صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
سه شنبه ٠٤ تير ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > مهمترین محورهای فعالیت­ ها و اقدامات پژوهشگاه ( پژوهشکده ها و مرکز وابسته)


  چاپ        ارسال به دوست

40 فعالیت برجسته پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

مهمترین محورهای فعالیت­ ها و اقدامات پژوهشگاه ( پژوهشکده ها و مرکز وابسته)

بسم الله الرحمن الرحیم

40 فعالیت برجسته پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

مهمترین محورهای فعالیت­ ها و  اقدامات پژوهشگاه ( پژوهشکده ها و مرکز وابسته)

 

در آستانه بیست و دوم بهمن چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان مولود مبارک این مادر فرزانه، در مسیر کمال و بلوغ ساختاری خود به معرفی 40 فعالیت برجسته به میمنت چهلمین فجر بالندگی و پایندگی انقلاب اسلامی می پردازد :

 

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان نهاد برخاسته از دامان انقلاب اسلامی و مهمترین نهاد پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، به پشتوانه مطالعات و پژوهش­ های بنیادین، راهبردی،کاربردی و توسعه ­ای و اثرگذار، قوام بخش تصمیمات کلان ، مصوبات راهبردی، برنامه­ ها و فعالیت­ های متعدد و گوناگون در عرصه تعلیم و تربیت کشور و توسعه و گسترش پژوهش و تکیه­ گاه علمی پژوهشی قابل اتکا برای وزارت متبوع و نیز بسیاری از نهادها و ارگان­ های حکومتی تصمیم ساز در مسیر بالندگی و فرزانگی کشور در راستای دستیابی به آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد .

اهداف پژوهشگاه ،طبق اساسنامه مصوب شورای گسترش آموزش عالی کشور به قرار زیر است:

  • توسعه و گسترش پژوهش در زمینه های مرتبط با آموزش و پرورش
  • زمینه سازی مناسب برای ارتقای فعالیت های پژوهشی مرتبط

 

مهمترین محورهای فعالیت­ ها و اقدامات پژوهشگاه ( و پژوهشکده ها و مرکز وابسته)  به اختصار عبارتند از:

  1. کمک به شناسایی و احصاء نیازهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با تدوین و ابلاغ فراخوان مساله یابی و  اولویت های پژوهشی و احصا و اعلام آن در راستای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی نظام آموزش و پرورش در ابعاد سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا

  2. پاسخگویی به نیازهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش پشتیبانی پژوهشی از طرح ها و برنامه ­های آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش
  3. تولید دانش و اطلاعات مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش به منظور تصمیم­ سازی و تصمیم گیری بهینه و اجرای مؤثر وظایف و کارکردهای اساسی خود
  4. مسأله شناسی و مسأله یابی با رویکرد پژوهشی و با تاکید بر تعامل مستقیم و نزدیک با بهره بردار نتایج پژوهش
  5. اشاعه دانش و اطلاعات پژوهشی به منظور ارتقاء کیفیت فرایندهای آموزش و پرورش
  6. طراحی و اجرای طرح های پژوهشی کاربردی، توسعه­ ای و بنیادی و زمینه سازی برای کاربست مؤثرتر یافته های پژوهشی
  7. گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش در بین معلمان و مدیران مدارس و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش از طریق طراحی و اجرای برنامه معلم پژوهنده
  8. تهیه مقاله­های علمی- پژوهشی، علمی ترویجی و علمی تخصصی در خصوص موضوعات مورد توجه  وزارت آموزش و پرورش و نیاز های آنی و آتی
  9. تولید و انتشار نشریات علمی- پژوهشی و ICT با در نظر گرفتن معیارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  10. تولید گزارش­ های تحلیلی و کارشناسی و مطالعات مروری به منظور تبیین موضوعات و مسأله­ های مبتلا به نظام آموزش و پرورش
  11. طراحی و تولید کتاب­های تألیفی و ترجمه­ای به منظور پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی وزارت آموزش و پرورش
  12. ارزشیابی از فعالیت­ ها و طرح ها و برنامه ­های اجرایی، آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش و ارزشیابی گزارش نهایی طرح های پژوهشی پایان یافته و داوری پیشنهاده ­های پژوهشی و پروپزال های تدوین شده
  13. ارزشیابی از برنامه­ ها ی درسی و کتاب­های درسی وزارت آموزش و پرورش
  14. برگزاری نشست­های علمی- تخصصی و هم اندیشی­های موضوعی به منظور تبیین مسائل و موضوعات مورد توجه وزارت آموزش و پرورش
  15. برگزاری نشست­های ارائه یافته­ های پژوهشی و اشاعه نتایج آخرین تحقیقات به عمل آمده در پژوهشگاه به منظور تأثیر گذاری بر تصمیمات وزارت آموزش و پرورش
  16. اشاعه اطلاعات و یافته­ های پژوهشی و علمی از طریق سایت و پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه
  17. برگزاری جلسات هیأت تحریریه فصلنامه های علمی- پژوهشی پژوهشگاه
  18. برگزاری همایش­ های علمی در سطح ملی به منظور تبیین مسائل و موضوعات پژوهشی و آموزشی
  19. تشویق شکل­گیری حلقه­ های علمی و گفتگو محور برای بحث در مورد مسائل آموزش و پرورش و راهکارهای آن و شکل گیری شورای گروه­ های پژوهشی
  20. مستندسازی و ثبت و ضبط فعالیت های انجام شده در پژوهشگاه
  21. هماهنگ سازی فعالیت های پژوهشی وزارت آموزش و پرورش از طریق دبیرخانه شورای تحقیقات وزارت
  22. مشارکت مؤثر در مطالعات بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (ریاضی، علوم و سواد خواندن)-TIMSS و PIRLS در طول 25 سال گذشته
  23. استخراج دلالت­ های عملی نتایج مطالعات بین المللی TIMSS و PIRLSو کاربست آن­ها در نظام آموزشی(برنامه های درسی،آموزشی معلمان،طراحی فعالیت های یادگیری)
  24. طراحی و اجرای پژوهش­ های متعدد در خصوص راهکارهای گسترش اندیشه­ ها و دیدگاه­ های امام راحل در برنامه های آموزش و پرورش و توسعه برنامه های کاربستی در این خصوص
  25. اجرای 21 دوره برنامه ابتکاری اقدام پژوهی (معلم پژوهنده) به منظور گسترش پژوهشگری در بین معلمان و مدیران مدارس و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و مستند سازی و انتشار آثار برگزیده معلمان پژوهنده کشوری و پژوهشگران برگزیده وزارت آموزش و پرورش
  26. برگزاری مراسم ملی بزرگداشت هفته پژوهش به عنوان شاخص ترین فرصت برای توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانش آموز و معلم و نیز نکوداشت پیشکسوتان عرصه پژوهش اجرای 19 دوره برنامه بزرگداشت هفته پژوهش در سراسر کشور با مشارکت شوراهای تحقیقات استان­ ها
  27. تولید بانک اطلاعاتی پژوهش های علوم تربیتی و تسهیل شرایط بهره گیری از آن
  28. حمایت از پایان نامه ­های کارشناسی ارشد و رساله­های دکتری دانشجویان تحصیلات تکمیلی مرتبط با موضوعات آموزش و پرورش در طول 23 سال گذشته
  29. مشارکت مستقیم یا همکاری موثر در تولید اسناد بالادستی و مبنایی نظیرسند ومنشور اصلاح نظام آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور، سند برنامه درسی ملی و...
  30. تدوین و تهیه برنامه های تفصیلی زیر نظام های سند تحول بنیادین (شامل زیر نظام  پژوهش و ارزشیابی، تأمین منابع مالی ومدیریت راهبری)
  31. مشارکت جدی در تولید و ترویج گفتمان پژوهشی و پژوهش محوری نزد مسئولین آموزش و پرورش کشور در دوره های مختلف
  32. مشارکت و همکاری مؤثر و ارائه مشورت های فکری و علمی به سازمان­ها و نهادهای انقلابی و حاکمیتی کشور [شورای عالی انقلاب فرهنگی- (کمیسیون تعلیم و تربیت-کمیسیون پیوست­نگاری فرهنگی) ، مجمع تشخیص مصلحت نظام-مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی- مرکز مدیریت حوزه­های علمیه- دبیرخانه مجلس خبرگان- قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجهجهاد دانشگاهی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، شورای عتف ،فرهنگستان علوم و زبان ادبیات فارسی جمهوری اسلامی ایران و کتابخانه ملی ]
  33. مشارکت جدی و موثر در تبیین وتئوریزه کردن سیاست ­های وزارت آموزش و پرورش (مدرسه محوری، تلفیق، ارزشیابی دونوبتی تاسیس مجتمع های آموزشی، انتخاب مدیران بوسیله معلمان و....)در دوره ­های مختلف
  34. ارائه  مقاله به همایش­ های ملی و بین المللی وتولید، آماده سازی وانتشار خبر نامه علمی ،آموزشی در راستای تثبیت و اعتلای نقش آموزش و پرورش
  35. برنامه­ریزی و تدارک برگزاری کرسی های ترویجی با حضور ناقدان برجسته کشور
  36. حضور و عضویت موثر اعضای هیات علمی و کار شناسان پژوهشگاه در شوراها-کمیسیون ها و کمیته های وزارت متبوع و سایر مراکز در راستای اتخاذ تصمیمات موثر و ملحوظ نمودن پیوست­ های پژوهشی و نیز حضور در مجامع و ارائه پیشنهاد، اظهار نظر و دیدگاه­های کارشناسی به بخش های و مراجع مختلف متقاضی و  ارائه مشورت علمی- تخصصی به وزارت آموزش و پرورش از طریق مشارکت در جلسات کارشناسی و تخصصی و حضور در جلسات رسمی
  37. تعامل و همکاری  با سایر مراکز علمی  پژوهشی و نیز شرکت در جلسات خارج از پژوهشگاه به منظور جلب مشارکت سودمند سایر نهادها در راستای تقویت ، و اعتلای جایگاه آموزش و پرورش
  38. به روزآوری و غنی سازی محتوای وبگاه (سایت) پژوهشگاه مطالعات به عنوان وبگاه مرجع در حوزه علوم تربیتی
  39. تهیه، تنظیم و نگارش الگو وچارچوب ارزشیابی از برنامه های درسی و نیز  تهیه ،تنظیم و نگارش آئین نامه ­ها و دستورالعمل های مورد نیاز  
  40. طراحی، تهیه ، تنظیم و نگارش برنامه تحولی بخش پژوهش وزارت آموزش و پرورش  به منظور ترسیم چشم انداز و نقشه راه الهام یافته از سند تحول و سایر اسناد بالادستی نظام


١٦:١٦ - يکشنبه ٢١ بهمن ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٥٦١    /    تعداد نمایش : ٥٤٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك