صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
دوشنبه ٠٦ خرداد ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "برگزاری مراسم تقدیر از معلمان پژوهنده استان همدان "


  چاپ        ارسال به دوست

روز چهارشنبه مورخ 97/12/1 در سالن اجتماعات باشگاه فرهنگیان اداره کل آموزش و پرورش استان همدان برگزار گردید:

"برگزاری مراسم تقدیر از معلمان پژوهنده استان همدان "

هدف این برنامه که در روز چهارشنبه مورخ 97/12/1 در سالن اجتماعات باشگاه فرهنگیان اداره کل آموزش و پرورش استان همدان برگزار گردید، تبیین اهمیت و جایگاه پژوهش در نظام تربیتی و ارج ­نهادن به تلاش­های همکاران پژوهنده استان و توسعه پژوهش در رویه­ ها و فرایندهای کاری آموزش و پرورش استان بود.

در ابتدای این مراسم بعد از قرائت آیاتی از کلام­الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، نماهنگی از دستاوردهای چهل ­ساله انقلاب اسلامی پخش گردید. در ادامه جناب آقای برخورداری معاون پژوهش، برنامه ­ریزی و منابع انسانی استان به ایراد سخن پرداختند. ایشان ضمن قدردانی از همکاران استان خصوصاً معلمان پژوهنده که تلاش دارند، فعالیت­های آموزشی خود را مبتنی بر پژوهش انجام دهند، گزارشی از روند انتخاب، داوری و تقدیر از معلمان پژوهنده را ارائه نمودند.

در ادامه جناب آقای دکتر پورداود مدیر کل آموزش و پرورش استان، ضمن تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان این برنامه و همچنین معلمان پژوهنده استان، اشاره داشتند که معلمان پژوهنده، نقش مهمی در شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان دارند.ایشان با تأکید بر نهادینه کردن پژوهش و تحقیق در مدرسه و جامعه، اظهار کرد:  کنجکاوی، تحقیق میل به شناخت امور  از تمایلات طبیعی هر انسان است که از همان کودکی پدیدار می‌شود. همچنین اشاره داشتند که توسعه پایدار بدون آموزش و تحقیق تحقق نمی­یابد و پژوهش و تحقیق در حل معضلات جامعه و سایر عرصه ها نقشی اساسی و تعیین کننده دارد.

وی ارتقای فرهنگ پژوهش و استقرار نظام تحقیق را لازمه یک الگوی مطلوب از توسعه دانست و تصریح کرد: در جهان امروز که با سرعتی وصف ناشدنی به سوی پیشرفت و تکنولوژی گام برمی دارد و در حرکتی چند سویه به سوی پیچیدگی می رود، لزوم پژوهش و پژوهشگر بیش از پیش احساس می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که اجرای برنامه های پژوهشی در مدارس می تواند کودکان و نوجوانان را به نگاهی دوباره و تفکری دیگر دعوت کند، خاطرنشان کرد: اگر چگونه پژوهیدن به درستی برای کودکان تعریف شود و به آنها طعم تفکر از راه شنیدن و دیدن دقیق اطراف خود را بچشانیم، می تواند حس پژوهشگری در آنان تقویت کند.

پورداود افزود: این معلمان هستند که در نهایت باید دست به عمل آموزشی بزنند و بالندگی دانش آموزان را فراهم سازند؛ پس میزان آگاهی و توانایی های آنان چه از نظر محتوای آموزش و چه از نظر روش و اصول بسیار مهم است.

وی با بیان این که پژوهش مداوم سبب بهبود مهارت ها و توانایی معلمان می‌شود و آموزش را همواره با روش های غنی تر پیش می برد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم برنامه های درسی همراه و به موازات تحولات داخل و خارج از کلاس و مدرسه متحول گردد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان  پژوهش را لازمه کار معلمان دانست و خاطرنشان کرد: معلمان باید برای بهسازی حرفه خود که همانا آموزش و رهبری دانش آموزان است، از مهارت های پژوهشی برخوردار باشند.

 پورداود افزود: قضاوت های معلمان زمانی اعتبار بیشتری دارد که مبتنی بر یافته های پژوهشی برخاسته از کلاس درس و محیط مدرسه باشد.

پورداود رشد پرسشگری در محیط مدرسه و کلاس را از دیگر نتایج پژوهنده شدن معلمان خواند و تصریح کرد: با این کار دانش آموزان روحیه پژوهشگری پیدا خواهند کرد.

پس از آن آقای دکتر مظاهری مشاور رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به تبیین مباحثی در خصوص «بررسی ابعاد توسعه فرهنگ پژوهش در مدرسه، گامی به سوی مدرسه به مثابه سازمان پژوهنده»  بر اساس اسناد تحول بنیادین و خصوصاً زیرنظام پژوهش و ارزشیابی پرداختند. ایشان در ادامه بر ضرورت استقرار فرایند یاددهی یادگیری بر سازه­ ها و بنیان پژوهش و تحقیق تاکید داشتند و به گزاره­ هایی که در این راستا در اسناد آمده است، اشاره نمودند.

از جمله اینکه در مبانی نظری سند آمده است « کسب و توسعه شايستگي­هاي مرتبط با پژوهش از سوي کارگزاران و مربيان از سطح ستاد تا سطح مدرسه و ايجاد فضاي مناسب براي تحقق، توسعه و تعالي اين جريان در تمامي ابعاد و مولفه هاي نظام تربيتی و نيز گسترش و تقويت فرهنگ پرسش­گری و پژوهش در بين متربيان و مشارکت (در) تربيت متربی پژوهنده از وظايف خرده نظام پژوهش و ارزشيابي محسوب مي شود.

همچنین اشاره داشتند که در اسناد آمده است، زیرنظام پژوهش و ارزشیابی به سه دلیل بایستی به توسعه فرهنگ پژوهش بپردازد. تحقق اصلخردورزي، اصلمسئوليتو اصلپويايي"، محتاج توسعه پژوهش و ارزشيابي است. چرا که از مصادیق تحقق اصل خردورزی، پژوهش محوری است. دلیل دوم ضرورت برخورداری پژوهش و ارزشیابی از يک فضاي فرهنگي مساعد، و سوم بحث پیوند ذاتي فرايند پژوهش و ارزشيابي با فرايند درک، اصلاح و بهبود موقعيت به عنوان يک از شايستگي هاي ضروري در جريان تربيت است.

دکتر مظاهری در بخش آخر ارائه خود، ضمن اشاره به تاکید مقام عالی وزارت در مراسم هفته پژوهش به ایده «مدرسه به مثابه سازمان پژوهنده» و مسئولیت و ماموریت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مدرسه و ستاد در این خصوص، عوامل درون­ مدرسه ­ای و برون ­مدرسه­ ای موثر در توسعه فرهنگ پژوهش در مدرسه را بیان نموده و در حین ارائه، نکات تکمیلی مدنظر حاضرین در نشست را دریافت و در خصوص آنها بحث کردند.  تاکید حاضران در جلسه بر عوامل برون مدرسه­ای بوده و عنوان می­کردند که لازم است عوامل برون­مدرسه­ای، از جمله حوزه ستادی در این راستا همراه­تر شود و دست مدارس را در پژوهش­ محوری باز گذاشته و برای این رویکرد ارزش بیشتری قائل شود. پس از آن سوالات و نکاتی توسط مدعوین و معلمان ­پژوهنده مطرح و در آن خصوص گفتگو شد.

در انتهای همایش نیز از 2 نفر معلم­پژوهنده کشوری، 54 نفر برتر استانی، 67 نفر برتر منطقه­ای و ناحیه­ای و شهرستانی و 9 نفر از داوران اقدام­پژوهی تقدیر به عمل آمد. 


٠٩:٠٥ - سه شنبه ٧ اسفند ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٥٧٠    /    تعداد نمایش : ٢٠٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك