صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٠١ خرداد ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "طراحی نظام مطلوب تربیت معلم مستلزم نگاه به گذشته است"


  چاپ        ارسال به دوست

دبیر کمیته علمی نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران:

"طراحی نظام مطلوب تربیت معلم مستلزم نگاه به گذشته است"

دکترفرهاد کریمی، دبیر کمیته علمی نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران، در همایش نکوداشت یکصد سالگی تربیت معلم ضمن ارائه گزارش کمیته علمی، اظهار کرد: معلمان کانون و محور جوشان تمدن سازی هستند، انتقال فرهنگ و تمدن سازی و تعلیم و تربیت موثر بدون اتکا به معلمان، راه به جایی نمی برد. مضامین چنین سخنانی در فرمایشات رسول اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع) و امام و رهبری همواره مورد توجه قرار گرفته است.

وی ضمن تبریک روز و هفته معلم و گرامیداشت  نام و یاد امام راحل(ره)، شهیدان جنگ تحمیلی، شهیدان دانش آموز و به ویژه شهدای معلم، ادامه داد: در این چارچوب طراحی نظام مطلوب تربیت معلم مستلزم نگاه به گذشته، با در نظر گرفتن افق های متعالی پیش رو است، اکنون که نظام آموزشی کشور آستین همت بالا زده و به فکر تغییر اساسی در ارکان آموزشی است لازم است تاریخچه تربیت معلم در یکصد سال اخیر مورد بازبینی قرار گیرد تا راه پیش رو روشن تر شود.

دبیر کمیته علمی نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران یادآور شد: بر این اساس این همایش بر آن است تا از تلاش پیشینیان درس های زیادی بیاموزد و این آموخته ها را در راستای بهبود وضعیت تربیت معلم به کار گیرد. مختصات آینده هم در مبانی نظری سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی به خوبی ترسیم شده است.

کریمی با بیان اینکه در این اسناد، معلم مولد سرمایه اجتماعی و اعتماد است، بیان کرد: معلم کارمند اداری نیست بلکه شخصیتی علمی و تربیتی است و زمینه سازی تربیت عمومی را بر عهده دارد و در این راستا نقش او ادامه راه انبیا و اولیا است.

وی ادامه داد: معلم، عالمی دانا است که وظیفه مشورت، بازخورد دادن و تربیت متربیان جهت بسط و توسعه ظرفیت های وجودی را بر عهده دارد. با این نگاه از معلم قاعدتا باید با تربیت معلم متعالی رو به رو باشیم.

کریمی تصریح کرد: در همین چارچوب کمیته علمی شکل گرفت و با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، به فکر تعریف، بازخوانی و واکاوی انتقادی تجارب در راستای طراحی برنامه کاربردی تربیت معلم حرکت کردیم و با همکاری پنج دانشگاه اصلی کشور و برخی نهادهای آموزشی توانستیم نسبت به طراحی برنامه ای برای کمیته علمی اقدام کنیم.

 

 

وی با اشاره به اقدامات کمیته علمی شامل مدیریت مقالات و تولید ویژه نامه یکصد سالگی تربیت معلم، افزود: برای فراخوان مقالات 13 جلسه با حضور اعضای کمیته علمی برگزار شد و پوستر لازم طراحی و در مورد آن اطلاع رسانی صورت گرفت.

کریمی بابیان اینکه این همایش با نگاه تاریخی و نگاه به آینده در نظر گرفته شده است. یادآور شد: با توجه به بحث های جدی که صورت گرفت، هدف همایش ارائه راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت موجود در نظر گرفته شد.

دبیر کمیته علمی نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران با اشاره به انتشار مجموعه چکیده مقالات برگزیده، اظهار کرد: 117 اصل مقاله دریافت و داوری آنها انجام شد و نهایتا مقالاتی برگزیده  و برای ارائه در همایش معرفی شدند.

وی همچنین از در خواست طرح پژوهشی در خصوص این همایش از 20 شخصیت علمی کشور با اشاره به درجه علمی این همایش، ابراز امیدواری کرد: این همایش و فعالیت های کمیته علمی توانسته باشد به اهداف خود برسد.


١١:١٣ - شنبه ١٤ ارديبهشت ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٦٣٩    /    تعداد نمایش : ١٣٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك