صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
يکشنبه ٣١ شهريور ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "نقدي بر اجراي ارزشيابي دوره اي از برنامه هاي درسي جاري"


  چاپ        ارسال به دوست

یادداشت تحلیلی با موضوع :

"نقدي بر اجراي ارزشيابي دوره اي از برنامه هاي درسي جاري"

 

 

 

 

نقدي بر اجراي  ارزشيابي دوره اي از برنامه هاي درسي جاري

ايرج خوش خلق عضو هيات علمي پژوهشگاه   

باتوجه به نياز جامعه براي تربيت نيروي انساني در حوزه هاي علمي و فناوري ، اخلاقي ،اقتصادي ،زيست  محيطي  و به طور كلي هر آنچه در حوزه ساحت هاي ششگانه  اسناد بالا دستي نظام تعليم و تربيت رسمي آمده است ،  برنامه هاي درسي براي تامين اين نيازها در سطح يادگيرندگان طراحي ،  تدوين و اجرامي شود. نخستين گام در تدوين برنامه هاي درسي نوشتن عملياتي نيازهاي شناسايي شده به صورت اهداف كلي درسطح دوره هاي تحصيلي (اهداف دوره ها) سپس در سطح پايه هاي تحصيلي و هريك از حوزه هاي يادگيري مورد انتظار است .الگوي نوشتن اهداف دوره ها و پايه ها در اسناد بالادستي نظام تعليم و تربيت رسمي جمهوري اسلامي آميخته اي از1- مباني نظري تحول بنيادين 2-  سند تحول بنيادين  و 3- زيرنظام برنامه درسي ملي است. لذا لازم است در گام اول  اهداف دوره و سپس اهداف حوزه هاي يادگيري و پايه ها براساس منابع سه گانه رسمي نوشته شود و در گام دوم برنامه درسي مبتني بر آن اهداف تحت عناصر محتوا، روش آموزش،روش ارزشيابي و بسته هاي  آموزشي مرتبط با آن برنامه تدوين ؛ در مرحله اعتباربخشي دروني  اجراي آزمايشي و در نهايت پس از اعتبار بخشي دروني  جهت اعتبار بخشي بيروني به صورت آزمايشي  در برخي از مناطق  آموزشي  اجرا شود . پس از تاييد اعتبار دروني و بيروني ، برنامه درسي تدوين شده با شرط فراهم آمدن الزامات زمينه اي در سطح ملي به صورت رسمي اجرا شود.

سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي درحال حاضر مشغول سازمان دهي براي برداشتن گام اول برنامه ريزي درسي يعني تدوين الگوي نوشتن اهداف دوره ها و پايه ها و نيز حوزه هاي يادگيري يازده گانه براساس اسناد بالادستي سه گانه بويژه زير نظام  برنامه درسي ملي است . هرچند در سال هاي قبل در اثر تلاش مضاعف همكاران دفتر تاليف كتب درسي ،  اهداف دوره ها ي تحصيلي  تهيه شده است كه قابل تقدير مي باشد اما اين اهداف به دليل ضعف در انتخاب متدولوژي معتبر براي سازمان دهي آن ها و نيز غفلت از مفاد محتواي زير نظام برنامه درسي ملي ناقص بوده و با اشكالاتي روبرواست كه لازم است مجددا بازنويسي شود .لذا در گام اول  انتظار مي رود اهداف دوره ها و پايه هاي مرتبط با حوزه هاي يادگيري در طول يكسال آتي طراحي سپس در سال هاي بعدي گام دوم برنامه درسي كه طراحي برنامه ؛ اعتبار بخشي دروني و بيروني را شامل مي شود آغاز گردد  

در اين رابطه اجراي ارزشيابي دوره اي از برنامه درسي خواه دوره اول ابتدايي ،خواه دوره دوم و يا دوره هاي ديگر  با چالش مواجه هست .زيرا  اگر با رويكرد اسناد بالادستي بويژه زيرنظام برنامه درسي به ارزشيابي برنامه هاي در دوره‌ها پرداخته شود ،لازم است مجددا تاكيد شود كه هنوز اهداف دوره‌هاي چهارگانه تحصيلي (كه به طورناقص تهيه شده است) و نيز اهداف پايه هاو حوزه هاي يادگيري نوشته نشده است چه رسد كه برنامه درسي مبتني بر آن ها تدوين شده و در حال اجرا باشد . ياد آور مي شوم تدوين برنامه هاي درسي و بسته‌هاي آموزشي پايه‌هاي تحصيلي جاري  در مدارس و  تغييرات سالانه در آن ها  براساس اهداف دوره ها و پايه هاي تحصيلي، مورد تاكيد استاد بالادستي سه گانه نيست زيرا هنوز اين اهداف آماده نشده است بلكه برنامه هاي درسي جاري  براساس تغيير شتاب زده ساختار 3-3- 6 كه آسيب هاي جدي درسطح خرد و كلان برنظام تعليم و تربيت وارد كرده است، طراحي؛ تدوين و در سطح مدارس اجرا شده است. لذا در اين خصوص بايد از خود پرسيد در شرايطي كه برنامه هاي درسي جاري هنوز براساس اهداف اسناد سه گانه بالادستي بويژه زير نظام برنامه درسي تدوين و اعتبار بخشي نشده است ،ضرورت و كاركرد  ارزشيابي دوره اي از برنامه هاي درسي موجود كه ناشي از تغيير شتاب زده ساختار بوده است ،چيست ؟ به عبارت ديگر اگر مهم ترين هدف ارزشيابي دوره اي از برنامه درسي را اگاهي از تحقق اهداف و به عبارت روشن تر بررسي اثربخشي برنامه درسي در تامين نيازهاي جامعه و در سطح خرد نياز هاي يادگيرنده در يك دوره سه ساله  تلقي كنيم ، نتايج حاصل از اين ارزشيابي ها در حالي كه هنوز براي تامين  نيازهاي مورد انتظار و مبتني بر اسنادبالادستي سه گانه نه تنها اهداف بلكه برنامه درسي تدوين نشده است ، چه فايده اي براي نظام تعليم وتربيت دارد ؟  فايده – هزينه  اين نو ع ارزشيابي ها چيست ؟ و سوالات مشابه ديگر .

 


١٤:٥٩ - شنبه ٢٨ ارديبهشت ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٦٥٠    /    تعداد نمایش : ٣٢٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك