صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
دوشنبه ٠٦ خرداد ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "مدرسه به مثابه سازمان پژوهنده"


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش نشست علمی-تخصصی با عنوان :

"مدرسه به مثابه سازمان پژوهنده"

 

 

 

 

این نشست در روز دوشنبه مورخ 97/11/15 از ساعت 9 لغایت 12 در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش واقع در طبقه هفتم ساختمان شهید قرنی با حضور نمایندگان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش از جمله شورای عالی آموزش و پرورش، معاونت­های آموزشی، معاونت پرورشی، معاونت تربیت بدنی و سلامت، دانشگاه فرهنگیان، معاونت­های پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی ادارات کل شهر تهران و شهرستان­های تهران و  همچنین نمایندگان پژوهشی منطقه یک و دو آموزش و پرورش شهر تهران، اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار گردید.

در ابتدای این نشست جناب آقای دکتر کریمی رئیس محترم پژوهشگاه، ضمن خیرمقدم به مهمانان و حاضرین گرامی، مقدمه­ای را در خصوص فلسفه برگزاری این نشست و اقدامات صورت گرفته در پژوهشگاه در راستای توسعه فرهنگ پژوهش به عنوان یکی از ماموریت­های زیرنظام پژوهش و ارزشیابی که پژوهشگاه در این خصوص تکلیف سنگینی را بر عهده دارد، ارائه فرمودند. در ادامه ضمن اشاره به تاکید مقام عالی وزارت بر مدارس به مثابه سازمان پژوهنده در مراسم هفته پژوهش سال جاری، از مسئولان و متخصصان حاضر در جلسه خواستند که پژوهشگاه را در این ماموریت مهم یاری نمایند.

در ادامه نشست خانم دکترشهره حسین­ پور در زمينه  پايان نامه دكتري خود با عنوان طراحي، آزمون و پيشنهاد الگوي مدرسه پژوهش محورحول مطالب زير نکاتی را بیان نمودند. توضیح اینکه مطالعه فوق با هدف طراحي الگوي مدرسه پژوهش محور باروش پژوهش آميخته و بر اساسسوالات زیر انجام شده است:

1-ابعاد و نشانگان یک مدرسه پژوهش محور کدامند؟2- بر اساس ابعاد و نشانگان شناسایی شده، الگوی مدرسه پژوهش محور چیست؟3- اعتبارالگوی ارائه شده برای مدرسه پژوهش محور به چه میزان است ؟و 4-مدارس متوسطه شهر تهران بر اساس الگوی پیشنهادی چه وضعیتی دارند؟نتايج حاصل از مطالعات  و تحقيقات انجام شده، مهمترين عوامل موثر بر ايجاد مدرسه پژوهش محور را فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی(ساختار سازمانی توانا ساز و بازدارنده)، مدرسه به عنوان جامعه یادگیرنده حرفه ای،ارتباط سیستماتیک(اتحاد بین مدارس توسط معلمان مدارس و بین مدارس و موسساتآموزش عالی و یا سایر نهادهای خصوصی و عمومی)، معلم، مدیر مدرسه(با تاکید بر بعد رهبری)،  برنامه درسی و آموزش و یادگیری ذكر نموده اند.

الگوي اوليه مدرسه پژوهش محور بر اساس مطالعات و مصاحبه هاي انجام شده در قالب چهار بعد اصلي 1- مدیر پژوهش محور در بردارنده سه مولفه ترویج پژوهشگری، تسهیل پژوهشگری، و رهبری توزیعی، 2- بعد معلم پژوهش محور شامل سه مولفه باور پژوهشی، دانش و مهارت های حرفه ای، و ارتباطات و تعاملات حرفه ای، 3- بعد فرهنگ و ساختار پژوهش محور شامل چهار مولفه فرهنگ پژوهش محور، ساختارحمایتی و توانمندساز، قوانین حمایت کننده، و منابع، و 4- بعد آموزش و یادگیری پژوهش محور شامل 7 مولفه مدیریت کلاس، تدریس پژوهش محور، محتوای آموزشی پژوهش محور، ارزشیابی پژوهش محور، تقویت مهارت ها، تکلیف و تشویق پژوهش محور طراحي شدو مورد آزمون قرار گرفت.برای سنجش اعتبارکل مدل از شاخص نیکویی برازش (GOF) استفاده شد. در پايان اين بخش از نشست به سوالات شركت كنندگان پاسخ داده شد.

در بخش بعدی نشست آقای دکتر حسن مظاهری پیرامونبحث توسعه فرهنگ پژوهش به عنوان یکی از وظایف کلیدی زیرنظام پژوهش و ارزشیابی، با عنوان «بررسی ابعاد توسعه فرهنگ پژوهش در مدرسه، گامی به سوی مدرسه به مثابه سازمان پژوهنده» ارائه داشتند. در این بخش ضمن اشاره به کلیدواژه­ های اساسی مطرح شده در اسناد تحولی به عنوان سازه­ های مرتبط با حوزه پژوهش و پژوهشگری، از جمله تفکر، پرسشگری، متربی ­پژوهنده، مربی و معلم فکور و پژوهنده، نتیجه  بررسی و واکاوی صورت گرفته از اسناد تحولی مرتبط با محوریت استخراج گزاره ­ها و جملات مرتبط با توسعه فرهنگ پژوهش را بیان و تشریح نمودند. از جمله گزاره ­های مرتبط با این حوزه، مواردی بدین شرح بودند: در مبانی نظری سند آمده است « کسب و توسعه شايستگي ­هاي مرتبط با پژوهش از سوي کارگزاران و مربيان از سطح ستاد تا سطح مدرسه و ايجاد فضاي مناسب براي تحقق، توسعه و تعالي اين جريان در تمامي ابعاد و مولفههاي نظام تربيتیو نيز گسترش و تقويت فرهنگ پرسش­گری و پژوهش در بين متربيان و مشارکت(در)تربيت متربی پژوهنده از وظايف خرده نظام پژوهش و ارزشيابي محسوب مي شود. همچنین اشاره داشتند که در اسناد آمده است، زیرنظام پژوهش و ارزشیابی به سه دلیل بایستی به توسعه فرهنگ پژوهش بپردازد. تحقق اصلخردورزي، اصلمسئوليتو اصلپويايي"، محتاج توسعه پژوهش و ارزشيابي است. چرا که از مصادیق تحقق اصل خردورزی، پژوهش محوری است. دلیل دوم ضرورت برخورداری پژوهش و ارزشیابی از يک فضاي فرهنگي مساعد، و سوم بحث پیوند ذاتي فرايند پژوهش و ارزشيابي با فرايند درک، اصلاح و بهبود موقعيت به عنوان يک از شايستگي هاي ضروري در جريان تربيت است.

ایشان در ادامه ضمن اشاره به تاکید مقام عالی وزارت در مراسم هفته پژوهش به ایده «مدرسه به مثابه سازمان پژوهنده» و مسئولیت و ماموریت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در این خصوص، به تشریح عوامل درون­ مدرسه­ ای و برون­ مدرسه­ ای موثر در توسعه فرهنگ پژوهش پرداختند و عوامل برون مدرسه ­ای را در دو بخش درون آموزش و پرورش با تمرکز بر حوزه ستادی، نظام برنامه ­ریزی درسی، تربیت معلم و موارد مرتبط و بیرون آموزش و پرورش شامل خانواده، رسانه، نهادهای فرهنگی و... بیان نمودند.

در انتهای نشست نیز به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.

دریافت اسلایدهای ارائه شده در این نشست : الف - مدل مدرسه پژوهش محور   ب- بررسي ابعاد توسعه فرهنگ پژوهش در مدرسه



دانلود فايل : slides.pdf ( 1516KB )


١٣:٠٥ - دوشنبه ٢٩ بهمن ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٥٦٦    /    تعداد نمایش : ٣٣١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك