صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
دوشنبه ٣١ تير ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "جلسه ارائه گزارشی از وضعیت اجرای مطالعات تیمز و پرلز و نحوه بکارگیری نتایج آن در وزارت آموزش و پرورش"


  چاپ        ارسال به دوست

به دعوت دبیرکل محترم شورای عالی آموزش و پرورش برگزار گردید:

"جلسه ارائه گزارشی از وضعیت اجرای مطالعات تیمز و پرلز و نحوه بکارگیری نتایج آن در وزارت آموزش و پرورش"

به دعوت دبیرکل محترم شورای عالی آموزش و پرورش- جناب آقای دکتر نوید- جلسه ای در تاریخ 98/3/20 از ساعت 8 لغایت 10 در سالن جلسات دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش و با حضور برخی معاونین محترم وزارت آموزش و پرورش (سرکار خانم دکتر حکیم زاده و جناب آقای خسرو ساکی) و مسئولین پژوهشگاه (جناب آقای دکتر فرهاد کریمی، جناب آقای دکتر عبدالعظیم کریمی ، آقای بهنام حکمتی) و نمایندگان سایر بخش های وزارت آموزش و پرورش از جمله جناب آقای حجه­ الاسلام حمید محمدی–معاون محترم سازمان پژوهش، جناب آقای دکتر امانی، جناب آقای فتحی نژاد و...) برگزار شد. هدف این جلسه ارائه گزارشی از وضعیت اجرای مطالعات تیمز و پرلز و نحوه بکارگیری نتایج آن در وزارت آموزش و پرورش به منظور اصلاح و بهبود امر آموزش و یادگیری در مدارس و کمک به اجرای بهتر و موثرتر مطالعات بین المللی بود. در آغاز جلسه آقای دکتر نوید بیان داشت که بیش از 20 است که در مطالعات تیمز و پرلز  شرکت می کنیم و حجم زیادی از داده ها و اطلاعات تولید شده ولی کیفیت و کمیت استفاده از داده ­ها جهت اصلاح فرآیندها و روش­ ها محل تامل است. نیز براساس مصوبه سال 1388 شورای­عالی آموزش و پرورش  در ماده واحده  785 تکالیفی بر عهده  وزارتخانه است که لازم است اجرایی شوند.

در ادامه آقای رعنایی (معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش) به لزوم اجرای شایسته مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت که لازم است از نحوه اجرای مصوبات به شورای عالی گزارش داده شود. گزارش های متعددی در  مورد اجرای مصوبه 785 توسط پژوهشگاه تهیه و ارائه شده که جای تقدیر دارد.  به نظر می­رسد همه عوامل ذی نفع مصوبه (بخش­های مرتبط وزارت آموزش و پرورش و معاونت های ذیربط) تعامل هم افزا ندارند. مطالعه تیمز و پرلز با کیفیت مناسب اجرا می شود ولی واکنش دستگاه آموزش و پرورش به یافته ها مناسب نیست و به تغییر رفتار سیستم منجر نشده است. در برخی کشورها نتایج تیمز و پرلز آنقدر مهم بوده که به خاطر آن نتایج تغییرات اساسی در نظام آموزشی ایجاد شده  ولی در نظام آموزشی ما آن تعاملی که باید صورت می گرفته انجام نشده است.

در ادامه جلسه آقای دکتر کریمی–رئیس پژوهشگاه- به اهمیت و ضرورت بهره گیری موثر از نتایج تحقیقات و مطالعات حوزه تیمز و پرلز اشاره نمود و به ذکر برخی موانع در کاربست نتایج پرداخت. سپس آقای دکتر عبدالعظیم کریمی (عضو هیات علمی پژوهشگاه و مدیر مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز) به بیان گزارش تفصیلی تحت عنوان دستاوردها و چالش­ های مطالعات تیمز و پرلز پرداخت که متن کامل این گزارش به صورت فایل ضمیمه پیوست شده است. خلاصه مباحث ایشان در سه محور قابل بیان است: الف- دانش آموزان کشور ایران از نظر  شاخص­های عملکردی تیمز و پرلز از میانگین جهانی پایین تر هستند و بخش نازلی از برنامه درسی قصد شده، اجرا می شود(حدود 45 درصد). دانش آموزان ما به جای اینکه طبق تفکر خود به سئوال های مطالعات تیمز و پرلز پاسخ دهند طبق تفکر معلم به سئوالات جواب می دهند و به جای اینکه  من چگونه فکر می کنم برای آنها مهم باشد  اینکه معلم چگونه فکر می کند و این که طبق  دلخواه معلم پاسخ دهند برایشان مهم است . بعد از اجرای ساختار جدید و نظام 3-3-6 تغییراتی در نظام آموزشی روی داده که لازم است برای مدیریت این تغییرات کارهای جدی تر صورت گیرد.

 ب- ایران از نظر معیارهای اجرای مطالعه عملکرد بسیار موثری داشته است. ج- ظرفیت­های اجرایی و عملیاتی بیشتری  باید جهت بهره گیری از داده های مطالعه به وجود بیاید و همه بخش های مرتبط وزارت آموزش و پرورش  ملزم شوند در برنامه ریزی های خود از داده ها به نحو مناسب استفاده کنند. سیستم مطالعات تیمز و پرلز به مثابه آزمایشگاه مجهز و سنگین، انواع و اقسام آسیب­ ها را نشان می­دهد ولی از این نتایج آنچنان که باید استفاده نمی­شود.

سپس برخی از اعضای جلسه سئوالاتی در خصوص روند اجرا و یافته­ های تیمز و پرلز داشتند. خانم دکتر حکیم زاده  درباره نحوه نمونه گیری و انتخاب مدارس  و آماده سازی مدارس برای اجرای مطالعه سئوال داشتند و پاسخ لازم ارائه شد. وی از گزارش خوب پژوهشگاه تقدیر کرد. نماینده معاونت توسعه مدیریت آقای فتحی­نژاد در مورد ساختار پژوهشگاه و کاهش عملکرد دانش آموزان  ایرانی سئوال داشتند که پاسخ داده شد. وی معتقد بود که بخش مهمی از متغیرهای مطالعه تیمز و پرلز  که در عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان تاثیر می­گذارد خارج از مدرسه هستند.نماینده معاونت متوسطه  بیان داشت که در خصوص بهره گیری از نتایج تیمز در معاونت متوسطه اقداماتی انجام شده ولی ساختار 3-3-6 و زمان آموزش، فرآیند یادگیری در مدارس را  دچار مشکل کرده که باید اصلاح شود.

در ادامه آقای دکتر نوید در مورد هزینه­ ها و فایده­ های مطالعه مطالبی مطرح کردند و با گلایه گفت که ما آنطور که باید و شاید از نتایج این مطالعه نتوانستیم استفاده کنیم و با این تفاصیل باید  در مورد  ادامه شرکت و یا عدم شرکت ایران در مطالعه تصمیم گیری کنیم، این جلسه را با نگاه تصمیم­ گیری و سیاست گذاری ادامه خواهیم داد. لازم است مشخص شود واکنش معاونت­ ها و وزارتخانه، معاونت ابتدایی و متوسطه، سازمان پژوهش به این نتایج چیست. با توجه به محدودیت­های مالی پژوهشگاه لازم است جهت کمک به اجرای موثرتر برنامه­ ها از خدمات خیرین استفاده شود. خیرین خوش ذوقی هستند که برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش حاضر هستند کمک مالی کنند. مساله دیگر این است که دیگران از اطلاعات ما استفاده نکنند. معاونت­ های آموزشی به نتایج این مطالعات بیشتر حساسیت نشان دهند و  بگویند در مورد این نتایج  و مصوبه 785 چه اقداماتی انجام داده اند.


٠٧:٠٣ - دوشنبه ١٠ تير ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٦٨٠    /    تعداد نمایش : ١١٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك