صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
سه شنبه ٠٤ تير ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > گامی دیگر در مسیر تعمیق پیوند مدرسه و پژوهشگاه با حضور معلمان ابتدایی در مرکز پژوهشی تبریز به مناسبت هفته پژوهش


  چاپ        ارسال به دوست

گامی دیگر در مسیر تعمیق پیوند مدرسه و پژوهشگاه

گامی دیگر در مسیر تعمیق پیوند مدرسه و پژوهشگاه با حضور معلمان ابتدایی در مرکز پژوهشی تبریز به مناسبت هفته پژوهش

حضور معلمان ابتدایی در مرکز پژوهشی  تبریز  به مناسبت هفته پژوهش

به مناسبت هفته پژوهش، معلمان ابتدایی چندین مدرسه از نواحی آموزش و پرورش تبریز در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 27 و 28 آذرماه در مرکز پژوهشی تبریز حضور یافتند و تجربه های زیستی و دغدغه های پژوهشی خود را در حوزه های مختلف با اعضای این مرکز مطرح نمودند:

جمع بندی مباحث انجام یافته در این نشست های مشترک نشان داد، از مهمترین مسائلی که معلمان ابتدایی در مدرسه با چالش مواجه هستند عبارتند از:

  1. معلمان با موضوعات مختلف پژوهشی در مدرسه و با ویژگی های مدرسه اثربخش، مدرسه موفق و مدرسه پژوهش محورآشنایی کافی ندارند؛
  2. حجم بالای کتاب­های درسی و عدم تناسب آن با زمان اختصاص یافته در بودجه بندی کتاب­ها، فرصت و مجالی برای معلمان جهت پرداختن به کیفیت بخشی امور پژوهشی باقی نمی گذارد؛
  3. ملزم نمودن معلمان به رعایت دقیق و کامل ساختار و چارچوب پژوهش ها و توجه افراطی به ظواهر امر پژوهش، آنان را از پرداختن به مسائل اصلی پژوهشی منصرف می نماید؛
  4. اجرای بخشنامه های متعدد و بازدید های متعدد از کلاس ها و درخواست طرح درس و یادداشت های مکتوب از معلمان، عملا زمان و تمرکز تدریس و پژوهش معلمان را کاهش داده است؛
  5. نوع آموزش­های ارائه شده برای معلمان و همچنین انتظاراتی که نظام تعلیم و تربیت و اولیاء از آنان دارد،  موجب شده است که معلمان، پرداختن به موضوع پژوهش را جزئی از وظایف و هویت حرفه­ای خود ندانند؛
  6. اجرای ارزشیابی توصیفی- کیفی و تعدد و تنوع ابزارهای جمع­آوری اطلاعات در این نوع ارزشیابی و زمان بر بودن آن، یکی دیگر از دلایل معلمان دوره ابتدائی برای عدم اختصاص زمان به پژوهش در مدرسه است؛
  7. به علت کمبود وسایل کمک آموزشی، تدریس مفاهیم مختلف در دروسی مانند علوم و جغرافی را با مشکل مواجه کرده و مدارس را از رویکرد پژوهش محوری به آموزشی صرف تبدیل نموده است؛
  8. به علت آپارتمان نشینی بسیاری از دانش آموزان، ارتباط بین آنان و طبیعت کم رنگ شده است. این کودکان با مفاهیم بسیار ساده هم در طبیعت آشنایی کافی ندارند و امکان آموزش دانش آموزان در محیط های واقعی برای مدارس مقدور نیست. این موضوع باعث شده است دانش آموزان از جستجو گری، کاوشگری و  پژوهیدن فاصله داشته باشند.  


١١:٣١ - دوشنبه ١٠ دی ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٥٣٧    /    تعداد نمایش : ١٧٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك