صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
شنبه ٠٢ شهريور ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " دانشنامه پژوهش در آموزش و تربیت فنی و حرفه ای "


  چاپ        ارسال به دوست

تازه های نشر:

" دانشنامه پژوهش در آموزش و تربیت فنی و حرفه ای "

معرفی دانشنامه پژوهش در آموزش و تربیت فنی و حرفه ای

دانشنامه پژوهش در آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای، ترجمه گزیده ای از مقالات اثری است که در سال2009 میلادی توسط مرکز بین‌المللی آموزش یونسکو-یونیوک مستقر در آلمان منتشر شده است. این کتاب نخستین اثر علمی در نوع خود و یکی از جامع‌ترین کتاب‌های مرجع پژوهش در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سطح جهان بشمار می‌آید. اعتبار علمی این اثر را با توجه به سوابق علمی و پژوهشی ویراستاران و نویسندگان مقاله‌های دانشنامه که از صاحب‌نظران کشورهای مختلف جهان بشمار می‌آیند و تعداد آنان به 128 نفر بالغ می‌شود، و نیز تعداد کثیر منابعی که در تدوین محتوای دانشنامه به آنها استناد شده (فهرستی بالغ بر 180 صفحه) می‌توان دریافت.

ترجمه این اثر براساس ‌پیشنهاد دفتر برنامه‌ریزی درسی و تألیف آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش، و به همت پژوهشگران همکار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش صورت گرفته است. انتشار این دانشنامه می‌تواند به ایجاد هم‌فکری و زمینه فرهنگی و ذهنی مشترک در میان پژوهشگران، معلمان و مربیان، کارشناسان اجرایی و ستادی، و سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران دربارة مفاهیم آموزش فنی و حرفه‌ای و ظرایف و پیچیدگی‌های آن، با زبان علمی و با اتکای به خردورزی جهانی کمک کند. همچنین می تواند به پاگرفتن و تقویت نظام آموزش فنی و حرفه‌ای، مشروعیت یافتن این حیطة فعالیت و اندیشه‌ورزی، به‌عنوان یک پدیده دارای هویت مستقل، متمایز از آموزش‌های عمومی و عالی، در میان جوامع علمی و دانشگاهی کشور تا حدودی کمک می‌کند. از دیگر دلایل ضرورت انتشار دانشنامه برای جامعه علمی ایران، از ماهیت چند وجهی آموزش فنی و حرفه‌ای و نیاز به انجام پژوهش‌های میان رشته‌ای با ترکیبی از روش‌های مناسب کمّی و کیفی در این زمینه آموزشی نشأت می‌گیرد. تنوع مسائل پژوهشي و وظايف توسعةدر سطوح نظام‌هاي آموزش و‌تربيت حرفه‌اي (سطح كلان)، سازمان، تشكيلات و طراحي برنامه‌هاي‌تربيت حرفه‌اي (سطح مياني)، و نيز تجزيه و تحليل و شكل‌دهي فرايندهاي آموزش و يادگيري (سطح خرد)، به‌درهم آميختن رشته‌هاي علمي و سنت‌هاي پژوهشيمنجر شده است. بنابراين پژوهش‌های آت‌ف‌ح را تنها مي‌توان به‌شيوه ميان رشته‌اي مشخصاً با مشارکترشته‌هايي مانند روان‌شناسي، جامعه شناسي‌صنعتي، جامعه شناسي‌كار، جامعه شناسي آموزش، نظريه سازمان، علوم طبيعي، مهندسي، تعليم و‌تربيت و اقتصاد سازماندهي كرد. آموزش به‌ويژه در زمينه‌هاي تخصصي توسط مدرسان آموزش حرفه‌اي انجام مي‌شود زيرا هريك از آنها در يكي از رشته‌هاي حرفه‌اي و آموزش آن تخصص دارند.

بخش‌هاي نخست دانشنامه تاريخچه و خواستگاه پژوهش در آ‌ت‌ف‌ح و نيز بازبيني پرسش‌هاي پژوهش درباره علوم‌تربيتي حرفه‌اي و رشته‌هاي تحصیلی حرفه‌اي را در بر مي‌گيرد. افزون بر آن، پژوهش در آ‌ت‌ف‌ح به‌عنوان زمينة پژوهش‌هاي تطبيقي و بين‌المللي معرفي شده است.

بخش دوم دانشنامه فصل‌هايي را در بر مي‌گيرد كه به‌ويژه به‌چارچوب شرايط اجتماعي در زمينه ملي و بين‌المللي مي‌پردازد. بر خلاف آموزش و پرورش عمومي و عالي، آموزش حرفه‌اي به‌آموزش نيز به‌عنوان يكي از ابعاد توسعه سازماني شرکت و بنابراين به‌عنوان منابع انساني توجه مي‌كند. در حوزه سیاست، ابعاد اقتصادي و نيروي كاري آموزش حرفه اي، كم اهميت‌تر از ابعاد سياست‌هاي آموزشي تلقي نمي‌شود. به‌پرسش‌هاي پژوهشي نشأت گرفته از اين وضعيت در فصل‌هاي بخش دوم پرداخته شده است. هسته اصلی دانشنامه در بخش زمينه‌هاي پژوهش در آ‌ت‌ف‌ح با هشت زير بخش ان شكل گرفته است. كارهاي محوري پژوهش و توسعه در زمينه برنامه‌ريزي درسيدر شش فصل ارائه شده است. موضوعات آن عبارتند از توصيف زمينه‌هاي پژوهش شامل پژوهش در شغل، كه بستر آن در پژوهش بازار كار قرار دارد تا انواع خاص مطالعه مشاغل در جامعه شناسي، علوم‌تربيتي و رشته‌هاي تحصيلات حرفه‌اي. پژوهش در رشته‌هاي تحصیلی حرفه‌اي در پژوهش‌های در آ‌ت‌ف‌ح نقش بسيار مهمي ايفا مي كند زيرا در اين جاست كه محتواها و شكل‌هاي آموزش حرفه‌اي براساس شغل‌ها و حيطه‌هاي شغلي مشخص و قطعي مورد وارسي قرار مي‌گيرد. زمينه پژوهشي برنامه‌ريزي و توسعه آ‌ت‌ف‌ح، معرف زمينه‌اي است كه كمك كرد پژوهش آ‌ت‌ف‌ح در قانون‌گذاري براي آموزش حرفه‌اي مورد توجه تصميم‌گيران قرار گيرد و آن را در يك مؤسسه دولتي مستقر سازند. موضوع‌هائي كه در اين بخش گنجانيده شده به‌طور مستقيم به‌برنامه‌ريزي آ‌ت‌ف‌ح و به‌پژوهش در برنامه درسي و صلاحيت مربوط مي‌شود. زمينه پژوهش درباره شيوه آموزش آ‌ت‌ح فصل‌هايي را شامل مي‌شود كه به‌شيوه عمومي آموزش آ‌ت‌ح مي‌پردازد. مباحث مرتبط با حيطه‌هاي خاص پژوهش در شيوه‌هاي آموزش در بخش پژوهش در رشته‌هاي حرفه‌اي مورد بحث واقع شده است. زمينه پژوهشي كار و فناوري، کار و فناوریو آموزش و پرورش را به‌مثابه شالوده‌هاي اصلي زمينه پژوهشي با جهت‌گيري شكل‌دهنده‌اي در نظر مي‌گيرد كه منشاء آن در پژوهش در زمينه "انساني سازي كار" نهفته است. در بخش پاياني کتاب که خودمی تواند بعنوان اثری مستقل انتشلر گسترده تری یابد، روش‌هاي پژوهش در آ‌ت‌ف‌ح آمده است. افزون بر آن روش‌هايي معرفي شده است كه نوعي مشابهت ويژه با عنوان‌هاي پژوهش در آ‌ت‌ف‌ح داشته باشند.

ترجمه این اثر با مدیریت پژوهشگر نام آشنای حیطه آموزش و تربیت فنی و حرفه ای آقای عبدالحسین نفیسی و با همیاری چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاهها و کارشناسان زبده صورت پذیرفته است که امید است بتواند در خدمت به جامعه عتمی کشور موثر واقع شود.


١٥:٤٦ - يکشنبه ٦ مرداد ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٧٠٠    /    تعداد نمایش : ١١٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك