صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ٠١ آذر ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "نشست هم اندیشی درباره پایدارسازی و ماندگارسازی کتاب های درسی مدارس"


  چاپ        ارسال به دوست

در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد:

"نشست هم اندیشی درباره پایدارسازی و ماندگارسازی کتاب های درسی مدارس"

 

 

 

 

بر اساس درخواست اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد و رسانه های آموزشی سازمان پژوهش مبنی بر انجام مطالعه تطبیقی در خصوص پایدارسازی و ماندگارسازی کتاب­های درسی در نظام آموزشی کشورهای توسعه یافته،و استفادهاز نتايج اين پژوهش درتدوين برنامه پايدار سازي و ماندگاري كتابهاي درسي ، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به منظور تبیین بیشتر مساله و بررسی ابعاد مختلف آن با توجه به شرایط و اقتضائات نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، نشست هم اندیشی تخصصی با این موضوع در روز چهارشنبه مورخ 98/7/10 از ساعت 9 الی 12 با حضور تعدادی از صاحب­ نظران،  مدیران ارشد سابق و لاحق دفاتر سازمان پژوهش و برنامه ­ریزی آموزشی، روسای پژوهشکده ها و مراکز پژوهشي پژوهشگاه و همچنین روسای گروه تحلیل محتوای آموزشي استانهای همجوار برگزار نمود.

در ابتدای این نشست ریاست پژوهشگاه (جناب آقای دکتر کریمی)، ضمن خیر مقدم و خوش ­آمدگویی به مهمانان عزیز به تبیین مساله و فرایند تعریف شده برای آن در پژوهشگاه پرداختند و از حاضران خواستند که با توجه به تجربیات و سوابق خود در این زمینه، پژوهشگاه را در دستیابی به یافته ­ها و پاسخ متقن و جامع برای این مساله یاری نمایند. بخصوص در فضاي جديد نظام آموزشي كشور كه موضوع تحريم ها و لزوم اصلاح الگوي مصرف، مطرح شده است.

پس از آن، آقاي دكتر مظاهري به تبيين بيشتر موضوع پرداخت سپس گزارشی از تاریخچه موضوع توسط جناب آقای مهندس قریشی (معاون اسبق دفتر تالیف کتابهای درسی نظری) ارائه گردید. به بیان ایشان، سابقه بحث و اولین اقدام سازمان پژوهش درباره این موضوع ، به سال 1365 برمي گردد. در آن سال، بخشنامه ای برای تمام استانها ارسال گردید و بر دریافت کتاب های درسی دوره راهنمایی از دانش ­آموزان در پایان سال و نگهداری آنها در مدرسه تاکید شده بود. حرکت بعدی در این خصوص بحث نگهداری تمام کتاب­های درسی در مدرسه بود که این بحث در سطح وزير وقت آموزش و پرورش (آقای دکتر نجفی) ماند و اقدام عملی نداشت. در بحث ماندگارسازی در دهه 70 (زمان ریاست مرحوم مهندس علاقمندان بر سازمان ) روی بعضی از کتابهای درسی مهر 5 سال بدون تغییر زده شد که به نوبه خود حرکت خوبی در این راستا بود.

از نظر مهندس قریشی دو مساله مهم در این خصوص سرنوشت­ساز است. یکی پذیرش مولفان برای کاهش تغییر کتاب­های درسی، و دیگری اجرای طرح پایدارسازی در مدرسه و تبعات و فرهنگ پیاده­ سازی آن. مهندس قریشی موانعی را در اجرای این طرح مطرح نمودند که عبارتند از: عدم آمادگی اولیای دانش ­آموزان، بی­میلی مسئولان، نبودن انبار در استانها برای نگهداری کتابها، تغییر مداوم آمار دانش­ آموزان، ناقص شدن سری کتابها، کم توجهی دانش­آموزان به نگهداری کتابها، ایجاد کار مالی جدید و پرسنل اضافی در مدرسه و غیره. پیشنهادهای ایشان در این خصوص شامل اطلاع­رسانی و فرهنگ­سازی پایدارسازی و ماندگارسازی کتاب درسی، پیش­بینی افرادی برای انجام این کار در مدرسه، جلب همکاری تمام بخش­های مرتبط، تمهید مقدمات کیفیت بهتر چاپ کتابها، پیش­بینی مکان نگهداری، تولید بسته آموزشی  و مسائلی از این قبیل بود.

در ادامه جلسه آقای مهندس امینی (مدیر کل اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی)، جهت تبیین مساله با نمایش اسلایدهای مرتبط، بر ضرورت و اهميت موضوع ماندگار و پايدارسازي كتاب ها ي درسي تاكيد كردند. مطالب ارائه شده توسط ايشان در جلسه به اين گزارش ضميمه مي باشد. ایشان تقاضا داشتند با تفکر جمعی راهکاری برای آینده بیاندیشیم. ابتدای بحث ایشان به ماندگاری محتوا مربوط می­شد و اینکه معیارها در این خصوص کدامند و چه کتابهایی را می­توان برای چند سال ماندگار کرد؟ از کدام کتاب شروع کنیم؟ مدت زمان مورد نیاز برای اینکار چند سال باشد؟ ايشان در بحث پایدارسازی بحث تجهیزات مورد نیاز برای چاپ بهتر، نوع صحافی، اجرای در مدرسه و غیره را مطرح نمودند.

در بخش دوم نشست، دیگر اعضاي حاضر در جلسه از جمله آقایان دکتر تورانی، دکتر امانی­ طهرانی، مهندس جعفرآبادی، رهبری­ نژاد، دکتر زارعی، مسعودی­ پور، گنجوی، دکتر سمیعی، دکتر رمضانی، حکمتی، دکتر مظاهری و خانم­ها دكتر بخشعلی ­زاده و علوی به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود به شرح زیر پرداختند:

- این موضوع در آموزش و پرورش اهميت دارد و اینکه بحث ماندگارسازی و پایدارسازی در برنامه پنجم توسعه سازمان هم بوده و سالهاست مورد تاکید است ولي به هر دليل به نتيجه نرسيده است.

- تاکید بر استفاده از نتایج پروژه آقای مهندس نوید (در دوره­ای که معاون سازمان پژوهش بودند) در این حوزه.

- اجرای این طرح (ماندگارسازی و پایدارسازی) به صورت کوآنتومی و نه خطی،

- تعریف درست فرایند کار و سپس اصلاح قوانین مرتبط

- تاکید بر ضرورت تبیین صورت مساله و ملاحظه دقیق ابعاد آن،

- آینده دو شرکت چاپ و نشرو افست در این خصوص مدنظر باشد.

- توجه به مساله بازیافت به عنوان یک موضوع ملی و تاكيد بر بازيافت كتاب هاي درسي استفاده شده

- کاربرد نسخه پاپ­آپ (Pop Up) و کتاب الکترونیکی و استفاده از آن در این راستا.

- قیمت واقعی و قیمت روی جلد کتاب درسی و اینکه باید به سمت قیمت واقعی کتاب درسی برویم.

 - توجه به ابعاد متفاوت موضوع و محدود نکردن کار به بُعد اقتصادی؛ ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مساله هم مهم است.

- امیدواری بر عملیاتی ­شدن این طرح در 40 سالگی (از سال 1365 که طرح کلید خورده )آن.

- توجه به مسائلی که ثبات محتوا را تهدید می­کند و رسیدن به کتاب­های درسی ماندگار و توليد كتاب درسي به لحاظ معيار هاي مطلوب

- اینکه از کدام دوره، چه کتاب­هایی و چه استان­هایی شروع کنیم، بسیار مهم است. ضمن اینکه از هر کتابی شروع کنیم، ممکن است جایگاه آن کتاب متزلزل شود.

- اهمیت جایگاه کتاب و ساده­ ندیدن ماندگارسازی و پایدارسازی آن.

- بعضی کتاب­ها ماهیت فعالیت دارند و كتاب كار هستند  باید دانش ­آموز در آنها بنویسد. به عبارتی فعالیت­هایی که دانش­ آموزان باید در کتاب درسی (مثلا علوم) انجام دهند، اجازه پایدارسازی نمی­دهد.

- چرا همیشه آموزش و پرورش در صرفه­ جویی ­ها پیش قدم است. اتفاقاً یارانه بایستی برای تعلیم و تربیت و بهداشت باشد.

- کتاب درسی نو و جدید به دانش ­آموز در ابتدای سال انگیزه می­دهد به آثار روانی موضوع توجه شود.

- زیرساخت­های اجرای این طرح آماده نیست. (جمع ­آوری کتاب­ها، انبارداری، آمارگیری،...)

- اجرای این طرح با هدف کم­کردن هزینه کاغذ کتاب درسی، خسارات دیگری به بار می­ آورد.

- تشویق­ های اجرای این طرح را مدنظر داشته باشیم.

- فرهنگ­سازی و آماده­ کردن جامعه در این خصوص بسیار مهم است.

- همین الان می­توان کتاب­های دروس آزمایشگاهی را حذف کرد.

- طرح کیف در مدرسه به اهداف طرح ماندگاري و پايدار سازي، کمک می­کند.

- طرح چند تالیفی در این موضوع، تسریع­ کننده است.

- اگر مشکل اقتصادی، آموزش و پرورش را به سمت این طرح می­ کشاند، می­توان از ظرفیت دیگر ارگانها برای چاپ کتابهای مرتبط با ماموریت­های آنها استفاده کرد.(مثلا از سازمان محیط زیست برای کتاب انسان و محیط زیست)

- تاکید بر عدم تغییر محتوای کتاب­ها به صورت سالانه و زدن مهر ماندگاری حداقل سه سال بر آنها؛

- وجود ایرادهای اساسی بر سلطنت کتاب درسی ( از جمله نحوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی...) و اگر این سلطنت کم شود، تغییر مدوام کتاب­ها هم کاهش می­یابد.

- تاکید بر جایگاه برنامه درسی در تالیف کتاب­ها و اینکه اگر برنامه درسی مصوب وجود دارد، ضرورتی بر تغییر مداوم کتاب­ها نیست.

- بعضي کتاب­های درسی خیلی معتبر و نفیس نیستند، که بتوان آنها را ماندگار کرد.

- می­توان برای یادگیری در کلاس درس، محتوای ثابت و محتوای متغییر تعریف کرد.

- موضوع حجم کتاب درسی مورد توجه قرار گيرد.

- حركت به سمت استفاده از كتاب الكترونيك و pdfهاي كتاب درسي با واقعيت امروز جامعه سازگار نيست. و مافاقد زير ساخت هاي فني اين كار در برخي مناطق مرزي و روستايي هستيم.

در پایان جلسه آقای دکتر کریمی ضمن تشکر مجدد از حضور ارزشمند همکاران، اعلام نمود که با هدف تبیین هر چه بهتر این طرح، نشست دیگری با جمعی محدودتر خواهیم داشت و پس از آن در صورت لزوم پژوهش موردنظر تعریف و اجرا خواهد شد.

جلسه با صلوات بر محمد(ص) و آل محمد به پایان رسید.



دانلود فايل : mandegari.pdf ( 655KB )


١٢:١٥ - دوشنبه ٢٢ مهر ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٧٥٣    /    تعداد نمایش : ١٦٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك