی به ویژه در دوره ی ابتدایی صورت می گیرد و هر ساله کتب و مقالات گسترده ای در خصوص تعلیم و تربیت دو یا چندزبانه چاپ و انتشار می یابد. خوشبختانه، در کشور ما، موضوع دوزبانگی چند سالی است، که مورد توجه سیاست گذاران آموزشی مخصوصا پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، قرار گرفته است. تاسیس مراکز پژوهشی، برگزاری همایش ها و نشست ها، چاپ و انتشار مقالات و کتب دوزبانگی هرچند کم شمار، دلیلی بر این مدعاست.

 از جمله کتاب هایی که به موضوع زبان آموزی در مناطق دوزبانه پرداخته است، کتاب زبان آموزي كودكان پیش دبستانی (با تأکید بر زبان دوم و مناطق دوزبانه)اثر فریده عصاره و مونا بافته می باشد.  تهیه و تدوین کتاب فوق، با توجه به اینکه در حوزه تعلیم و تربیت دوزبانه منابع و ادبیات کافی نداریم، بسیار مفید و ارزشمند است.  کتاب فوق با جملات کوتاه و متن ساده، روان و قابل فهم برای مربیان و استفاده کنندگان تنظیم شده است که از مزیت های آن محسوب می شود.  افزون بر این، با توجه به اینکه، فصل شش این کتاب؛برنامه درسی زبان آموزی کودکان پیش دبستانی در مناطق دوزبانهاقتباس از راهنمای برنامه پیش دبستانی است، یک کار ارزشمند علمی است، البته نقدهایی جدیبه این برنامه زبان آموزی وجود دارد کهمی توان حداقل به دو ایراد اساسی اشاره کرد:

 اول اینکه،به نظر می­رسد، نویسندگان تسلط خوبی به نظریه­ها، رویکردها، و روش­های آموزش زبان اول و دوم به طور اخص و مکاتب زبان شناسی به طور اعم، هم چنین برنامه درسی زبان آموزی نداشته اند. اگرچه به نظر می­رسد از تجربه مناسبی در زمینه ادبیات تعلیم و تربیت دوزبانه برخوردار باشند. برای همین، طراحی کتاب فوق از منطق ساختاری مناسبی برخوردار نیست. 

  ایراد دوم،با مطالعه کتاب فوق و تحلیل محتوای آن متوجه می شویم که محتوای آن بیشتر بر اساس نظریات یادگیری زبان آموزی چامسکی شکل گرفته است، در حالی که در رویکردهای جدید یادگیری زبان، بیشتر بر روش های ارتباط محور و نظریات فرهنگی-اجتماعی ویگوتسکی در بستر اجتماعی تاکید می گردد و نظریات دوزبانگی و بسترهای طبیعی و آموزشی دوزبانگی نیز لحاظ می گردد. در فصل ششم چارچوبی که در اختیار مربیان زبان آموزی قرار می دهد تا از طریق آن، کودکان مناطق دوزبانه بتوانند تا حدودی به زبان فارسی تسلط پیدا کنند، الگوی جامع ارائه نمی گردد.

 

علاقمندان متن کامل را میتوانند با دریافت فایل ضمیمه زیر مطالعه نمایند.

 



دانلود فايل : نقد_كتاب_زبان_آموزي.pdf ( 99KB )


٠٨:٠١ - دوشنبه ٢ مهر ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٤٧٦    /    تعداد نمایش : ٢٢٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك