صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٢٧ شهريور ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "بررسي وضعيت موجود و شناسايي راهكارهاي بهينه ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان رشته هاي علوم انساني"


  چاپ        ارسال به دوست

چکیده طرح پژوهشی با عنوان :

"بررسي وضعيت موجود و شناسايي راهكارهاي بهينه ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان رشته هاي علوم انساني"

 

 

 

 

 

"بررسي وضعيت موجود و شناسايي راهكارهاي بهينه ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان رشته هاي علوم انساني"

 

پژوهشگر: دكترکیومرث فلاحی[1]

 ناظرطرح: استاد دكتر  غلامعلي افروز[2]

 

چكيده:

اين پژوهش به منظور تحقيق "وضعيت موجود و شناسايي  راهكارهاي بهينه ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان رشته هاي علوم انساني" به انجام رسيده است.هدف هاي اصلي اين بررسي عبارتند از: «شناسايي راهكارهاي بهينه ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان رشته هاي علوم انساني و«  درجه تناسب و اولويت بندي  اين راهكارها» . در اين پژوهش از روش هاي اكتشافي، سنتز پژوهي و گروه كانوني  بهره گرفته شده است. بر اساس دادهاي كسب شده،ازمنابع  در دسترس در ايران و ديگر كشورها، نظرات معلمان، دانش آموزان  و همچنين صاحب نظران براي به دست آوردن راهكارها، به دست آمده است. براي اعتبار بخشي از روش كانوني  و كسب نظر از خبرگان استفاده شده و جامعه آمارى در اين پژوهش،كليه ي معلمان رشته هاي علوم انساني، اعضاي انجمن اوليا و مربيان و صاحب نظران مرتبط با اين حوزه بوده اند.همچنين كليه ي صورت جلسات مراجع ذي ربط در 5 سال گذشته و آمار و اطلاعات مندرج در اسناد و بانك هاي اطلاعاتي مربوط نيز، مورد بررسي قرار گرفته اند. همچنين پاسخِ نمونه هاي تحقيق به صورتي نظام مند اخذ شده و داده‏هاي مورد نياز پژوهش، از مصاحبه ي ، پرسش نامه محقق ساخته  و روش گروه كانوني و تحليل كيفي، به دست آمده است. از روش تحليل واريانس نيز استفاده و روايي پرسش نامه ها و كاربرگ ها به دو صورت صوري و محتوايي، با بهره گيري از نظر صاحب نظران بدست آمده است. نتيجه ي مطالعه نشان مي دهد:: منزلت اجتماعي معلمان علوم انساني در جامعه مورد مطالعه، از نظر حرفه اي و ارزش شغلي بالاست. زيرا به طور سنتي ارزش معلم و تعليم و تربيت در نزد مخاطبان از پيش زمينه ي مناسبي برخوردار است، ولي در مقايسه با ديگر رشته ها مانند علوم تجربي و رياضي و ساير مشاغل با تحصيلات و تجربه ي كاري و ميزان كار مشابه، معلمان از درآمد و مزاياي رفاهي كمتري برخوردارند و اين امر جايگاه اجتماعي آنان را به شدت كاهش داده است. براي برون رفت از اين دشواري، راه كارهايي پيشنهاد شده است كه ارتقاء درآمد و سطح رفاه زندگي معلمان، تغيير شيوه ها و سياست هاي گزينش و تربيت معلم از سوي آموزش و پرورش از آن جمله است. ديگر اينكه بالا بردن ميزان  نفوذ معلمان به وسيله ي عواملي چون تغيير نگاه مسئولان، مخاطبان و جامعه و نيز ايجاد تشكل هاي صنفي، تغيير نگرش نسبت به دانش هاي علوم اجتماعي و انساني، اصلاح مديريت نيروي انساني در كشور از در اين شماراست. در اين ميان بالا بردن شان و مقام معلمان در سياست هاي كلان، ميزان نفوذ و احترام معلمان و ارتقاء سطح معيشتي معلمان علوم انساني از اعتبار و مرتبه ي بالا تري برخوردار بوده است.

بخشي از كاهش منزلت اجتماعي معلمان رشته هاي علوم انساني  نيز ريشه در نوع نگاه سياست گزاران و به پيروي از آن، نگاه جامعه نسبت به اين رشته ها برمي گردد و بايستي نسبت به اصلاح آن كوشش كرد.

 

كليد واژه ها: منزلت اجتماعي،علوم انساني،معلمان علوم انساني ، وضعيت موجود، راهكارها



[1]. دانشيار گروه آموزش خانواده و جامعه شناسي

[2]. استاد تمام ممتاز دانشگاه تهران


٠٨:٠٦ - يکشنبه ١٦ تير ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٦٨٥    /    تعداد نمایش : ١٦٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك