صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٠١ آبان ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " تدوين برنامه عملياتي سال 1398 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش"


  چاپ        ارسال به دوست

با استفاد ه از اسناد بالا دستي از جمله بيانيه گام دوم انقلاب، برنامه ششم توسعه کشور، راهكارهاي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، برنامه هاي مصوب زيرنظام پژوهش و ارزشيابي و ...صورت پذیرفت :

" تدوين برنامه عملياتي سال 1398 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش"

 

 

 

به منظور تدوين برنامه عملياتي سال 1398 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با 6 پژوهشكده و مركز پژوهشي و 15 گروه پژوهشي و كارشناسي شاغل در پژوهشگاه، جلسات مجزا ترتيب داده شد و طي 18 جلسه كاري، پس از اخذ مستندات گزارش عملكرد سال 1397 پژوهشكده ها و مراكز، با تاییدات خداوند متعال، برنامه سال 1398 پژوهشگاه تدوين شد.

برای تهیه و تنظیم این برنامه، اسناد بالا دستي از جمله بيانيه گام دوم انقلاب، برنامه ششم توسعه کشور، راهكارهاي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، برنامه هاي مصوب زيرنظام پژوهش و ارزشيابي، برنامه­ های پژوهشی مرتبط با پنج زیرنظام دیگر و همچنین نیازها و مساله­ های جدید آموزش و پرورش برگرفته از نتایج پژوهش­ها و بررسی ­های میدانی به عمل آمده و نیازهای اعلامی حوزه ستاد آموزش و پرورش، ملاك عمل قرار گرفت.

ده ملاحظه و اولویت اساسی در برنامه سال 98

  1. تاکید و توجه خاص بر پیاده ­سازی و اجرايي شدن سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، زيرنظام پژوهش و ارزشيابي و دیگر زيرنظام ها
  2. مشارکت در عملیاتی سازی برنامه درسی ملی
  3. مساله­ یابی پژوهشی درآموزش و پرورش، خصوصاً مساله ­های مدرسه­ ای و بومی و محلی( توجه به تقاضامحوری در اولویت­های پژوهشی)
  4. تاکید بر اجرای پژوهش های مربوط به رشد روانی اجتماعی دانش آموزان  و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و طراحی مداخلات معتبر در این زمینه
  5. پایش مداوم نحوه عملکرد نظام تربیت رسمی و عمومی و رصد مسائل و چالش­های پیش­روی آن با هدف ارائه راه­ حل­های موثر و پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بحران­ها و چالش­های تربیتی 
  6. تاکید بر مدرسه محوری به عنوان پایگاه تربیتی محله و تاثیرگذار بر جامعه 
  7. زمینه ­سازی برای مشارکت روزافزون خانواده در مدرسه به طُرق گوناگون و مرتبط
  8. گسترش پژوهش ­محوری در فرایندها و رویه ­های تربیتی خصوصاً فرایند یاددهی یادگیری و ارتقای سطح بینش پژوهشی دانش ­آموزان، معلمان و مدیران
  9. کاهش تمرکز در انجام ماموریت­های پژوهشگاه
  10. بهره ­مندی از ظرفیت بیرونی خصوصاً حوزه و دانشگاه­ در پیشبرد امور پژوهشی آموزش و پرورش و برون­سپاری فعالیت­های اجرایی و غیرحاکمیتی
  11. معرفی و شناساندن دستاوردهای نظام تربیتی جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشورها و...

 

عناوین محورهای اصلی برنامه 98

 

الف- توسعه فرهنگ پژوهش:

این عنوان یکی از ماموریت­های اصلی زیرنظام پژوهش و ارزشیابی است که گستره پوششی آن از ستاد تا کلاس درس را در بر می­گیرد. از جمله برنامه­ هایی که در این راستا پیش­ بینی شده است عبارتند از:

  1. طراحی برنامه مدرسه به مثابه سازمان پژوهنده و اجرای آزمایشی آن
  2. بازتعریف تعاملات پژوهشگاه و مدرسه و بهره­ گیری از ظرفیت دانشگاهها در این راستا به منظور اجراي توسعه سياست مدرسه محوري و عملیاتی­ سازی آزمایشی آن.
  3. ارتقاء فعاليت هاي شوراي سياستگذاري برنامه معلم پژوهنده و بهبود و اصلاح مستمر فعاليتهاي دبيرخانه معلم پژوهنده
  4. برگزاري همايش هاي ملي و استاني(همايش روز ملي پژوهش- جشنواره انتخاب و تقدير از دانش آموزان پژوهشگر و  معلمان پژوهنده)
  5. توسعه مشارکت و حضور همکاران حوزه ستادی در برگزاری نشست­ها و کارگاههای آموزشی
  6. تداوم فعالیتهای کمیته ­های پژوهشی ستاد آموزش و پرورش
  7. تدوین و اجرای برنامه گسترش فرهنگ تفکر و پرسشگری در مدارس
  8.  ارتقای  جايگاه پژوهش در  آموزش و پرورش (فعالسازی شورای تحقیقات وزارت و شوراهای تحقیقات ادارات کل آموزش و پرورش استانها)

ب –بهبود مستمر و پویایی در اتاق فکرهای پژوهشی

  1. تقويت و تحكيم فعاليت هاي شوراي پژوهشي پژوهشكده ها/ مراكز پژوهشي و هم راستايي فعاليت ها در جهت سياست ها و برنامه هاي پژوهشگاه و بهره گيري از ظرفيت شوراها در جهت آسيب شناسي و اولويت يابي پژوهشي
  2. تداوم فعاليت شورای گروه هاي پژوهشي به منظور  شناسايي اولويت هاي پژوهشي، رصد جديدترين انديشه ها در حوزه  ماموريت هاي گروه، برگزاري همايش ها و نشست هاي ضروري(نشست هاي آسيب شناسي در حوزه كاري)، پيگيري تفاهم نامه ها و ....
  3. برنامه ريزي و هماهنگی بیشتر براي اعتلای کیفیت امور پژوهشي ادارات كل آموزش و پرورش استان ها، معاونت ها ، سازمان ها و دفاتر حوزه ستادي وزارت متبوع در زمينه اجراي سياست ها و برنامه هاي پژوهشي وزارت آموزش و پرورش و خصوصاً تلاش در جهت فعال­سازی شورای تحقیقات تمام استان

 

ج -  اصلاح فرایندها، رویه­ ها و اسناد راهبردی حوزه پژوهش

  1. بررسي موانع اجرايي طرح هاي پژوهشي و كاربست راهكارهاي قانوني پيش بيني شده براي رفع موانع
  2. بازنگری در چرخه تصويب طرح هاي پژوهشي به منظور چابک­ سازی و سرعت در کار
  3. تدوين شيوه نامه هاي مورد نياز(شيوه نامه مديريت و راهبري طرح هاي ملي منطقه اي و استاني- شيوه نامه رصد گزارش هاي تحولات علمي در حوزه علوم تربیتی- شيوه نامه كاربست يافته هاي پژوهشي-شيوه نامه هزينه كرد اعتبار گروههاي پژوهشي و....)
  4. برنامه ريزي براي عملياتي كردن سياست درآمدزايي از طريق همكاري با دانشگاه ها، موسسات و انجمن هاي علمي پژوهشي در اجراي برنامه هاي مشترك، همايش ها، برگزاري دوره ها و كارگاه هاي
  5.  اصلاح شيوه نامه اجرايي برنامه معلم پژوهنده و گسترش آن به حوزه كارشناسي وزارت آموزش و پرورش

د- بررسي مسائل و موضوعات به ­روزآموزشي و تربيتي و گفتمان سازي پژوهشي با رویکرد آینده­ نگری

  1. حساسیت نسبت به پدیده­ ها و مساله­ های تربیتی و طرح­های جدید مطرح شدهِ موثر در حال و آینده نظام تربیتی کشور و ارائه بازخوردهای عملی همچون برگزاری نشست های هم اندیشی، گفتگو محوری، روشنگری، ارائه یادداشت و مقاله و غیره حسب مورد و پیگیری مداوم آنها ؛
  2. تشكيل كارگروه نظرسنجي در حوزه هاي مرتبط با ماموريت هاي وزارت آموزش و پرورش
  3. برگزاري 20  نشست علمي تخصصي مرتبط با حوزه فعاليت هاي گروه هاي پژوهشي/ پژوهشكده ها/ مراكز و پژوهشگاه
  4. برنامه ريزي و مديريت برگزاري كرسي های نقد- مناظره- ترويجي و نظريه پردازي و برگزاري 4 كرسي
  5. هم انديشي و تدوين مجموعه راهكارهاي اجرايي  و استخراج دلالت هاي تربيتي بر اساس اسناد و بيانيه هاي بالادستي(بيانيه گام دوم انقلاب و ...)
  6. رصد تحولات علوم تربیتی
  7. طراحی سازوکارهای سنجش ملی

ه –برنامه­ ریزی و اجراي طرح هاي پژوهشي( با تاکید بر پشتیبانی پژوهشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)

  1. تدوين برنامه به منظور اجرايي شدن 18 مورد از برنامه هاي زير نظام پژوهش و ارزشيابي سند تحول
  2. برنامه ريزي براي اتمام 25 طرح پژوهشي در دست اجرا
  3. برنامه ریزی برای تدوين 26 طرح پژوهشي جديد در چارچوب موضوعات پژوهشي مصوب و نيازهاي پژوهشي اعلام شده وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه
  4. برنامه­ ریزی برای ارتقای کیفیت نتایج طرح­های پژوهشی از طریق نظارت مستمر بر اجراي آنها و اخذ گزارش­هاي مرحله ­اي،بر اساس شیوه نامه نظارت بر کیفیت طرح های پژوهشی
  5. بررسي و تصويب عناوين پژوهشي مستخرج از 18 برنامه زير نظام پژوهش و ارزشيابي( ابلاغي به پژوهشگاه) و ابلاغ آن به پژوهشگران  به عنوان اولويت هاي پژوهشي مصوب، جهت اجرای مرحله اول آنها.

6.کارسازی و پیگیری پژوهش های مورد نیاز سایر زیرنظام  های سند تحول و برنامه درسی ملی

و-اجرای مطالعات بین المللی، اشاعه نتایج و کاربست  آن

1.اجرای مرحله اصلی مطالعه تیمز 2019 در کل کشور-تصحیح پرسشنامه ها ، ورود داده ها و آماده سازي گزارش  ، انتشار نتایج و تلاش برای کاربست نتایج

2.زمنیه ­سازی و تمهید مقدمات برای آغاز مطالعه پرلز 2021

3.اجرايي شدن مجموعه عمليات طراحي شده براي ماده واحده 785 مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش (طراحي و مشاركت در مطالعات ملي، منطقه اي و بين المللي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي و اجرا و كاربست نتايج آن)

 

ز - مستند سازي، اشاعه، نشر و کاربست نتایج مطالعات و يافته هاي پژوهشي

  1. تمهيد مقدمات براي اشاعه و كاربست نتايج تحقيقات و تشكيل كارگروه هاي موضوعي براي  اشاعه مناسب وكاربست يافته ها و تولید بسته های کاربستی
  2. انتشار نتایج تیمز 2019 و اشاعه یافته های آن و تمهید مقدمات به منظور کاربست نتایج حاصله
  3. تاليف و ترجمه كتاب، تك نگاشت، خبرنامه، كارنما، ويژه نامه (بیست عنوان)
  4. توليد 4 شماره از فصلنامه هاي علمي پژوهشي( تعليم و تربيت، مسائل كاربردي در تعليم و تربيت اسلامي، خانواده و پژوهش ،كودكان استثنايي و انتشار اولین شماره فصلنامه آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چندزبانه )
  5. توليد حداقل 40 مقاله علمي پژوهشي، 30 مقاله براي كنفرانس هاي ملي- بين المللي و 20 مقاله علمي ترويجي؛
  6. توليد گزارش هاي مستند از فعاليت هاي علمي پژوهشي به صورت موضوعي
  7. تولید خلاصه های مدیریتی و سیاستی از نتایج تحقیقات و مطالعات انجام شده در پژوهشگاه و اشاعه آن
  8. برنامه ريزي براي تدوين گزارش هاي تحليلي- مروري و سريع بر اساس موضوعات مورد نياز وزارت متبوع
  9. برگزاري 25 نشست ارائه يافته هاي طرح هاي پژوهشي پايان يافته و انتشار نتایج حاصله در سطح ذينفعان
  10.  اشاعه تجارب برتر اقدام پژوهی معلمان از طریق نشست های کشوری، استانی ومنطقه ای و انتشار تجارب آنها
  11. برنامه ريزي براي برگزاري و اجراي همايش هاي علمي پژوهشي( از جمله همایش اقتصاد مقاومتي)  

ح - تعاملات و همكاري هاي علمي پژوهشي

  1. پیگیری و تداوم فعالیتهای کمیته مشترک پژوهشگاه و دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برای  کاربست تحقیقات مرتبط به منظور تحقق اسناد تحول بنیادین
  2. تعامل و همكاري با انجمن بين المللي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي (( IEAدر زمينه اجرای مطالعات تیمز و پرلز
  3.  همكاري با انجمن ها وموسسه هاي علمي پژوهشي حوزه و دانشگاه براي برگزاري همايش و نشست هاي علمي و ساير مراودات علمي پژوهشي
  4. تدوين تفاهم نامه هاي همكاري با دانشگاه ها و موسسات علمي پژوهشي(مانند دانشگاه امام صادق(ع)- انجمن آموزش و پرورش تطبيقي و انجمن مطالعات برنامه ریزی درسی، نظام روانشناسی و مشاوره) با هدف مشارکت در اعتلای کیفیت در آموش و پرورش
  5. همكاري علمي پژوهشي با مراكز سياستگذاري كشور ( مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري-  معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري-  شوراي عالي عتف- مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي و ...)  به منظور بهره­مندی از ظرفیت و توان کارشناسی آن در پیشبرد ماموریت­های پژوهشگاه
  6. همکاری با ناشران دولتی و خصوصی با هدف انتشار تولیدات فکری و پژوهشی

 

 


١١:٥٤ - سه شنبه ٢٦ شهريور ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٧٢٩    /    تعداد نمایش : ١١٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك