صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
پنج شنبه ٢٩ فروردين ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > نشست سواد رسانه اي و خانواده توسط پژوهشكده خانواده و مدرسه برگزار شد


  چاپ        ارسال به دوست

نشست سواد رسانه اي و خانواده

نشست سواد رسانه اي و خانواده توسط پژوهشكده خانواده و مدرسه برگزار شد

نشست  علمی تخصصی با عنوان سواد رسانه اي و خانواده که پیش خبر آن در15 دیماه از طریق سایت پژوهشگاه به اطلاع مخاطبان رسید با حضور پژوهشگران،معلمان و مربيان  و کارشناسان پژوهشگاه و اداره کل انجمن اوليا مربيان  و کارشناسان حوزه ستادی وزارت متبوع در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در روز 18 دیماه برگزار شد.

 جناب آقاي دكتر ناصر اسدي پژوهشگر سواد رسانه اي و مترجم كتاب "نظريه سواد رسانه" و "كودك، رسانه ها و فرهنگ" به عنوان سخنران اول اين نشست به ارائه مطالب پرداختند . دكتر اسدي ابتدا به سياست ها و رويكرد يونسكو، سازمان علمي فرهنگي ملل متحد پرداختند و فرمودند كه تعریف سواد در قرن ۲۱بسیار متفاوت از تعریف آن در گذشته است. یونسکو برای قرن ۲۱انواع سواد را در شش دسته سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه ای، سواد تربیتی و سواد رایانه ای تقسیم بندی کرده است .

سواد عاطفی: توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده، همسر و دوستان به نحو شایسته

سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه (آداب معاشرت- روابط اجتماعی احسن)

سواد مالی: توانایی مدیریت اقتصادی درآمد (چگونگی پس انداز، سرمایه گذاری و مدیریت هزینه ها)

سواد رسانه: اینکه بدانیم کدام رسانه ها معتبر و کدام نا معتبر است؛ توانایی تشخیص وثوق اخبار و دیگر پیام های رسانه ای

سواد آموزش و پرورش: توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته

سواد رایانه: توانایی استفاده از مهارت های هفت گانه رایانه(ICDL)،  مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات،  استفاده از رایانه و مدیریت فایل ها، واژه پردازی

سواد رسانه‌اي كه يكي از 6 سواد رسانه اي است. در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شد.

ایشان  در انتها، خلاصه‌اي  از يافته هاي پژوهشي که در سال جاری درباره سنجش سواد رسانه‌اي دانش آموزان و والدين آنها انجام داده بودند، ارائه كردند.

سخنران بعدي این نشست علمی پژوهشی خانم دكتر هاشمي عضو هيات علمي پژوهشكده خانواده و مدرسه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بودند. وي گفت هميشه به نظر مي رسد كه محتواي پيام هاي رسانه اي از اهميت برخوردارند  ليكن به خود رسانه به عنوان كانال هاي ارتباطي توجه كمتري مي شود به قول انديشمند كانادايي كه مي گويد" رسانه همان پيام است" صرف نظر از محتواي رسانه ها، خود رسانه‌ اينكه از رسانه نوشتاري استفاده مي كنيد يا از رسانه ديداري وشنيداري در بازسازي الكوي فكري و الگوي رفتاري نقش آفريني مي كند. رسانه‌هاي نوشتاري كه مخاطب را مجبور به خواندن مي كند كمك مي كند كه الگوي ذهني اش رشد يابد و توانايي استدلال و منطق فرد را رشد مي بخشد اما رسانه هاي ديداري و شنيداري مثل تلويزيون با توجه به تصويري بودن و جذاب بودن آن، مخاطب بيشتري را جذب مي كند و باور پذيري مخاطب را بيشتر تقويت مي كند مي تواند الگوي رفتاري فرد از طريق يادگيري مشاهده اي شكل بدهد.

هاشمي اشاره كرد كه اگر خانواده بخواهد استفاده بهينه از رسانه‌ها را به فرزندان خود آموزش بدهد بايد خود سواد ومهارت لازم دراين زمينه را داشته باشد. ويژگي و توانمندي فرزندان خود را با توجه به گروه هاي سني بشناسد و در  نهايت راهكارهاي ارتقاي سواد رسانه اي را بداند و به كار ببندد.

 


١٠:٣٩ - شنبه ٢٩ دی ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٥٤٨    /    تعداد نمایش : ٣٩٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك