صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٠١ آبان ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > فصلنامه "آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه"


  چاپ        ارسال به دوست

فراخوان مقاله برای :

فصلنامه "آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه"

 

 

 

 

فصلنامه "آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه"

مقدمه

مرکز پژوهشی تبریز با دو گروه پژوهشی آموزش علوم اجتماعي و مطالعات منطقه‌اي و آموزش و روش­هاي تدريس چند زبانه که در اختیار دارد تنها مرکز پژوهشی در سطح کشور است که در خصوص مسائل مدارس روستایی، عشایری، کلاس­های چندپایه و چندزبانه فعالیت پژوهشی انجام می­دهد. عناوین هر دو گروه این مرکز ماهیت بین رشته ­ای داشته و دانشگاه­های کشور، این دو موضوع را به عنوان رشته تحصیلی مستقل برگزار نمی­ کنند. افزون بر این، در ایران هیچ فصلنامه ترویجی یا علمی-پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه به صورت تخصصی چاپ و منتشر نمی شود. در حالی که در سطح بین الملل چندین مجله معتبر در حوزه تعلیم و تربیت چند زبانه و آموزش و پرورش روستایی و مرزی وجود دارد که به چاپ مقالات در این خصوص می پردازند. بنابراین چاپ این فصلنامه با تمرکز بر انتشار مقالات حوزه آموزش و پرورش روستایی، عشایری، کمتر توسعه یافته و مناطق چند زبانه باعث اشاعه بهتر یافته ­های پژوهشی خواهد شد و گامی در جهت ارتقای کیفیت و توسعه عدالت آموزشی و تربیتی برداشته خواهد شد.این فصلنامه می تواند حلقه ارتباط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و جامعه دانشگاهیان باشد و تبدیل به ابزاری شود تا بتوان نظرات و ایده های آنان را در خصوص مسائل آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه به شکل بهتر و شایسته تر در این فصلنامه منعکس نمود. 

بیان مسئله و ضرورت چاپ فصلنامه جدید

از اولویت های بسیار مهم مرکز پژوهشی تبریز، چاپ فصلنامه" آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه" و اخذ درجه علمی-پژوهشی و تشکیل منظم جلسات اعضای هیات تحریریه می باشد. چاپ این مجله موجب ارتقاء جایگاه و اعتبار علمی مرکز پژوهشی روستایی، عشایری و چندزبانه می شود و با اخذ درجه علمی-پژوهشی تاثیرگذاری این مرکز در آموزش و پرورش و نهادهای علمی کشور بیشتر خواهد شد.

فرصت ها، تهدیدها و مسائل و مشکلات زیادی در استان های دوزبانه و مناطق مرزی کشور وجود دارد که بخشی از آن متوجه آموزش و پرورش است. نتایج تحقیقات (یافته های مجموعه مقالات سمینار بررسی ابعاد دوزبانگی، 1371و مجموعه مقالات همایش دوزبانگی و آموزش، 1390) نشان می دهد، در مناطق روستایی، عشایری و مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته کشور، افت تحصیلی، بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل در دوره ابتدایی مخصوصاً در سال­های اولیه بیشتر است. رویکرد جدید مرکز پژوهشی تبریز چاپ و انتشار فصلنامه­ ای است که بر پذیرش مقالاتی تمرکز داشته باشد که به این موضوعات می پردازند.

با عنایت به موارد فوق و نظر به اینکه، مرکز پژوهشی تبریز، تنها مرکز علمی در نظام تعلیم و تربیت کشور است که در خصوص مسائل مدارس روستایی، عشایری، کلاس های چند پایه و مناطق چند زبانه به صورت منظم کار پژوهشی انجام می­دهد و شامل دو گروه پژوهشی با همین عناوین می باشد، جهت دستیابی به نتایج تحقیقات مرتبط و ترویج و اشاعه آن،  ترغیب اساتید، دانشجویان و پژوهشگران توانمند کشور به امر پژوهش­های مرتبط با وظایف این مرکز، تدوین و ارسال مقاله، جهت بخشی تحقیقات و درنهایت ایجاد بستر و زمینه­ ی لازم برای کاربست نتایج تحقیقات در حوزه­های مختلف آموزش و پرورش چندزبانه و روستایی و عشایری، لازم است فصلنامه و یا حداقل دوفصلنامه این مرکز چاپ و انتشار یابد. از اهداف انتشار این فصلنامه، اشاعه یافته های پژوهشی در راستای تحقق عدالت آموزشی و تربیتی، تقویت وحدت و هویت ملی و انسجام اسلامی با اولویت تقویت آموزش زبان و ادبیات فارسی و توجه به نیازها و اقتضائات ویژه­ی این مناطق بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی می­باشد.

علاوه بر بهره­ مندی پژوهشگران داخل کشور از مقالات چاپ شده در این فصلنامه، جهت دسترسی علاقه مندان و پژوهشگران خارجی به یافته­ های پژوهشی انجام شده در آموزش و پرورش ایران، علی الخصوص در حوزه آموزش و پرورش روستایی- عشایری و چندزبانه، به همراه چاپ مقالات به زبان فارسی، چاپ چکیده مبسوط 1000 کلمه­ای انگلیسی نیز با استفاده از توانمندی همکاران مرکز پژوهشی تبریز و با استفاده از ظرفیت­های علمی هیات تحریریه و شورای پژوهشی این مرکزامکان پذیر است.

محور هاي مقالات :

دریافت مقالات ، ارزیابی،  چاپ و انتشار مقالات علمی و پژوهشی در حوزه های ذیل:

  • پژوهش های نظری و کاربردی پیرامون آموزش و پرورش روستایی، عشایری و کلاس های چندپایه؛
  •  پژوهش های نظری و کاربردی  پیرامون زبان­آموزی فارسی در مناطق دو یا چندزبانه
  • برنامه­ های آموزش و پرورش و تربیت معلم در خصوص زبان آموزی فارسی در مناطق دو یا چندزبانه، روستایی، عشایری و کلاس های چند پایه؛
  • بررسی مسائل فرهنگی-اجتماعی، منطقه­ای در آموزش و پرورش مناطق دو زبانه و مرزی و روستایی، عشایری؛
  • امکان سنجی تهیه و تدوین محتوا، راهنمای تدریس معلمان و کتب کمک آموزشی متناسب با مناطق آموزش و پرورش مناطق مرزی و روستایی، عشایری؛
  • بررسی مسائل تربیتی، دینی و مذهبی در آموزش و پرورش مناطق مرزی؛
  • پیامدهای شناختی، روانشناختی و عاطفی چندزبانگی در آموزش و پرورش؛
  • آینده پژوهی و آینده­نگاری در حوزه چندزبانگی و آموزش و پرورش روستایی، عشایری؛
  • ارزشیابی و اعتبارسنجی تحقیقات در حوزه چندزبانگی و آموزش و پرورش روستایی، عشایری؛
  • فراتحلیل و سنتزپژوهی در حوزه چندزبانگی و آموزش و پرورش روستایی، عشایری؛
  • جایگاه چندزبانگی و آموزش و پرورش روستایی، عشایری در اسناد بالادستی( سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملّی)؛
  •  مطالعات تطبیقی بین ­المللی و بررسی جایگاه آموزش و پرورش مناطق چندزبانه و روستایی- عشایری کشور در دنیا.

عنوان فصلنامه:

جهت دستیابی به اهداف فوق و اخذ موافقت وزارت علوم برای اعطای درجه علمی، عنوان­ تخصصی ذیل در جلسه شورای مدیران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در مورخه 22/07/97 برای فصلنامه پیشنهاد گردید:

فصلنامه علمی و پژوهشی "آموزش و پرورش روستائی، عشایری و چندزبانه"

ضمنا عنوان انگلیسی فصلنامه به صورت عبارت ذیل می باشد:

The Quarterly Journal of

Rural, Nomadic and Multilingual Education

معرفی سردبیر و اعضای هیات تحریریه فصلنامه

صاحب امتیاز: سازمان پژوهش و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

مركز پژوهشي تعلیم و تربیت کاربردی تبريز

مدیر مسئول: دکترفرهاد كريمي

سردبیر: دکترجلیل باباپور خیرالدین، استاد دانشگاه تبریز

مدیر داخلی: دکترسعید عارف‌نژاد

اعضاي هیأت تحریریه:

دکتر کریمی     

فرهاد

روانشناسی تربیتی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

دکتر تورانی

حیدر

مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

دکتر ادیب

یوسف

استاد  برنامه درسی دانشگاه تبریز

دکتر عشایری                   

   حسن               

استاد علوم اعصاب شناختی دانشگاه ایران

دکتر باباپور خیرالدین

جلیل

استاد روانشناسی دانشگاه تبریز

دکتر بنی فاطمه

حسین

استاد جامعه­شناسی دانشگاه تبریز

دکتر حسینی نسب

سید داوود

استاد روانشناسی دانشگاه تبریز

دکتر آژیده

           پرویز               

استاد زبان انگلیسی دانشگاه تبریز

دکتر خدیوی

اسداله

استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان

دکتر عارفی

مرضیه

استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه اورمیه

دکتر مقیمی فیروزآباد

معصومه

استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان

دکتر کلانتری

رضا

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

دکترعارف نژاد

سعید

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

 

مدیر اجرایی: دکتراحمد محمودزاده- دکتر یحیی رهروی

ویراستار فارسی: ولی قلی آقا بیگی

مترجم چکیده مقالات به انگلیسی: دکتر رضا کلانتری

صفحه آرایی: مریم کاظمی

طراح جلد: مهندس نورعلی قربانی

 

آرم پژوهشگاه

باسمه تعالی

 

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

مرکز پژوهشی تبریز

شماره:

تاریخ:

پيوست:

فصلنامه  آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چندزبانه

کاربرگ ارزشیابی‌ مقاله‌های دریافتی

 

 

استاد ارجمند سرکار خانم/جناب آقاي

باسلام  و احترام

مقاله با عنوان:

تقديم حضورتان مي‌شود. خواهشمند است آن را با توجه به ملاك هاي زير ارزشیابی و نظر پایانی‌ خود را نيز در پایین این برگه مرقوم نمائيد. سپاسگزار خواهد شد حداكثر تا 20 روز پس از دریافت مقاله، پاسخ خود را همراه تصوير آخرين حكم حقوقي به دفتر فصلنامه به نشانی‌ رایانه‌ای RNMjournal@gmail.com) بفرستید.

كد ملي .............................شمارة حساب بانكي .............................بانك ..................شعبه ...........كد ............شهر .......... شمارة تلفن(همراه)............................ 

لطفاً در صورت عدم امکان داوری در مدت مقرر ، در اسرع وقت به دفتر فصلنامه اعلام فرمائید        

                                                                                              گزينه‌ها

ملاكها

 

سرآمد (3)

 

پذیرفتنی (2)

 

بهبودی پذیر(1)

 

ناپذیرفتنی(0)

 

ضریب

 

امتياز

1- مقاله پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش و همسو با اهداف فصلنامه است.

 

 

 

 

3

 

2- مقاله از نوآوری علمي و پژوهشي برخوردار است.

 

 

 

 

4

 

3- بررسي پیشینة نظری و پژوهشی مرتبط با موضوع کافی است.

 

 

 

 

2

 

4-. چارچوب نظری موضوع از استحکام لازم برخورداراست.

 

 

 

 

4

 

5- بیان مسئله، سؤال ها یا فرضیه‌های تحقیق از دقت برخوردار  است.

 

 

 

 

3

 

6- از روش‌های مناسب تجزیه وتحلیل استفاده شده است.

 

 

 

 

3

 

7- از روش‌ تحقيق مناسب (كمي و كيفي) استفاده شده است

 

 

 

 

3

 

8- ابزار جمع‌آوری داده‌ها دارای روایی و پایایی مناسب است.

 

 

 

 

3

 

9-. داده‌ها و اطلاعات به خوبی جمع‌آوری، طبقه‌بندی و تحليل شده است.

 

 

 

 

3

 

10- به سؤال ها پاسخ داده شده است / برای فرضیه ها تعیین تکلیف شده است.

 

 

 

 

3

 

11- بحث و نتیجه‌گیری مستدل و مرتبط با یافته‌های تحقیق است

 

 

 

 

2

 

12- پیشنهادهای کارساز، ابتکاری و قابل اجرا و برگرفته از پژوهش ارائه شده است.

 

 

 

 

2

 

13- قواعد استناد و منبع‌نویسی رعایت شده است.

 

 

 

 

2

 

14- چکیده فارسی مناسب برای مقاله تدوین شده است.

 

 

 

 

1

 

15- نکات دستوری، روانی بیان، توالی منطقی و سازماندهی مقاله رعایت شده است.

 

 

 

 

1

 

16- در نگارش مقاله از منابع معتبر و روزآمد استفاده شده است.

 

 

 

 

1

 

   جمع كل امتياز:

 

 

 

این مقاله با امتیازکمتر از50  ناپذیرفتنی □، بين50 تا 79 بهبودی‌پذیر و نیازمند ارزیابی دوباره □، باامتياز 80 تا  110 با برخی بازنویسی ها پذیرفتنی□و  باامتياز111- 120  سرآمد□ارزیابی گرديد .

برتری‌ها، کاستی‌ها، و راه‌های بهسازی مقاله عبارتند از:

______________________________________________________________________

نشاني اول فصلنامه : تهران، نرسیده به پل كريم خان زند، خيابان سپهبد قرنی، نبش كوچه شهید قصرالدشتی، پلاك 181 ، طبقه ششم، دفتر فصلنامه­ های علمي  (تلفكس  88327350)   کد پستی: 1584743517. نشاني پايگاه اينترنتي: www:rie.ir         

نشانی دوم : تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، اول کوچه والمان، مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت کاربردی تبریز- کد پستی 5137863785-شماره تماس 04135576795. نشانی ایمیل:RNMjournal@gmail.com



دانلود فايل : tabriz_faslnameh.pdf ( 760KB )


١٩:٠٠ - سه شنبه ٢٦ شهريور ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٧٣٢    /    تعداد نمایش : ١٩٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك