صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
دوشنبه ٠٦ خرداد ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > # كاركرد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش چيست؟ از پژوهش‌هاي ارزشيابي تا اصلاح برنامه‌هاي درسي جديد#


  چاپ        ارسال به دوست

به قلم دكترسيد محمد حسين حسیني –پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش:

# كاركرد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش چيست؟ از پژوهش‌هاي ارزشيابي تا اصلاح برنامه‌هاي درسي جديد#

# كاركرد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش چيست؟

از پژوهش‌هاي ارزشيابي تا اصلاح برنامه‌هاي درسي جديد

 دكترسيد محمد  حسين حسیني –پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

( پژوهشكده مطالعات برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي )

تحول بنيادين مهمترين رخداد دهه اخير نظام آموزش و پرورش كشور است. اين رخداد مهم از سال 1391 با تهيه و تدوين برنامه‌ها، بسته‌ها يا كتابهاي درسي جديد وارد مدارس شد. كتابهاي درسي كه به دليل محدوديت‌هاي مختلف در مدت زماني محدود تهيه شدند و بدون اجراي آزمايشي در سراسر كشور و براي تمامي دانش‌آموزان به اجرا درآمدند. مسلماً اين برنامه‌ها يا كتابهاي درسي جديد بي‌عيب و نقص نبودند. در برخي موارد كاستي‌ها و اشتباهات آشكاري وجود داشت و سبب واكنش‌هاي مختلف معلمان، مديران و ديگر دست‌اندركاران آموزشي و حتي والدين و جامعه شدند.

يكي از اقدامات بسيار مهم براي شناسايي اين كاستي‌هاي برنامه‌ها يا كتابهاي درسي جديد و همچنين آشكاركردن قوت‌هاي پنهان آنها، طراحي و اجراي بيش از 55 طرح ارزشيابي و اعتباربخشي برنامه ها و کتاب های درسی  در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، با مديريت و هدايت پژوهشكده برنامه‌ريزي درسي و نوآوري‌هاي آموزشي بود.

از مهمترين اين پژوهش‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

-طرح‌های ارزشیابی از چهار کتاب نونگاشت پایه اول،

-طرح‌های ارزشیابی از ده کتاب نونگاشت پايه‌هاي دوم و ششم،

 - طرح‌های ارزشیابی از سیزده کتاب نونگاشت پايه‌هاي سوم و هفتم، اعتباربخشی کتاب‌های نونگاشت پايه چهارم

 - طرح‌هاي ارزشیابی از بیست کتاب نونگاشت یازدهم

 ارزشیابی دوره ای چهار برنامه درسی دوره اول ابتدایی و برنامه درسی تفکر و پژوهش 

پژوهش‌هاي ارزشيابي و اعتباربخشي نتايج قابل توجه و ارزشمندي داشت. از مهمترين نتايج اين پژوهش‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • اصلاح كتابهاي درسي نونگاشت در سال‌هاي بعد. اولين اثر پژوهش‌هاي ارزشيابي و اعتباربخشي، انعكاس يافته‌هاي پژوهشي به شوراي هماهنگي علمي سازمان پژوهش و گروه تأليف موردنظر، بحث و تبادل‌نظر كارشناسي درباره آنها و كاربرد يافته‌ها در عمل و اصلاح كتاب درسي بود. لازم به يادآوري است كه بدون انجام اصلاحات لازم ،به كتابهاي جديد اجازه چاپ در سال بعد داده نمي‌شد.
  • شنيده شدن صداي معلمان، دانش‌آموزان و ديگر دست‌اندركاران نظام آموزشي در تحول بنيادين. تغييرات آموزشي و برنامه‌هاي درسي بدون توجه به دست‌اندركاران يا بازيگران مهم آن به عمل در نمي‌آيد و كم‌توجهي به اين بازيگران نيز سبب مقاومت آنها در برابر برنامه‌هاي درسي جديد و ممانعت از اجراي مناسب آنها مي‌شود. يك راهكار براي جلوگيري از اين مقاومت يا كاهش آن، ديده شدن بازيگران تغيير و شنيده‌ شدن صداي آنها و انعكاس اين صداها با سياستگذاران و تدوين‌كنندگان برنامه‌هاي درسي است. يكي از كاركردهاي بسيار مهم پژوهش‌هاي ارزشيابي و اعتباربخشي بسته‌ها يا كتابهاي درسي جديد، برقراري ارتباط مستقيم و چهره به چهره با معلمان، دانش‌آموزان، مديران و كاركنان، والدين و جامعه در سراسر كشور و شنيدن نقطه‌نظرات آنها و انعكاس اين نظرات به دفتر تأليف سازمان پژوهش بود. اقدامي كه به جرأت مي‌توان آن را همسان با تأثير قبلي يا حتي ارزشمند‌تر از آن دانست.
  • نهادينه‌شدن ارزشيابي بسته‌ها و برنامه‌هاي درسي جديدالتأليف در سازمان پژوهش. هر تغيير يا اقدام نوآورانه از سه گام طراحي و تدوين، اجرا و ارزشيابي تشكيل مي‌شود. با اين‌همه، گام ارزشيابي در بيشتر تغييرات يا ديده نمي‌شود يا بسيار كم‌رنگ است. اجراي پژوهش‌هاي ارزشيابي و تأثيرات آن در بهبود و اصلاح كتابهاي درسي جديد سبب شد، ارزشيابي به حلقه مهم و همراه فرايند تهيه و تدوين برنامه‌هاي درسي جديد در سازمان پژوهش تبديل شود.


١٣:٠٩ - دوشنبه ٢٠ اسفند ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٥٨٣    /    تعداد نمایش : ٢٨٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك