صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ١٥ آذر ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > در راستای تقویت همکاری های پژوهشگاه مطالعات با مدارس و معلمین كارگاه آموزشي «نگارش خلاق»با مشارکت فعال معلمان و معاونين آموزشي مجتمع صبح رويش برگزار شد


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاري كارگاه آموزشي «نگارش خلاق»

در راستای تقویت همکاری های پژوهشگاه مطالعات با مدارس و معلمین كارگاه آموزشي «نگارش خلاق»با مشارکت فعال معلمان و معاونين آموزشي مجتمع صبح رويش برگزار شد

پژوهشكده برنامه ريزي درسي و نوآوري­ هاي آموزشيپژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در راستاي توسعه ارتباط خود با مدارس با مشاركت مجتمع آموزشي صبح رويش (مدارس كودكان كار) اقدام به برگزاری كارگاه آموزشي تحت عنوان  «نگارش خلاق» با حضور سرکار خانم دكتر رحيمي نژاد نمود.

اين كارگاه با مشارکت فعال بالغ بر 40 معلمان و معاونين آموزشي مجتمع صبح رويش كه نفر در روزهاي يكشنبه و سه­ شنبه 24 و 26 شهريورماه 1398 ساعت 9:30 تا 12:30 در محل سالن آمفي­ تئاتر جوانكده صبح رويش واقع در خيابان شوش برگزار شد.

 

محتوای ارائه شده در این کارگاه برگرفته از مطالب از دو كتاب «از جمله به پاراگراف» و «نگارش خلاق» از مجموعه كتاب­هاي چگونه بنويسم؟ بود که در قالب 46 اسلايد به صورت پاورپوينت ارائه گردید .

این کارگاه علمی با تبادل مطالب میان استاد و معلمان و با تدریس بخشي از مطالب توسط استاد جلسه و سپس اختصاص زماني براي شركت كنندگان به منظور نوشتن يك پاراگراف با توجه به مطالب ارائه شده ادامه یافت.

الف. فهرست مطالبي كه در جلسه اول ارائه شد به شرح زير است:

              1. اهميت و ضرورت «نوشتن»

مهارت نوشتن ارتباط تنگاتنگي با تفكر دارد، به عبارتي براي نوشتن فرد نياز به فكر كردن دارد كه اين امر باعث تقويت قواي عقلي و شناختي، ذهني و نقادي فرد مي شود.

ارتباط چگونه نوشتن با فرهنگ جامعه

واتاناپه (1391) ‌در پژوهشي به مقايسه كلاس­هاي نگارش ژاپن و آمريكا مي نمايد. او به اين نتيجه مي­رسد كه در فرهنگ ژاپن مسئوليت خواننده در درك مطلب و تشخيص مفاهيم و درك معاني بيشتر از نويسنده است. در واقع ژاپني ها اگر محتواي نوشته­اي را نفهمند، در توانايي خود شك مي­كنند. اما در فرهنگ آمريكايي ميزان مسئوليت نويسنده بيش از خواننده است، بنابر اين آمريكايي­ ها بيشتر نويسنده را به خاطر شفاف و واضح بيان نكردن مقصود خود، مسئول مي دانند.

2. پاراگراف و اجزاي آن

پاراگراف شامل تعدادي جمله است كه يك ايده اصلي را شرح و پرورش مي­دهد. طول پاراگراف بيش از سه جمله و معمولا از يكصد تا دويست كلمه تشكيل شده است كه بستگي به موضع آن پاراگراف دارد. هر پاراگراف داراي دو نوع جمله كه شامل «جمله موضوع» و «جمله تقويت كننده» است. براي نوشتن يك «جمله موضوع» از فرمول زير استفاده مي شود:

3. جمله موضوع= موضوع+ عبارت محدود كننده/كنترل كننده

ايده هاي موجود در «جمله موضوع» توسط «جملات تقويت كننده» حمايت مي شوند.

              4. انسجام پاراگراف

در صورتي كه كليه «جملات تقويت كننده» ايده موجود در «جمله موضوع» را حمايت كنند، در اين صورت يك پاراگراف منسجم است.

              5. تدوين طرح كلي پاراگراف

پيش از نوشتن پاراگراف بهتر است كه طرح كلي آن پاراگراف تدوين شود. اين امر با طرح سوالاتي در خصوص ايده مورد نظر امكان پذير خواهد بود.

             6. روش هاي گسترش پاراگراف

بعد از انتخاب «جمله موضوع» به جملات تقويت كننده اي نياز است كه ايده مطرح شده در «جمله موضوع» را بسط داده شود. اين امر با استفاده از «مثال»، «جزييات»، «حكايات» و « واقعيات و آمار» امكان پذير خواهد بود.

ب. مطالبي كه در جلسه دوم ارائه گرديد شامل موارد زير است:

  1. صورتبندي

منظور از «صورتبندي» ارائه جملات تقويت كننده با ترتيب نزولي، صعودي و يكسان است.

         2. انواع پاراگراف

با توجه به نوع مطالب مي توان پاراگراف ها را به پنج گروه طبقه بندي كرد. اين طبقه بندي شامل پاراگراف «توصيفي»، «روايتي»، «علي-معلولي»، «طبقه بندي و تقسيم بندي» و در نهايت «تعريفي» است.

در اين كارگاه به ويژگي هاي دو نوع پاراگراف «توصيفي» و «روايتي» پرداخته شد.

ج. عنوان فعاليت هايي كه شركت كنندگان در اين كارگاه انجام دادند.

فعاليت هاي انجام شده در جلسه اول:

1. انتخاب يك «جمله موضوع» در خصوص ساختار و فعاليت هاي مجتمع صبح رويش و نوشتن «جملات تقويت كننده» جهت تنظيم يك پاراگراف منسجم به صورت گروهي. هر گروه به كمك مدرس كارگاه يك «جمله موضوع» انتخاب كرده و سپس «جملات تقويت كننده» را با كمك هم گروهي هاي خود به نگارش در مي آوردند. پس از آنكه پاراگراف ­هاي هر گروه توسط نماينده آن خوانده شد، ساير شركت كنندگان با نظارت مدرس پاراگراف را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.

2. طرح كلي يك پاراگراف به شيوه زندگي نامه ارائه شد و از شركت كنندگان خواسته شد كه با توجه به آن طرح، زندگينامه يكي از بستگان خود را كه نسبتا فرد موفقي در خانواده بوده را به رشته تحرير در آورند. سپس پاراگراف مربوطه در كلاس خوانده و مورد تجزيه و تحليل قرار مي گرفت.

فعاليت هاي انجام شده در جلسه دوم:

  1. از شركت كنندگان خواسته شد كه چند پاراگراف در خصوص يكي از تجربه هاي جالب خود در روزهاي نخست شروع به كار در مجتمع صبح رويش را بنويسند. اين پاراگراف ها نيز در كلاس خوانده و تجزيه و تحليل گرديد.
  2. پس از ارائه ويژگي هاي يك «پاراگراف توصيفي» از شركت كنندگان خواسته شد كه از جوانكده صبح رويش خارج شده و يك منظره، فرد يا يك شئ جالب را در بيرون جوانكده انتخاب و آن را توصيف نمايند. تعدادي از اين پاراگراف ها توسط افراد داوطلب خوانده شد و پيشنهادهاي لازم جهت تقويت مهارت نوشتن نيز توسط كلاس و مدرس كارگاه براي هر پاراگراف ارائه گرديد.


١٣:٠٢ - سه شنبه ٢ مهر ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٧٤٢    /    تعداد نمایش : ٢١٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك