صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٠١ آبان ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > نهاد آموزش در ایران با توجه به اینکه تاریخچه طولانی دارد با ویژگی های جامعه ایرانی هماهنگ نبوده و از جامعه ایرانی برنخاسته است


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بیان کرد

نهاد آموزش در ایران با توجه به اینکه تاریخچه طولانی دارد با ویژگی های جامعه ایرانی هماهنگ نبوده و از جامعه ایرانی برنخاسته است

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش: با مجمع الجزایری از نهادهای آموزشی مواجه هستیم

http://oerp.ir/sites/default/files/styles/large/public/news2019/-%2816%29.jpg?itok=l4w__7T_

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه با مجمع الجزایری از نهادهای آموزشی مواجه هستیم، گفت: بین آموزش و پرورش و آموزش عالی هماهنگی وجود ندارد و این دو نهاد بیشتر اسیر نظام اشتغال شده‌اند.

فرهاد کریمی در نشست تخصصی کنکور؛ چالش ها و راهبردها که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با بیان اینکه کارکرد نظام آموزشی یعنی آموزش و پرورش و دانشگاه به عنوان نهاد یکپارچه دچار اختلال شده است و ما با مجمع الجزایری از نهادهای آموزشی فرهنگی مواجه هستیم، گفت: نهاد آموزش در ایران با توجه به اینکه تاریخچه  طولانی دارد با ویژگی های جامعه ایرانی هماهنگ نبوده و از جامعه ایرانی برنخاسته است؛ بنابراین با یک نهاد قرضی مواجه هستیم که کارکردهای خود را ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر، بین آموزش و پرورش و آموزش عالی هماهنگی وجود ندارد و این دو نهاد بیشتر اسیر نظام اشتغال شده اند؛ بطوریکه سامانه اشتغال در کشور با توجه به اینکه دارای آسیب های متعدد است ظرفیت های خود را در حوزه تاثیرگذاری بر قشر متوسط از دست داد، در حالی که دانشگاه و آموزش باید نهاد شکل دهنده به سیاست های اشتغال باشند، وضعیت اشتغال و سیاست های آن موثر بر ظرفیت نهاد آموزشی واقع شده است.

 رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به پذیرش بدون آزمون در 85 درصد رشته ها، اظهار کرد: در حال حاضر قانون سوابق تحصیلی، ورود به دانشگاه را تعیین می کند اما در مورد 15 درصد رشته ها و شاخه ها این قانون حکمفرما نیست و بدترین تاثیرگذاری در طول چند دهه اخیر در آموزش عالی به وقوع پیوسته است.

کریمی افزود: عرصه تحولات مهم کشور هم ظرفیت های تصمیم گیری راهبردی را رعایت نمی کند؛ به عنوان مثال، مجلس قوانینی برای کنکور وضع کرده است که اگر این قوانین مبتنی بر نظارت و کارشناسی باشند باید اجرایی شود و اگر هم مبتنی بر بررسی های کارشناسی نبوده است نیز نباید اجازه قانون گذاری داده می شد.

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش با بیان اینکه در کنکور بر اهداف حوزه شناختی متمرکز شده ایم و هدف های تربیتی به یک سوم کاهش یافته است، افزود: حوزه دانش و حداکثر حوزه فهمیدن در آزمون سراسری مورد سنجش قرار می گیرد و اگر این مسئله را بررسی کنیم، از میان همه هدف های تربیتی که آموزش و پرورش باید به دنبال آن باشد حداکثر 15 درصد این اهداف در کنکور پیگیری و سنجش می شود.

به نقل از ایسنا

 


١٣:٥٣ - يکشنبه ١٤ مهر ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٧٤٧    /    تعداد نمایش : ١٢١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك