صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
دوشنبه ٣١ تير ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " اسطورة مدارس تیزهوشان " دكتر محمد حسني عضو هيئت علمي پژ‍وهشگاه مطالعات آموزش و پرورش


  چاپ        ارسال به دوست

یادداشتی تحلیلی با عنوان :

" اسطورة مدارس تیزهوشان " دكتر محمد حسني عضو هيئت علمي پژ‍وهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

 

 

 

اسطورة مدارس تیزهوشان

دكتر محمد حسني عضو هيئت علمي پژ‍وهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

باورها و عقاید یکی از ساحت های مهم و اساسی وجود هر انسانی است. این باورها می تواند منشاء  بسیاری از کردارها و گفتارهای ما باشد. براي هر نظام و جامعه ای هم  وجود همین باورهاي مشترك قابل تصور است. اين باورهاي مشترك منشا بسياري از هنجارها و ارزش هاي هر جامعه اي محسوب مي شود. درست  و نادرست بسياري از  اعمال انسان ها و جوامع به اين باورها بر مي گردد. یک شخصیت پویا و هم چنين يك سازمان پويا  به مثابه شخصیتی حقوقی، باید مدام باورها و عقاید خودش را نقد و بازنگری نماید تا از بروز اعمال نادرست و غلط خود پيشگيري نمايد. خود شناسي هم ناظر به شناسايي، اصلاح و پالایش پيوستة اين باورها در دو قلمرو فردی و جامعوی است. سخت ترين و پرهزينه ترين تلاش براي بازنگري در باورها، به باورهاي ريشه دارتر برمي گردد. باورهايي كه  بسيار مورد ارج و احترام هم قرار مي گيرند. مانند اسطورهایی که در جامعه ای مورد احترام هستند. اسطوره هاي جوامع  باورهاي ریشه داری هستند که ریشه در برخی تجارب و رویدادهاي كهن گذشته یک جامعه داشته باشند.نظام آموزشی هم با همه اجرا و مؤلفه هایش به مثابه یک شخصیت حقوقی،  دارای باورهایی است و بسیاری از اعمال نظام (برنامه ها ،طرح ها ، چگونگي برخورد با چالش ها و مشكلات و ....) از اين باورها يا اسطوره‌ها نشأت مي‌گيرند. باورهايي كه هميشه به نفع نظام آموزشي نيست و در مواردي به نظام آموزشي آسيب مي‌زنند. در نظام آموزشی ما باورهایی وجود دارند که شبیه اسطوره ها هستند. باورها يا اسطوره‌هاي آموزشي گاهي چنان قوت و ریشه دارند كه به چالش كشيدن يا نقد آنها بسيار دشوار بوده و مي‌تواند براي فرد و جامعه هزينه‌هاي سنگيني درپي داشته باشد.

اما بايد پذيرفت  که از ناحیه این باورهاي شبه  اسطوره، به دلیل نقد ناپذیری ، نظام آموزشی آسیب می بیند و از پویایی به دور می ماند. از آنجا که  اسطوره ها پیوسته شکل می گیرند و ریشه می دوانند بنابراین نیازمند آنیم که پیوسته در نظام آموزشی اسطوره شناسی کنیم. اسطوره شناشی یعنی ساخت شکنی از باورهای تربیتی سخت و صلب شده در نظام آموزشی.

یکی از باورهاي اسطوره ای تربیتی،باور به ضرورت ايجاد شرايط ويژه و فوق العاده و متمایز(مجزا) براي  پرورش  تیزهوشان يا استعدادهاي درخشان[1]  است. بر اساس اين باور، كودكان تيزهوشي وجود دارند كه نیازمند آموزش ویژه در شرايط جدا سازي شده هستند. اين باور از سال هاي دور در بين جوامع شكل گرفته است اما در ايران  از سال های اول انقلاب اسلامي....



[1]. نخبه گرايي و نخبه پروري از انديشه هاي بسيار قديمي است. اين انديشه كه به تعريف و تصور از عدالت مربوبط مي شود به صورت نظام‌مند در كتاب  جمهوريت افلاطون در ترسيم مدينه فاضله ( بهتر است گفته شود عادله) و نظام آموزشي مطلوب آن به خوبي تبيين و تشريح شده است. اما سازوكاري كه  در تشكيلات مدارس سمپاد كشورمان دنبال مي شود با سازوكارهاي تبيين شده توسط افلاطون متفاوت است.

ادامه مطلب را در فایل ضمیمه مشاهده فرمایید.

 

 



دانلود فايل : sampad_school.pdf ( 446KB )


١٩:٥٠ - يکشنبه ٢ تير ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٦٧٤    /    تعداد نمایش : ١٤٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك