صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
دوشنبه ٠٦ خرداد ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " مروری بر فعالیت های تأثیرگذار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در برنامه های وزارت متبوع و مجموعه های تابعه"


  چاپ        ارسال به دوست

یک نکته از هزاران(1):

" مروری بر فعالیت های تأثیرگذار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در برنامه های وزارت متبوع و مجموعه های تابعه"

اجرای چهار دوره مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز PIRLS) در سالهای 2011،2006،2001و2016 به فاصله هر پنج سال یکبار، با هدف بررسی و سنجش میزان سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی» سبب تأثیراتی در نظام آموزشی شد که به مهمترین آنها اشاره می شود:

1- تاثير در كيفيت تاليف  کتاب های درسی فارسی (خواندن) با عنوان "بخوانیم و بنویسیم" از سال 2001 و تغییر کتاب های درسی فارسی  بخوانیم و بنویسیم" از سال 2001 [بدون توجه مستقیم به نتایج پرلز] که از نظر محتوا و روش نقش مهمی در تغییر نگرش دانش آموزان به خواندن و کیفیت مهارت درک مطلب و کیفیت فهم و تحلیل آن ها از متون خواندن دارد.

2-جلب نظر سياستگذاران و مديران كلان براي تصميم سازي در پايش عملكرد دانش آموزان ايران در حوزه سواد  با توجه به ملاكهاي ملي، منطقه ايي و جهاني براساس راهکارهای 1-19 و 4-19 سند تحول به منظور ارتقاي كيفيت يادگيري خواندن به مثابه كليد يادگيري همه يادگيري ها

3-فراهم کردن داده‌های باکیفیت برای ایجاد حساسیت در سیاست‌گذاران در مورد عوامل کلیدی مدرسه‌ای و غیرمدرسه‌ایِ تأثیرگذار بر فرآيند ياددهي يادگيري خواندن براساس نتايج بدست آمده از عوامل پيشينه اي پرلز

4- آگاهي نظام مند از چگونگي پایش رشد و تغییرات کیفیت یادگیری خواندن به منظور مداخله مؤثر و به‌هنگام در جهت بهبود فرآیند خواندن

5-تاثير بر نگرش مولفان كتابهاي درسي فارسي نسبت به گستره و ژرفاي لايه هاي  ابعاد سواد خواندن در چهارلايه سنجش يادگيري خواندن در پرلز

6-آشنايي معلمان مدارس ابتدايي با ملاكهاي جهاني مفهوم خواندن و چگونگي تغيير روشهاي تدريس و ارزشيابي از سطح حافظه مداري به سطح استنباط، استنتاج و قضاوت

7- آشنايي كارشناسان آموزش زبان و سواد آموزي با اهداف و فرايندهاي يادگيري خواندن در مقياس بين المللي براي نزديك شدن به شاخص هاي آن

8- ارائه راه‌كارها و پيشنهادهاي عملي براي تقويت يادگيري خواندن در حوزة زبان آموزي به تفكيك حوزه‌هاي مختلف (خانواده, مدرسه, برنامه ريزي درسي و نيروي انساني,) (‌تک نگاشت شماره 46 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ).

9-اطلاع مديران مدارس از وضعيت كارنامه عملكردي مدرسه خود براساس متغيرهاي پيشينه اي پرسشنامه مدرسه و تغيير سياست ها ي مديريتي برمبناي نتايج بدست آمده

10- شناسایی دقیق نابرابری‌های موجود در کیفیت آموزشی سواد خواندن برای تجدیدنظر در تخصیص منابع براساس نتايج تحقيق مك دونالد(2014)

 

 

حوزه تأثیر گذاری:

معاونت آموزش ابتدایی، دفتر تألیف کتاب های درسی سازمان پژوهش، مرکز آموزش نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان

 

 

پژوهشگر: (مرکز مطالعات ملی تیمز و پرلز) پژوهشگاه مطالعات


١٨:٢٤ - دوشنبه ١٣ اسفند ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٥٧٥    /    تعداد نمایش : ٢٠٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك