صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
شنبه ٠٢ شهريور ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > « بررسی و نقد جایگاه کتاب‌های کمک درسی در نظام آموزشی ایران با تاکید بر درس‌های علوم تجربی و ریاضی»


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش نشست هم‌اندیشی با موضوع:

« بررسی و نقد جایگاه کتاب‌های کمک درسی در نظام آموزشی ایران با تاکید بر درس‌های علوم تجربی و ریاضی»

گزارشی از  نشست  هم‌اندیشی با موضوع:

« بررسی و نقد جایگاه  کتاب‌های کمک درسی  در نظام آموزشی ایران با تاکید بر درس‌های علوم تجربی و ریاضی»

روز دوشنبه مورخ 97/10/17 از ساعت 13:30 لغايت 16:45 در سالن اجتماعات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست هم اندیشی با موضوع «بررسی و نقد جایگاه  کتاب‌های کمک درسی در نظام آموزشی ایران با تاکید بر درس‌های علوم تجربی و ریاضی» با حضور جمعی از متخصصان، معلمان، سرگروه‌های دروس علوم تجربی و ریاضی شهر تهران، اعضاي هيات علمي و كارشناسان پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش؛ توسط گروه علوم پایه پژوهشکده برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی برگزار گردید.

در این نشست 40 نفر از کارشناسان دعوت شده بودند و به هر یک از مدعوین محترم فرصت بیان مطلب بین 3 الی 5 دقیقه داده شد و حضار  محترم نظرات‌شان را ارائه کردند. اکثر نظرات حضار که برگرفته از تجربه زیسته حرفه‌ای‌شان در مدارس بوده است، جهت استفاده های بعدی ضبط گردید.

در جمع بندي نظرات مطرح شده در مورد علل پيدايش و رشد كتاب‌هاي كمك درسي در سطوح مختلف آموزشي بیش از صد و چهل نکته توسط حضار مطرح شد که شامل دو دسته نظرات مثبت و منفی در مورد نقش کتابهای کمک درسی بود.

        دسته اول از نظرات ارائه شده در جهت تایید به کارگیری کتاب‌های کمک درسی، دارای محورهایی به شرح زیر است:

1.       مشکل کتاب های درسی- برگرفته از نظراتی به شرح زیر:

 «ضعف در تالیف و اجرای ناقص برنامه درسی، عدم به کارگیری روش‌های جذاب و خوش فهم در کتاب‌های کمک درسی،  نامنظم بودن ساختار کتاب‌های درسی، نیاز آشکار مطالب کتاب‌های درسی به کتاب‌های کمک درسی، بسط دادن مفهوم و عمیق تر شدن مطالب کتاب‌های کمک درسی، دسترسی راحت به کتاب‌های کمک درسی»

2.       نیاز معلمان به دانستن مطالب اضافی-ناشی از نظراتی به شرح زیر:

«عدم ارائه کتاب راهنمای معلم و کتاب کار دانش آموز توسط دفتر تالیف، عدم تولید بسته‌های آموزشی برای کتاب‌های درسی نونگاشت، تنوع بخشی معلم به فرآیند تدریس، تسریع در فرآیند تدریس، افزایش بهره وری تدریس معلمان، تامین نیازهای اولیه معلمان به کتابهای کمک درسی، تنوع مطالب در کتاب های جدید التالیف، توسعه تجارب یادگیری، تدریس معلمان نامسلط به کتاب درسی»

3.       رواج مراکز تیزهوشان و احساس نیاز به کتابهای کمک درسی از سوی اولیا- برگرفته از نظراتی به شرح زیر:

«برگزاری آزمون‌های متعدد در مدارس، سیاست‌های خصوصی سازی، جبران خلاء مادران کارمند، فشار مدیر مدرسه و والدین دانش آموزان به معلمان برای معرفی کتاب‌های کمک درسی» .

        دسته دوم نظرات که در مخالفت با به کارگیری کتاب‌های کمک درسی ارائه شده‌اند؛ شامل سه محور است؛ که عبارت اند از:

1.       تعیین هویت مولفان کتاب‌های کمک درسی- برگرفته از نظراتی به شرح زیر :

 « مولفان کتابهای درسی نیاز به تجربه معلمی دارند. اگر معلم و دانش‌آموز کتاب کمکی می‌خواهند دفتر تالیف ارائه دهد»

2.       عدم رعایت هدف های تعلیم و تربیت- برگرفته از نظراتی به شرح زیر:

«هدف تعلیم و تربیت گم شده است!، آیا قرار است همه وارد دانشگاه گردند؟، آیا کیفیت زندگی دانش آموزان برای آموزش و پرورش ملاک نیست؟»

3.       عدم رعایت استانداردهای آموزشی علوم در کتابهای کمک درسی- برگرفته از نظراتی به شرح زیر:

 «در ایران  به واسطه ی بازار تبلیغات، کتاب هایی که از نظر استاندارد کیفیت لازم را ندارند بیشتر مورد تقاضا قرار می‌گیرند، استانداردهای آموزشی علوم در کشور ما کدامند؟،  نمی‌توانیم بگوییم کتاب‌های کمک درسی نباشد بلکه باید استانداردها رعایت شوند، مخالف کتاب‌های استاندارد نیستیم، با انواع سوالات باید آشنا شویم ولی دانش آموزان را وادار به خرید کتاب‌های کمک درسی نمی‌کنیم؛ زیرا کتاب کمک درسی برای برخی سم و برای برخی داروست».

نظرات ارائه شده توسط حضار نشان می دهد که یکی از چالشهای جدی و درخور توجه نظام آموزشی ایران توسعه و گسترش بی رویه کتابهای کمک درسی و استقبال گسترده خانواده ها از آن ها است.

جمع بندی پایانی:

1- به نظر می رسد پرهیز از نگاه صفر و صدی به موضوع کتاب های کمک درسی یکی از بایدهای سیاست های امروز است، نگاه حذف مطلق کتاب های کمک درسی با واقعیت های نظام آموزشی و منابع مورد نیاز آن سازگار نیست.

2- سازمان پژوهش می تواند با تجدید نظر ساختاری و رویه ای موضوع را به سامان بهتری برساند. سازمان استانداردهای معین و مصوب دارد و می تواند به جای نگاه حذفی به این کتاب ها درباره رعایت استانداردهای مصوب خود سخت گیریها و نظارت های دقیق و موثری داشته باشد.

3- موضوع باید مورد بررسی دقیق تر و نگاه های کارشناسی بهتر قرار گیرد و البته بعد از تصمیم های مناسب نیاز به جسارت و اقدامات مدیریتی جدی تر و به روزتر دارد.

 


١٣:٤٢ - يکشنبه ٢٩ ارديبهشت ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٦٥١    /    تعداد نمایش : ٣٣٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك