صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٢١ آذر ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " شانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران: برنامه درسی آموزش پیش از دبستان، فرصت ها و چالش ها"


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاری پنل در:

" شانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران: برنامه درسی آموزش پیش از دبستان، فرصت ها و چالش ها"

شانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران با عنوان" برنامه درسی آموزش پیش از دبستان، فرصت ها و چالش ها " روزهای۲۳ و ۲۴ آبان ۱۳۹۷ در دانشگاه مازندران برگزار می گردد.

 

برگزاری پنل در:

شانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران: برنامه درسی آموزش پیش از دبستان، فرصت ها و چالش ها

 (۲۳و ۲۴ آبان ۱۳۹۷-دانشگاه مازندران)

با عنوان:

الگوی زبان آموزی در دوره پیش دبستانی: با تاکید بر مناطق دوزبانه ایران

توسط اعضای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

 

رضا کلانتری

  • عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش-سرپرست مرکز پژوهشی تبریز
  • دکتری آموزش زبان، دانشگاه ارومیه
  • اجرای 7 پروژه تحقیقاتی ملی و منطقه ای و ارائه و چاپ ده ها مقاله علمی و پژوهشی در حوزه زبان
  • پژوهشگر تعلیم و تربیت دوزبانه

 

سعید عارف نژاد،

  • عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش(مرکز پژوهشی تبریز)
  • دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تبریز
  • چاپ چندین مقاله علمی- پژوهشی
  • اجرای چندین طرح پژوهشی ملی و منطقه ای

محمد عظیمی

  • عضو شورای پژوهشی گروه های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (مرکز پژوهشی تبریز)
  • دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تبریز
  • عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
  • چاپ چندین مقاله علمی- پژوهشی داخلی و بین المللی

اسماعیل صفائی اصل

  • عضو شورای پژوهشی گروه های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش(مرکز پژوهشی تبریز)
  •  دکتری زبانشناسی، دانشگاه علامه
  • کارشناس آموزش و پرورش
  •  ارائه و چاپ ده ها مقاله علمی و پژوهشی در حوزه زبانشناسی
 

 

 

 

 

توجه  به  تعمیم پیش  دبستانی در مناطق دوزبانه و گسترش عدالت آموزشی از موضوعاتی است که  در اسناد بالادستی به ویژه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید زیادي شده است و در سال هاي اخیر، تحقیق و پژوهش در این زمینه، مورد توجه جدي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش قرار گرفته است. در این میزگرد، ابتدا ابعاد و عناصر  برنامه درسی زبان آموزي تشریح و بر اساس آن الگوي هاي مناسب زبان آموزي از منظر  مولفه هاي برنامه درسی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

علاقمندان چکیده مبسوط را میتوانند با دریافت فایل ضمیمه زیر مطالعه نمایند:

 

چکیده

توجه به تعمیم پیش دبستانی در مناطق دوزبانه و گسترش عدالت آموزشی از موضوعاتی است که در اسناد بالادستی به ویژه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید زیادی شدهاست و در سال­های اخیر، تحقیق و پژوهش در این زمینه،  مورد توجه جدی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش قرار گرفته است. بعنوان نمونه، در سند تحول بنیادین، راهکار 1-5-تعمیمدورۀپیشدبستانیبهویژهدرمناطقمحروم- راهکار 3-5- توانمندسازي دانش­آموزان ساكن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها و عشاير كوچ نشين و همچنين مناطق دوزبانه با نيازهاي ويژه، با تأكيد بر ايجاد فرصت آموزشي متنوع و با كيفيت، بر این موضوع تاکید شده است. با توجه به اینکه، بر اساس یافته­های پژوهشی در استان­های دوزبانه و مناطق محروم کشور تکرار پایه و ترک تحصیلی در مقطع ابتدایی مخصوصاً در دوره اول نسبتا بالا است. بنابراین می­توان ادعا کرد، عملكرد دانش­آموزان با موضوع دوزبانگی و شرایط مناطق روستایی و مناطق محروم رابطه دارد. قطعاً تقویت زبان­آموزی در مناطق دو یا چندزبانه، تمهیدی جهت تحقق عدالت آموزشی و برخورداری دانش­آموزان از فرصت­های یکسان تربیتی و آموزشی است. بررسی پیشینه و ادبیات زبان آموزی در دوره پیش دبستانی نشان می­دهد، برنامه جامع زبان آموزی به ویژه زبان آموزی فارسی در مناطق دوزبانه کشور وجود ندارد. البته در این زمینه، راهنمای برنامه زبان آموزی کودکان پیش دبستانی مناطق دوزبانه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش به شماره 8/12126/120 و به تاریخ 5/8/1387تهیه شده اما این راهنما به دلایلی که در میزگرد به تفضیل تشریح خواهد شد، راهنمای جامع و کاملی نبوده و بیشتر بر اساس نظریات یادگیری زبان آموزی چامسکی شکل گرفته است، در حالی که در رویکردهای جدید یادگیری زبان، بر روش­های ارتباط محور و نظریات فرهنگی-اجتماعی ویگوتسکی در  بستر اجتماعی تاکید شده و نظریات دوزبانگی و بسترهای طبیعی و آموزشی دوزبانگی نیز لحاظ می­گردد. دوره پیش دبستانی اولین و مهم ترین بخش موفقیت دانش آموزان را فراهم می­سازد و گذراندن دوره پیش دبستانی استاندارد عامل پیش بینی کننده موثری در دوره های بعدی تحصیل می­باشد. با توجه به انعطاف پذیری برنامه درسی در دوره پیش دبستانی و غیر رسمی بودن آن می توان الگوی های زبان آموزی را برای مناطق دوزبانه کشور طراحی کرد. بنابراین در این دوره هر چه قدر کیفیت آموزش بهتر و درست تر اجرا گردد، سنگ بنای آموزش در دوره­های بعدی بهتر بنا نهاده خواهد شد. در این میزگرد، ابتدا ابعاد و عناصر برنامه درسی زبان­آموزی تشریح و بر اساس آن الگوی­های مناسب زبان­آموزی از منظر مولفه­های برنامه درسی و سئوال پژوهشی ذیل مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

 

الگوی مناسب زبان آموزی برای کودکان پیش دبستانی مناطق دوزبانه بر اساس عناصر برنامه درسی چه ویژگی های باید داشته باشد؟

الف: اهداف (چگونه می توان بر اساس مبانی نظری زبان آموزی به تدوین اهداف اقدام کرد؟)

ب: محتوا (محتوای زبان آموزی دوره پیش دبستانی چگونه و از چه منابعی باید انتخاب گردد؟)

ج: فعالیت های یاددهی و یادگیری (روش های زبان آموزی فارسی در دوره پیش دبستانی بر پایه چه فعالیت هایی باید آموزش داده شود؟ فعالیت های یاددهی و یادگیری باید چگونه انتخاب یا تولید شوند؟)

د: ارزشیابی (کودکان پیش دبستانی در موضوع زبان آموزی چگونه ارزشیابی می شوند؟روش های ارزشیابی چگونه طراحی می شود؟)

ذ: ویژگی های مربی (مربیان پیش دبستانی چه ویژگی ها و مهارتی در حوزه آموزش زبان باید داشته باشند؟)

ر: منابع و ابزار یادگیری (یادگیرندگان با کمک چه چیزی به یادگیری می پردازند؟ منابع و ابزار یادگیری چگونه تولید می شوند؟)

و: زمان (مناسب ترین سن یادگیری زبان چگونه تعریف می شود؟ مدت زمان لازم برای تسلط نسبی به زبان فارسی در مناطق دوزبانه چگونه تعیین می گردد؟)

ه: مکان (فضا و مکان یادگیری در دوره پیش دبستانی چگونه باید مورد توجه قرار گیرد؟)

ی: گروه بندی (با توجه به نظریه ها و روش های آموزش زبان، گروه بندی در کلاس چگونه باید مورد توجه واقع گردد؟)

 

واژگان کلیدی:الگوی زبان آموزی، پیش دبستانی، مناطق دوزبانه

 

 


١٧:٠٨ - شنبه ١٩ آبان ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٥٠٤    /    تعداد نمایش : ٢٠٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك