صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٣٠ آبان ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " معرفي كتاب برنامه درسي ملي در نگاهي جهاني "


  چاپ        ارسال به دوست

تازه های نشر :

" معرفي كتاب برنامه درسي ملي در نگاهي جهاني "

كتاب "برنامه درسي ملي در نگاهي جهاني " توسط همکار گرامی دکتر نادر سلسبيلي دانشيار پژوهشكده برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي در سال 1397 در پنج فصل تالیف و در انتشارات مدرسه به چاپ رسیده است.

خلاصه از معرفي كتاب برنامه درسي ملي در نگاهي جهاني توسط مولف کتاب :

 اغلب نظام‌هاي آموزشي، برنامه‌هاي درسي در حال اجرايي در سطح ملي دارند که با کمي قصور مي‌توان آن را برنامه درسي ملي محسوب کرد و معمولا نيز در قالب کتاب‌هاي درسي رسمي براي دانش‌آموزان به چاپ مي‌رسند. اما مفهومي به نام برنامه درسي ملي که با هدف و جايگاهي خاص تنظيم مي‌شود و عمدتاً شاخص‌هاي راهنمايي براي تنظيم و تدوين برنامه درسي و اجراي آموزش‌ها در سطوح پائين‌تر در يک کشور فراهم مي‌کند، در دهه هاي اخير مطرح گرديده است. مطرح شدن برنامه درسی ملی در حوزه نظری و كلاسيك برنامه درسی را تا حدود زيادي در حرکت‌های استاندارد کردن و استانداردسازی برنامه درسی و آموزشها می‌توان دید. تدوین برنامه درسی ملی در نظام‌های آموزشي با هدفهای گوناگونی دنبال می‌شود. در بعضی نظامهای با تنوع آموزشي قابل توجه و تفاوت سطح کیفی آموزش در مناطق مختلف شهری و روستایی و استانهای مختلف، برنامه درسی ملی به معنای ایجاد یکنواختی استانداردها در سرتاسر کشور و ایجاد حداقل معیارهایی برای اجرای آموزشها و برنامه‌های درسی است و برنامه درسي ملي، براي ايجاد هماهنگي و عدالت آموزشي در كشور مطرح مي شود. در بعضی نظامهای آموزشی غیرمتمرکز يا نیمه متمرکز با جغرافیای گسترده کشوری و عمدتاً نظام فدرالي، و همچنين کشورهای متاثر از تحولات سیاسی- اجتماعي عميق و دموکراتیک، معمولاً تدوین برنامه درسی ملی به قصد تقویت هویت ملی مردم سالار و عملکرد ملی آگاهانه‌تر، ایجاد مجموعه‌ای از توانایی‌های اساسی برای فراگیران در سطح ملی برای مواجهه با پیچیدگی‌های جهانی شدن و اعتلاي فرهنگ عمومي و ایجاد هماهنگی بیشتر از جهت کیفیت آموزش‌ها بین مناطق مختلف کشور است. در بعضي نظامهاي آموزشي محافظه كار، تدوین برنامه درسی ملی به عنوان سازوکار نظم دهنده و انضباطی است. برنامه درسی ملی ابزار نیرومندی برای محدود کردن انحراف از خط تعیین شده و اطاعت بيشتر از مقررات وضع شده از طریق منظم کردن فعالیتهای آموزشی مدارس و نظارت بر کار آنهاست.در مواردي نيز، در نظامهاي آموزشي مبتني بر فرضيات فلسفي ايدئولوژيك، برنامه درسی ملی در جهت تقویت گفتمان اجتماعی تسلّط- تبعیّت، خط مشی «دانش رسمی» را تعیین می‌کند. به هر حال، به نظر مي رسد در حوزه برنامه درسي ملي با طيفي از برداشتها و جهت گيريها مواجهيم كه در اين كتاب بدان پرداخته مي شود. دراين مطالعه كه متاثر از كار پژوهشي سه ساله نگارنده در حوزه برنامه درسي ملي بوده است، هدف و مقصود اصلي، جستجوگري و كندوكاو در برداشت ها، جوانب مختلف كوشش ها و تجارب نظام هاي آموزشي موردِ هدف در پرداختن به پديده اي به نام برنامه درسي ملي بوده است تا در پرتو آن به خطوط راهنما و توصيه هايي براي توجه به موضوع برنامه درسي ملي، شناخت هدف و جايگاه و برداشت از آن در آموزش و پرورش كشورها، ‌و همچنين، زمينه سازيها، الزامات قبلي و ويژگيهاي ساختاري تدوينِ آن در نظام هاي آموزشي مختلف دست يافته شود.

نظام هاي آموزشي انتخاب شده در اين مطالعه، از نمونۀ نظامهايِ آموزشي موردِ هدفي در چهار قاره جهان به شرح زير تشكيل شده است: 1- از آسيا و اقيانوسيه: كشورهاي چين، استراليا، ژاپن و هند و كشورهاي مسلمان چون تركيه و مالزي؛ 2- از اروپا: انگلستان، فنلاند، كرواسي ؛ 3- از امريكا كشور ايالات متحده امريكا؛ و 4- از افريقا، كشور افريقاي جنوبي.

 مجموعه مطالعات انجام شده در مورد اين نظام هاي آموزشي در چهار بخش در اين كتاب عرضه شده است و بخش پنجم به جمع بندي و باهم نگري اختصاص يافته است. در هر بخش و در مورد هريك از كشورها، در انتهاي بررسي هريك از نظامهاي آموزشي، باتوجه به كوشش ها و تجارب اين نظامها در موضوع برنامه درسي ملي، تحليل، خلاصه سازي و نتيجه گيري باتوجه به ملاك هاي درنظر گرفته شده صورت گرفته است كه در قالب شش مؤلّفه خلاصه شده اند. شامل: 1- هدفها و ديگر عناصر اصلي برنامه درسي، 2- برداشتها و مفهوم سازي ها از برنامه درسي ملي، 3- الزاماتِ قبلي، زمينه سازي ها، شرايط پذيرش، 4- ويژگي هاي ساختاري و اجرايي، 5- توجه به برنامه ريزي درسي مبتني بر مدرسه و روند هاي نوآورانه، 6- توجه به حوزه ديدگاه هاي برنامه درسي. نتايج مطرح شده در اين مولفه هاي شش گانه شاخصي براي جمع بندي و خلاصه سازي كوشش هاي صورت گرفته كشورها و نظام‌هاي آموزشي در زمينه برنامه درسي ملي بوده است كه در بخش پنجم، جمع‌بندي و باهم‌نگري عرضه شده است.

 

 

نادر سلسبيلي

دانشيار پژوهشكده برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

 

 


١٨:٤٠ - شنبه ٧ مهر ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٤٨٢    /    تعداد نمایش : ٢١٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك