صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٢٧ شهريور ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "بررسی نحوه اجرا و ارائه یافته های طرح پژوهشی با عنوان بررسی تأثیرات تغییرات کتاب های درسی ریاضی دوره ابتدایی بر بدفهمی‌های ریاضی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی بر مبنای نتایج عملکرد دانش آموزان و مطالعه تیمز 2015"


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاری نشست کمیته نظارت فرایندی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به منظور :

"بررسی نحوه اجرا و ارائه یافته های طرح پژوهشی با عنوان بررسی تأثیرات تغییرات کتاب های درسی ریاضی دوره ابتدایی بر بدفهمی‌های ریاضی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی بر مبنای نتایج عملکرد دانش آموزان و مطالعه تیمز 2015"

 

 

 

کتاب های درسی نو نگاشت ریاضی دوره ابتدایی و بدفهمی ریاضی دانش آموزان

نشست کمیته نظارت فرایندی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برای بررسی "نحوه اجرا و ارائه یافته های طرح پژوهشی با عنوان بررسی تأثیرات تغییرات کتاب های درسی ریاضی دوره ابتدایی بر بدفهمی‌های ریاضی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی بر مبنای نتایج عملکرد دانش آموزان و مطالعه تیمز 2015" در روز چهارشنبه مورخ 98/3/1 از ساعت 13:30 الی 15:30 در محل سالن جلسات پژوهشگاه با حضور مدعوین تشکیل شد.

در این جلسه که بررسی نحوه اجرا و یافته های طرح پژوهشی با عنوان بررسی تأثیرات تغییرات کتاب های درسی ریاضی دوره ابتدایی بر بدفهمی‌های ریاضی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی بر مبنای نتایج عملکرد دانش آموزان و مطالعه تیمز 2015 در دستور کار قرار داشت، مجری پژوهش (خانم بخشعلی زاده) ناظر پژوهشی (خانم دکتر زهرا گویا) رئیس پژوهشگاه، مدیر مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز پژوهشگاه، کارشناس مسئول و کارشناس گروه ریاضی دفتر تألیف سازمان پژوهش (آقایان دکتر سید صالحی و ایزدی) آقای دکتر کبیری، آقای حکمتی و آقای مهندس قربانی حضور داشتند.

در آغاز جلسه آقای دکتر کریمی بر اهمیت و ضرورت تشکیل جلسات کمیته نظارت فرایندی بر پژوهش های در حال اجرای پژوهشگاه تأکید نمود و این تدبیر را سبب ساز اشاعه مناسب تر نتایج و ارتقای کیفیت تحقیقات پژوهشگاه دانست، وی همچنین به لزوم استفاده از داده های تولید شده در مطالعات تیمز و پرلز و تحلیل ثانوی داده ها تأکید نمود. سپس مجری پژوهش به ارائه گزارش اجرای پژوهش و مرور یافته های آن پرداخت. در ادامه اعضای حاضر در جلسه دیدگاه هایی در خصوص روش پژوهش و نتایج آن ارائه نمودند و مجری پژوهش به سئوالات حاضران در جلسه پاسخ داد. خلاصه مفصل پژوهش مذکور متعاقباً به اطلاع خواهد رسید. یافته اصلی این پژوهش این است که کتاب های درسی نونگاشت ریاضی دوره ابتدایی، در بدفهمی ریاضی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی سهم دارند و لازم است جهت رفع اشکالات آن ها، اقدامات جدی به عمل آورد.

در ادامه جلسه خانم دکتر گویا ضمن دفاع از روش شناسی و نتایج پژوهش، با توجه به شکل گیری مطالعات تیمز و پرلز، ضرورت بهره گیری موثرتر و جدی تر از نتایج مطالعات تیمز و پرلز در اصلاح و بهبود فرایند آموزش و یادگیری در کلاس درس را مورد تأکید قرار داد و مطالعات تیمز را همچون آینه ای دانست که نظام آموزشی می تواند با کمک آن خود را بسنجد. وی به استناد نتایج این پژوهش، نظام آموزشی را از شتابزدگی برحذر دانست و درخواست نمود به جای اینکه به اتکاء نتایج این پژوهش و سایر تحقیقات، با شتاب و عجله در صدد تغییر دوباره کتاب های درسی ریاضی دوره ابتدایی برآییم و عملاً بهانه مناسبی برای تغییر کتاب ها و چاپ کتاب های کمک درسی جدید توسط موسسات تولید کتاب کمک درسی و فشار آوردن به خانواده ها برای خرید آن کتاب ها فراهم کنیم، اصلاحات مورد نیاز کتاب از طریق تولید جزوه های کوچک در اختیار معلمان قرار گیرد تا با توجه به مفاد آن جزوه های کمکی، به رفع نقایص کتاب های نونگاشت اهتمام نمایند. نیز لازم است امکان گفتگو و تعامل بین پژوهشگران و مسئولین تألیف کتب ریاضی فراهم شود و نتایج و یافته های این پژوهش در فرصت و فضای مناسب ارائه شود تا امکان تأثیر گذاری بیشتر نتایج فراهم شود.


٠٧:١٥ - دوشنبه ٣ تير ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٦٧٥    /    تعداد نمایش : ٢٥١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك