صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
يکشنبه ٣١ شهريور ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " نشستی به منظور بررسی اهداف و ابعاد پیش نویس دستورالعمل جدید صادر شده در خصوص ساماندهی آزمون ها "


  چاپ        ارسال به دوست

در سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد:

" نشستی به منظور بررسی اهداف و ابعاد پیش نویس دستورالعمل جدید صادر شده در خصوص ساماندهی آزمون ها "

 

به دعوت پژوهشگاه و  پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی،  نشستی به منظور بررسی اهداف و ابعاد پیش نویس دستورالعمل جدید صادر شده در خصوص  ساماندهی آزمون ها از ساعت 11 الی 13 روز 98/2/24 در طبقه هفتم سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد. با توجه به ارتباط موضوع با مأموریت ­های مرکز سنجش، از آقای خسرو ساکی- رئیس محترم مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی جهت حضور در جلسه دعوت شد. در این جلسه آقایان دکتر کریمی(رئیس پژوهشگاه)، خسرو ساکی (رئیس محترم مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت متبوع)، دکتر حسنی(سرپرست پژوهشکده برنامه­ریزی درسی)، دکتر حیدر تورانی، دکتر احد نویدی، دکتر کبیری، دکتر سلسبیلی، دکتر خالقی نژاد، دکتر سیدمحمد حسین حسینی، حکمتی، ابدی( معاون مرکز سنجش)  و خانم­ ها  دکتر غلام آزاد و دکتر رحیمی نژاد حضور داشتند. در آغاز جلسه آقای دکتر کریمی  هدف از تشکیل جلسه را  بیان نمود و ضمن خیرمقدم به آقای ساکی و معاون محترم ایشان توضیح داد که در حال حاضر درک ناقصی از نقش ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان در فرآیند آموزش وجود دارد و نقش ارزشیابی بسیار مهم و به مثابه کشاننده و موتور محرکه نظام آموزشی  در نظر گرفته می شود در حالی که باید هدف های نظام آموزشی، نقش کشاننده را ایفا کنند و ارزشیابی صرفاً در خدمت یادگیری باشد، نه اینکه محتوا و هدف آموزشی و یادگیری تحت تاثیر عامل ارزشیابی قرار گیرد. وی سپس توضیحاتی در خصوص دستورالعمل مذکور ارائه نمود و به نامه ای که پژوهشگاه در رابطه با آن دستورالعمل نوشته بود اشاره کرد.  در ادامه آقای ساکی(رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی) سیاست مرکز سنجش را سنجش برای یادگیری و سنجش  به عنوان یادگیری عنوان نمود. در ادامه اعضای حاضر در جلسه دیدگاه های خود را در خصوص ابعاد و زوایای مختلف  دستورالعمل جدید ساماندهی آزمون­ها و نقدهای وارد به آن مطرح کردند.

مهم­ترین دیدگاه­های طرح شده در این جلسه به قرار زیر هستند:

  • دستورالعمل جدید از نظر زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و نیز زیرنظام برنامه درسی و سیاست های وزیر محترم قابل نقد و بررسی است.
  • گسترش ماموریت ها و حوزه وظایف بخش ها در چارچوب زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و بضاعت و توانایی آنها باشد
  • مشارکت موسسات بیرونی در آموزش و پرورش هدفمند و براساس برنامه ­ای باشد که وزارت تعیین می­کند و نه نفع و سود مراکز انتفاعی. طبق مبانی نظری سند تحول و حقوق تربیتی دانش ­آموزان، باید ضوابط معینی برای مشارکت طرف­های بیرونی در فرآیندهای آموزشی در نظر گرفته شود.
  • هم ردیف کردن آزمون های ناشناخته و محدود نظیر کانگورو که به نام و عنوان برخی موسسات­ انتفاعی گره خورده است با مطالعات بین المللی تیمز و پرلز، درست و منطقی نیست.
  • موسسات بیرونی از آموزش و پرورش سوء­استفاده می­کنند و نظام تعلیم و تربیت کشور ما  توسط برخی موسسات آزمون ساز که با حمایت برخی دستگاه­ها قدرت افزون­تری  پیدا کرده­اند به گروگان گرفته شده است.
  • عنوان مرکز سنجش آموزش و پرورش، اصلاح شده و به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تبدیل شده، قاعدتاً این تغییر عنوان مرکز به اصلاح مأموریت­ها و وظایف خواهد انجامید. یکی از نوآوری­های زیرنظام پژوهش و ارزشیابی  به جز استقلال پژوهشگاه، گنجاندن وظیفه پایش کیفیت نظام آموزش و پرورش در وظایف مرکز سنجش بوده است و لازم است زمینه های انجام این ماموریت در آن مرکز  فراهم شود.
  • تصور عموم براین است که ارزشیابی تحصیلی و برگزاری امتحان در مدارس ما پایان کار آموزش است. ولی باید از نتایج امتحانات در جهت اصلاح فرآیندهای آموزش و یادگیری استفاده کرد.
  • مرکز سنجش نهاد سیاست گذار در حوزه سنجش است و سیاست­های کلی  را تعیین و تبیین می­کند.
  • ارزشیابی یعنی قضاوت پی­در­پی و قرار دادن یادگیرنده در مسیر پیشرفت- نفس ارزشیابی سبب تقویت یادگیری نمی­شود بلکه باید پس از ارزشیابی، اقدامات اصلاحی صورت گیرد.
  • زمینه همکاری و تعامل نزدیک پژوهشگاه با مرکز سنجش فراهم شود. همکاران این دو بخش می­توانند رویدادهای مناسبی را رقم بزنند.
  • لازم است گفتمان سنجش برای یادگیری و سنجش به مثابه یادگیری به مطالبه عمومی تبدیل شود. دلایل ضعف یا اجرای نامناسب ارزشیابی توصیفی بررسی شود. از ظرفیت رسانه­ها و صدا و سیما در اصلاح نگرش خانواده­ها به امر آموزش و یادگیری استفاده شود.
  • زمینه استفاده از آزمون­های آینده ­نگرانه نظیر پیزا در آموزش و پرورش فراهم شود.

 

 


١٥:٢٩ - شنبه ١١ خرداد ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٦٥٧    /    تعداد نمایش : ٢٦٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك